اولین نتایج بنچمارک 3DMark و GeekBench 5 کارت گرافیک اینتل DG1

اولین نتایج بنچمارک 3DMark و GeekBench 5 کارت گرافیک اینتل DG1

پس از ماه ها کش مکش و عدم ارائه اطلاعات درست، سرانجام از چهره کارت گرافیک اینتل DG1 در نمایشگاه CES 2020 رونمایی شد. اما همچنان برخی از مشخصات این کارت گرافیک جنجالی نامشخص باقی مانده و به همین دلیل نمی توان اظهار نظری در خصوص عملکرد آن در بنچمارک ها و بازی ها تصور کرد.

سرانجام کارت گرافیک اینتل DG1 در دیتابیس بنچمارک 3DMark و GeekBench ظاهر شد و مقایسه ای نیز با واحد گرافیکی 7 نانومتری AMD VEGA به کار رفته در پردازنده های RYZEN 4000 انجام شده است. در حاشیه نمایشگاه CES 2020، نسخه SDV (مخفف Software Development Vehicle) کارت گرافیک مجزای اینتل در مقابل دوربین رسانه ها قرار گرفت که نشان دهنده طراحی ظاهری قابل قبولی بود.

هر چند به نظر می رسد که نسخه دسکتاپ آن با تغییراتی مواجه شده و نمونه نهایی متفاوت از طرح SDV باشد، اما شکل کلی و ابعاد آن بدون تغییر باقی می ماند. اینتل نمونه اولیه کارت گرافیک اینتل DG1 نسخه SDV را در دسترس توسعه دهندگان قرار داده تا بتوانند نرم افزار های خود را بر پایه معماری ریز پردازنده Intel Xe بهینه سازی کنند.

اما فرآیند توسعه کارت گرافیک اینتل DG1 فراتر از حد انتظار پیش رفته و اولین نتایج بنچمارک آن در دیتابیس 3DMark و GeekBench 5 مشاهده شده است. تست های گرافیکی بر پایه واحد گرافیکی نسل دوازدهم Intel Xe با بهره گیری از پردازنده های Tiger Lake (واحد گرافیکی مجتمع) و Coffee Lake (کارت گرافیک مجزا) صورت گرفته اند.

پردازنده های Tiger Lake اولین نمونه مجهز به واحد گرافیکی مجتمع بر پایه معماری Intel Xe به شمار می روند، اما در پردازنده های Coffee Lake از کارت مجزای اینتل بر پایه معماری Xe که همان کارت گرافیک اینتل DG1 است، استفاده شده است. واحد گرافیکی Intel Xe به کار رفته در پردازنده های Tiger Lake-U به تعداد 96 واحد اجرایی مجهز شده و فرکانس کاری آن 1.5 گیگاهرتز است. این واحد گرافیکی مجتمع در تست OpenCL بنچمارک GeekBench 5 موفق به کسب امتیاز 12444 شده است.

از مشخصات پردازنده Tiger Lake-U با بهره گیری از واحد گرافیکی مجتمع Intel Xe می توان به تعداد 4 هسته و 8 رشته پردازشی با فرکانس پایه 2.3 گیگاهرتز اشاره کرد. بررسی های دقیق تر نشان می دهد که در پردازنده های Tiger Lake-U از واحد گرافیکی Gen 12 Xe استفاده نشده، بلکه شاهد حضور واحد گرافیک اینتل DG1 Xe هستیم.

پردازنده های Coffee Lake در انواع R و S نمونه های دارای کارت گرافیک مجزای اینتل DG1 هستند و اثری از واحد گرافیکی مجتمع مشاهده نمی شود. به این ترتیب واحد گرافیکی به کار رفته در پردازنده Core i5-9600K با فرکانس 1 گیگاهرتز موفق به کسب امتیاز 11990 شده، در حالی که این امتیاز برای واحد گرافیکی پردازنده Core i9-9900K با فرکانس 1.05 گیگاهرتز برابر با 12053 است.

معیار های بنچمارک 3DMark اندکی عجیب و غیر منطقی به نظر می رسد، به این دلیل که کارت گرافیک اینتل DG1 را با واحد گرافیکی مجتمع Tiger Lake اینتل و واحد گرافیکی AMD RYZEN 4000 موسوم به Renoir مقایسه کرده است. کارت گرافیک اینتل DG1 در بنچمارک ها قدرتمندتر از دو گزینه دیگر ظاهر شده، اما نکته جالب توجه، عملکرد ضعیف تر واحد گرافیکی مجتمع Tiger Lake-U به میزان 18 درصد در مقایسه با RYZEN 7 4700U است.

هر دو نسخه مجتمع و مجزا از کارت گرافیک اینتل DG1 به تعداد 96 واحد اجرایی مجهز شدند و به دلیل نوع پلتفرم آنها (مجتمع و مجزا) در دو بخش مجزا از کمپانی اینتل در حال توسعه هستند. احتمال می رود که واحد گرافیکی مجتمع به کار رفته در پردازنده های Tiger Lake-U هنوز به صورت کامل بهینه سازی نشدند و به احتمال فراوان نسخه نهایی آن قادر به ارائه عملکرد بهتری خواهد بود.

اکنون بخش جالب ماجرا آغاز می شود که به مقایسه کارت گرافیک اینتل DG1 نسخه مجزا و واحد گرافیکی مجتمع به کار رفته در RYZEN 7 4800U اختصاص دارد. کارت گرافیک مجزای اینتل در بنچمارک ها به میزان 40 درصد عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته است. واحد گرافیکی AMD Vega با فناوری ساخت 7 نانومتری به تعداد 8 واحد اجرایی و 512 هسته سایه زن مجهز شده که هر کدام از واحد های اجرایی آن می توانند به میزان 59 درصد قوی تر از گرافیک مجتمع مورد استفاده در نمونه 14 نانومتری AMD Vega عمل کنند.

واحد گرافیکی AMD فقط در یک تست برتری را از آن خود کرده که به روشنایی حجمی و سایه ها اختصاص دارد. در حالی که معماری  مورد استفاده در کارت گرافیگ اینتل DG1 روی هندسه کاشی کاری، هندلینگ بافت با سایه و بهینه سازی خاص برای روشنایی بهینه سازی شده است. با توجه به اینکه کارت گرافیک مجزای اینتل در حال حاضر نسخه نهایی دسکتاپ آن به شمار نمی رود، پس می توان این احتمال را داد که پس از معرفی نسخه نهایی، شاهد بهینه سازی در تمام موارد، به خصوص در روشنایی حجمی و سایه ها باشیم.

بنچمارک بعدی که به آن می پردازیم، تست 3DMark TimeSpy است که در آن کارت گرافیک اینتل DG1 به میزان 9 درصد قوی تر از نسخه مجتمع به کار رفته در پردازنده های Tiger Lake-U با تعداد مشابه 96 واحد اجرایی عمل کرده است. نکته مهم دیگر، فرکانس کاری GPU است که در نسخه مجزا با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، وضعیت بهتری نسبت به فرکانس 1 گیگاهرتزی در واحد مجتمع را نشان می دهد.

همچنین اطلاعاتی در خصوص فناوری ردیابی پرتو یا Ray Tracing منتشر شده و وجود این قابلیت در درایور جدید اینتل، روی این موضوع مهر تایید می زند. به این ترتیب کارت گرافیک اینتل DG1 و واحد گرافیکی مجزای مبتنی بر معماری Intel Xe از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد. به طور حتم اینتل نمی خواهد در فناوری Ray Tracing غافله رقابت را به انویدیا و AMD واگذار کند.

پردازنده های لپ تاپ برای اینتل بسیار مهم و حیاتی هستند به این دلیل که اینتل توان رقابت با AMD در بخش دسکتاپ میان رده و High-End را ندارد. از این رو اینتل در تلاش است تا بهترین عملکرد ممکن را برای پردازنده های Tiger Lake-U فراهم سازد و به این ترتیب جنگ میان این دو برند در CPU و GPU مخصوص لپ تاپ به زودی آغاز می شود. اینتل قرار است در GDC 2020 اطلاعات جدیدی در خصوص معماری Xe که کارت گرافیک اینتل DG1 نیز بخشی از آن است را به همراه ویژگی های جدید معماری Xe منتشر کند.

پست های مرتبط

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !