شایعاتی درباره نسخه ضعیفشده کارت گرافیک RTX 5090D منتشر شده که نشان میدهد این مدل حافظه گرافیکی (VRAM) کمتری نسبت به قبل خواهد داشت.
طبق جدیدترین گزارشها، نسخه مخصوص بازار چین RTX 5090D قرار است با کاهش چشمگیر حافظه روانه بازار شود. این خبر چندان غیرمنتظره نیست، چراکه دولت آمریکا صادرات نسخه اصلی RTX 5090D به چین را به دلیل عدم تطابق با سیاستهای جدید صادراتی ممنوع کرده است. MANLI یکی از شرکای رسمی انویدیا تأیید کرده که مدل جدید RTX 5090D فقط 24 گیگابایت حافظه گرافیکی خواهد داشت، در حالی که نسخه قبلی 32 گیگابایت داشت.
گزارش دیگری هم ادعا کرده بود که کارت گرافیک جدید مشخصاتی مشابه با کارت گرافیک RTX PRO 5000 خواهد داشت و تنها 24 گیگابایت حافظه GDDR7 را از طریق یک گذرگاه حافظه 384 بیتی ارائه میدهد. اگر این اطلاعات درست باشند، پهنای باند حافظه این کارت زیر 1.4 ترابایت بر ثانیه باقی میماند؛ عددی که ظاهراً دولت آمریکا آن را به عنوان سقف مجاز برای صادرات به چین تعیین کرده است.
کاهش حافظه تنها تغییر نیست. شایعات حاکی از آن است که تعداد هستههای پردازشی (CUDA Cores) این کارت هم کاهش یافته و از 21760 به تنها 14080 رسیده است. این کاهش شدید به معنی افت چشمگیر در قدرت پردازش بازیها و نرمافزارهای حرفهای خواهد بود. با این حال، این اطلاعات هنوز به طور رسمی از سوی انویدیا یا سایر شرکای تجاری آن تأیید نشدهاند.
پیشبینی میشود نسخه جدید RTX 5090D در اواخر ژوئیه یا اوایل اوت روانه بازار شود. نسخه اولیه این کارت گرافیک قبلاً در سهماهه دوم سال متوقف شده بود. همچنین گفته میشود انویدیا در آینده نزدیک از یک کارت گرافیک جدید دیگر تحت سری Blackwell رونمایی خواهد کرد که احتمالاً RTX 5080 Super یا RTX 5080 Ti خواهد بود و مانند RTX 5090D جدید، 24 گیگابایت حافظه خواهد داشت.
ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد کارت گرافیک RTX 5090D شرکت MANLI چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.