معرفی رسمی مادربرد های MSI Z490 در چهار سری MEG، MPG، MAG و PRO

معرفی رسمی مادربرد های MSI Z490 در چهار سری MEG، MPG، MAG و PRO

سرانجام پس از مدتها انتظار، مادربرد های MSI Z490 به صورت رسمی و در چهار سری MEG، MPG، MAG و PRO معرفی شدند. ام اس آی مدل های متنوعی را طراحی و تولید کرده که هر کدام از آنها ویژگی های ظاهری و مشخصات فنی قابل توجهی دارند. در این مطلب به صورت مختصر و مفید به معرفی مادربرد های جدید ام اس آی مجهز به چیپ ست Z490 اینتل می پردازیم.

مادربرد های MSI Z490 همانطور که از نام آنها پیداست به جدیدترین چیپ ست اینتل مجهزند و می توانند از پردازنده های نسل دهم اینتل موسوم به Comet Lake بر پایه سوکت LGA 1200 پشتیبانی کنند. پردازنده های نسل دهم اینتل از خانواده Core در دو بخش پردازنده و حافظه رم با بهینه سازی مواجه شدند و عملکرد آنها در این دو بخش به شدت افزایش یافته است.

مهم ترین ویژگی مادربرد های MSI Z490 پشتیبانی از اسلات PCI 4.0 است که البته برای استفاده از این قابلیت باید در انتظار پردازنده های نسل یازدهم Rocket Lake اینتل بمانید. در حقیقت این قابلیت توسط مادربرد ها پشتیبانی می شود، اما پردازنده های نسل دهم نمی توانند چنین قابلیتی را ارائه دهند. از دیگر قابلیت های چیپ ست Z490 که به همراه پردازنده های کامت لیک ارائه می شوند، می توان به شبکه بی سیم Wi-Fi 6 AX و شبکه سیمی 2.5 گیگابیتی به عنوان گزینه پایه اشاره کرد.

مادربرد های سری MEG

مادربرد های جدید MSI Z490 در چهار سری مختلف تولید می شوند که هر کدام از آنها برای کاربردی خاص طراحی شده اند و در راس آنها نیز سری MEG قرار دارد. بالاترین سطح امکانات و مشخصات فنی به همراه ایده های نوآورانه MSI از جمله سیستم خنک کننده حرفه ای، عملکرد بی نظیر و بالاترین سطح از فناوری های نوین در این سری ارائه می شود.

مادربرد MEG Z490 GODLIKE به عنوان پرچمدار مادربرد های MSI Z490 به شمار می رود که فقط در بخش خنک کننده، امکاناتی مانند طراحی هیت سینک Frozr، فن مجهز به دو عدد بلبرینگ، فناوری Zero Frozr و سیستم تهویه در شیلد پورت های ورودی و خروجی پنل پشت ارائه می دهد. هر سه اسلات M.2 به کار رفته در این مادربرد به شیلد محافظ انحصاری با نام M.2 Shield Frozr مجهزند تا دمای درایو های سالید در بهترین شرایط ممکن قرار گیرد.

مادربرد های سری MSI Z490 MEG از فناوری انحصاری Mirrored Power Arrangement به همراه کنترلر فازهای ISL بهره می برند و شانزده عدد Titanium Choke III وظیفه ارائه شدت جریان 90 آمپر را بر عهده دارند. دومین مادربرد قدرتمند ام اس آی در این خانواده با نام MEG Z490 ACE شناخته می شود که امکاناتی مانند فناوری Audio Boost HD به همراه چیپ ست صوتی ALC1220، فناوری ESS Audio DAC و آمپلی فایر مجزا برای هدست را در دسترس کاربران قرار می دهد.

مادربرد MEG Z490 GODLIKE با فناوری انحصاری Dynamic Dashboard II به همراه نمایشگر OLED مجهز شده تا علاوه بر نمایش اطلاعات حیاتی سیستم، تصویر یا نوشته مورد کاربر را نیز به نمایش بگذارد. از دیگر امکانات مادربرد پرچمدار ام اس آی می توان به شبکه سیمی 10 گیگابیتی، پورت Thunderbolt 3 و اکسسوری M.2 XPANDER-Z GEN 4 S با پشتیبانی از قابلیت Smart Fan اشاره کرد.

مادربرد های سری MPG

دومین خانواده از محصولات MSI Z490 به مادربرد های سری MPG اختصاص دارد که شامل محصولات برای ارائه حداکثر توان و عملکرد می شود. در این خانواده چهار نفره، مادربرد هایی از جمله MPG Z490 GAMING CARBON WIFI (دارای هیت سینک خنک کننده بزرگ برای چیپ ست اینتل و لوله های انتقال حرارت) به عنوان پرچمدار، MPG Z490 GAMING EDGE WIFI، MPG Z490M GAMING EDGE WIFI (دارای کاور آلومینیومی روی سطح مادربرد) و در نهایت MPG Z490 GAMING PLUS (دارای هیت سینک خنک کننده بزرگ برای کاهش حرارت چیپ ست و مدار تغذیه) حضور دارند که هر کدام از آنها به ویژگی های متعدد ظاهری و سخت افزاری مجهز شده اند.

پشتیبانی از شبکه سیمی 2.5 گیگابیتی در تمامی مدل ها و وجود شبکه بی سیم Wi-Fi 6 AX در مدل های دارای پسوند WIFI از ویژگی های بارز محصولات خانواده MPG به شمار می رود. دو مدل MPG Z490 GAMING CARBON WIFI و MPG Z490 GAMING EDGE WIFI از چیپ کنترلر ASMedia 3241 بهره می برند و در نتیجه به کارگیری آن می توانید پهنای باند 20 گیگابیت بر ثانیه را با استفاده از پورت Type-C تجربه کنید.

مادربرد های سری MAG

مادربرد های سری MAG ام اس آی شامل مدل هایی با عملکرد بالا و قیمت مناسب می شوند و به نوعی مدل های میان رده را باید در این خانواده پیدا کنید. مادربرد MAG Z490 TOMAHAWK قدرتمندترین محصول این سری به شمار می رود و در کنار آن نیز سه مادربرد دارای چیپ ست جدید B460 مشاهده می شوند.

مادربرد ذکر شده به همراه مدل MAG B460 TOMAHAWK از هیت سینک های بزرگ آلومینیومی برای کنترل دمای چیپ ست و مدار تغذیه بهره می برند تا ارائه عملکرد بسیار بالا در مدت زمان طولانی را تضمین دهند. تمامی اسلات های M.2 به کار رفته در این دو مدل مادربرد ام اس آی به هیت سینک آلومینیومی با نام M.2 Shield Frozr مجهز شده و مواردی دیگر مانند مدار تغذیه قدرتمند 1+1+12 فاز دیجیتال برای آنها در نظر گرفته شده است.

در سری MAG فقط شاهد حضور یک مادربرد MSI Z490 هستیم و سه مدل دیگر از چیپ ست B460 اینتل بهره می برند. در سری MAG B460 سه مادربرد از سه سری TOMAHAWK، MORTAR و BAZOOKA  وجود دارند که آنها نیز به مدار تغذیه 1+1+12 فاز مجهز شده اند.  به این ترتیب خانواده MAG گزینه ای بسیار عالی برای گیمرها با سطح بودجه متنوع به شمار می رود.

مادربرد های سری PRO

در سری مادربرد های PRO نیز فقط یک مدل Z490-A PRO از چیپ ست پرچمدار اینتل بهره می برد و سه مدل دیگر به چیپ ست میان رده B460 اینتل مجهز شده اند. در مادربرد Z490-A PRO امکاناتی از جمله شبکه سیمی 2.5 گیگابیتی، مدار تغذیه 14 فاز، هیت سینک آلومینیومی بزرگ در بخش چیپ ست و مدار تغذیه، ویژگی Digital PWM و شیلد خنک کننده M.2 Shield Frozr مشاهده می شوند.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد