مایکروسافت فیلم سوپرمن را روی تکه ای از شیشه کوارتز ضبط کرد!

مایکروسافت به وسیله پروژه سیلیکا فیلم سوپرمن 1978 را بروی یک صفحه مربعی از جنس شیشه کوارتز دخیره کرد. به گفته مایکروسافت این نوع ذخیرده سازی سرد اطلاعات تا هزاران سال دوام دارد.

به گزارش بنچیمو؛ علاقه مایکروسافت به پروژه Silica باعث شده تا این شرکت به فکر دخیره اطلاعات بروی شیشه کوارتز با فرایند ضبط سه بعدی لیزری باشد. فرایندی که می تواند در آینده برای فضای ابری عمومی قابل استفاده شود و البته شرکت ها را از شر بازیابی اطلاعات و بازبینی دوره ای منابع ذخیره سازی رها سازد. هرچند در حال حاضر این فناوری به سالها زمان احتیاج دارد تا به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد اما اولین علاقه مند به این پروژه، برادران وارنر بودند که با مایکروسافت همکاری کردند تا فیلم سوپرمن را در قطعه ای شیشه ای به اندازه 3 اینچ ذخیره کنند.

اندازه شیشه ضبط شده برابر با 75×75×2 میلی متر است. فرایند ضبط محتوا بروی شیشه کوارتز توسط لیزر و با پالس های سه بعدی صورت می گیرد. پالس های سه بعدی فرایند ضبط را آسان تر کرده و در آینده و در شرایط پخش، این امکان را می دهند تا حرکت جلو و عقب بروی فیلم امکان پذیر باشد. مایکروسافت از پالس های لیزر اطلاعات دقیقی نداده اما می توان اینطور برداشت کرد که هر نقطه مربوط به رنگ و اندازه تصویر ضبط شده است.

از لحاظ تئوری می توان تا 100 لایه بروی این قطعه درج کرد که در نهایت ظرفیت 75.6 گیگابایت داده به همراه کد تصحیح خطا در دسترس قرار می گیرد. به گفته مایکروسافت؛ این صفخات شیشه ی احتیاج به مراقبت های ویژه مانند دما و رطوبت ندارند و در برابر شوک، گرما و آب بسیار مقاوم هستند.

پست های مرتبط

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

Assassin’s Creed Shadows نام اصلی بازی Assassin’s Creed Red است : عرضه در 15 نوامبر سال 2024