معرفی رسمی مادربرد های Z490 AORUS گیگابایت در چهار مدل متنوع

معرفی رسمی مادربرد های Z490 AORUS گیگابایت در چهار مدل متنوع

همزمان با سایر برند های مطرح تولید کننده مادربرد، کمپانی گیگابایت نیز به صورت رسمی سه مادربرد Z490 AORUS و یک مدل Z490 تحت برند اصلی گیگابایت را معرفی کرد. پردازنده پرچمدار Core i9-10900K با بهره گیری از چیپ ست Z490 و سوکت جدید LGA 1200 اینتل قابل استفاده خواهد بود تا از فرکانس بوست 5 گیگاهرتز در تمامی 10 هسته و 20 رشته پردازشی آن به همراه 20 مگابایت حافظه نهان سطح سوم و توان مصرفی 125 وات بهره مند شوید.

کمپانی گیگابایت در حال حاضر دو مدل مادربرد از سری Z490 AORUS را معرفی کرده و به طور حتم سایر مدل ها نیز در روز های آینده به صورت رسمی معرفی خواهند شد. مادربرد های جدید گیگابایت به فناوری های متعددی از جمله مسیریابی Daisy Chain و سیستم ضد مداخله در بخش حافظه رم برای بهبود شرایط اورکلاک و پایداری، چیپ ست صوتی حرفه ای، ورودی و خروجی های متنوع در پنل پشت به همراه شیلد محافظ و فناوری خنک کننده جدید Thermal Guard II مجهز شده اند.

در راس مادربرد های جدید گیگابایت، مدل Z490 AORUS XTREME خودنمایی می کند که بالاترین سطح عملکرد در بخش های مختلف از جمله پردازنده، حافظه رم و تجهیزات ورودی و خروجی را ارائه می دهد. مادربرد های جدید این برند تایوانی می توانند در هر اسلات از ماژول 32 گیگابایتی و فرکانس اورکلاک شده 4800 مگاهرتزی حافظه رم DDR4 پشتیبانی کنند. فناوری انحصاری SMT Memory DIMM سبب اتصال دقیق و کامل اسلات های حافظه به منظور ارائه حداکثر پایداری و عملکرد می شود.

در بخش حافظه همچنین از خازن های tantalum Polymer استفاده شده که در ارائه پایداری و عملکرد بالاتر کاربرد دارد. هر چند مادربرد های Z490 AORUS به PCB اختصاصی دارای فناوری PCIe 4.0 مجهز شده اند، اما پردازنده های نسل دهم کامت لیک از این فناوری پشتیبانی نمی کنند و طبق اعلام گیگابایت، باید تا زمان رونمایی از پردازنده های نسل یازدهم راکت لیک اینتل منتظر بمانید. با این وجود به کارگیری این فناوری نوین سبب شده که اسلات های PCIe، اسلات های M.2 و کنترلر های مرتبط با آن آماده قدرت نمایی باشند.

هیت سینک های به کار رفته در اسلات های M.2 به کاربران حرفه ای این امکان را می دهد تا از درایو های سالید NVMe M.2 در دراز مدت و با سطح دمای بسیار عالی استفاده کنند. گیگابایت در مادربرد های Z490 AORUS از فناوری خنک کننده Thermal Guard II بهره برده که نقش بسزایی در کنترل دمای درایو های حرفه ای NVMe M.2 ایفا می کند.

مادربرد های Z490 AORUS امکانات کاملی از جمله شبکه سیمی 2.5 و 10 گیگابیتی، پورت های USB 3.1 Gen2، جک های صوتی کامل، رابط توسعه Thunderbolt 3، کلید های اختصاصی QFLASH و Clear CMOS، شبکه بی سیم WiFi 6 802.11ax و چیپ ست صوتی حرفه ای ALC 1220-VB به همراه خازن های سطح استودیویی WIMA FKP2 و در نهایت مبدل دیجیتال به آنالوگ صوتی ESS SABRE DAC را ارائه می دهند.

مادربرد پرچمدار Z490 AORUS XTREME با بهره گیری از مبدل ESS SABRE HiFi ES9280C PRO می تواند بالاترین کیفیت صدای ممکن را از طریق جک صوتی 3.5 میلی متری مادربرد و مبدل USB به جک 3.5 میلی متر را در دسترس کاربران قرار دهد. این مبدل حتی می تواند توسط گوشی های هوشمند دارای رابط USB Type C نیز مورد استفاده قرار گیرد. مادربرد های گیگابایت به فناوری RGB Fusion برای ارائه نور پردازی جذاب و شخصی سازی نوارهای RGB LED مجهز شده اند تا نهایت زیبایی را تجربه کنید.

فناوری Q-Flash Plus نیز به کاربران اجازه می دهد تا بدون نیاز به نصب پردازنده، حافظه رم، کارت گرافیک و سایر تجهیزات و تنها با انتقال فایل بایوس به حافظه فلش نسبت به آپدیت بایوس مادربرد های Z490 AORUS اقدام کنند. امکاناتی از جمله تجهیزات Ultra-Durable، خازن های جامد، مدار توان دیجیتال، فناوری Smart Fan 5 و USB TurboCharger برای شارژ سریع گوشی های هوشمند از دیگر ویژگی های محصولات جدید گیگابایت مبتنی بر پردازنده های نسل دهم Comet Lake اینتل به شمار می روند.

در حال حاضر چهار مدل مادربرد گیگابایت شامل Z490 AORUS MASTER، Z490 AORUS XTREME، Z490 AORUS PRO AX و در نهایت مدل میان رده Z490M GAMING X می شود که مرحله اول از رونمایی محصولات جدید این کمپانی تایوانی به شمار می روند. مدار تغذیه به کار رفته در این چهار مدل شامل دو نسخه 12 فاز و 16 فاز می شود که توان 200 واتی مورد نیاز پردازنده Core i9-10900K در صورت فعال سازی فناوری توربو بوست با فرکانس 5.3 گیگاهرتز برای تمامی هسته های پردازشی به صورت دقیق و پایدار تامین شود.

پست های مرتبط

تراشه M4 اپل احتمالاً برتری خاصی نسبت به تراشه M3 در بارهای کاری غیر ردیابی پرتو نداشته باشد

گلکسی اس 24 اولترا پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی سال 2024 شد

اپل از تراشه‌های M2 Ultra و M4 برای ساخت سرورهای هوش مصنوعی استفاده می‌کند