آشنایی با مادربرد MSI MAG Z390 Tomahawk به بهانه ورود به بازار

متاسفانه به دلیل تحریم های موجود نمی توان انتظار داشت که تمام مادربردهای تولیدی به ایران راه یابند. یا اگر راهی به بازار داخلی پیدا کنند عموماً با کمی تاخیر وارد بازار ایران می شوند. اما اخیرا یکی از مادربردهای خوب MSI با پلتفرم Z390 در بازار داخلی موجود شده است که گارانتی 36 ماه گرین با خدمات عالی یکی از مهمترین مزیت های این مادربرد برای کاربران ایرانی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مادربرد MSI MAG Z390 Tomahawk بیشتر آشنا شویم.

طراحی

در اولین نگاه هیت سینک بزرگ قرار گرفته بروی مدار قدرت کاملاً خودنمایی می کند. این نوع ساختار را ام اس آی مدتها است بروی محصولات سری TOMAHAWK استفاده می کند. طراحی هوشمندانه MSI در این بخش باعث شده تا هیت سینک استفاده شده را بزرگتر از ابعاد واقعی ببینیم. اما این نوع طراحی به پخش بهتر حرارت و دفع راحت تر آن کمک می کند.

شخصی سازی PCB و استفاده از پنل های مختلف با ظاهر نظامی در بخش PCH و درگاه M.2 یکی دیگر از ویژگی های ظاهری این مادربرد است. ترکیب رنگ، استفاده از خطوط اریب و پنل های فلزی به کار گرفته شده تمام ماهیت طراحی را با نام استفاده شده ترکیب می کند تا در نهایت با محصولی روبرو باشید که تنها در بخش طراحی بتواند جایزه IF DESIGN AWARD 2019 را از آن خود سازد.

نورپردازی RGB در بخش هایی از PCH و در کنار PCB خودنمایی می کند. این نورپردازی به ظاهر MAG Z390 Tomahawk جلوه ای جذاب تر بخشیده است. نورپردازی اختصاصی این شرکت با نام MSI Mystic Light قابلیت همگام سازی با دیگر قطعات را دارد و کاربر می تواند با استفاده از نرم افزار اختصاصی، رنگ های مختلف و جلوه های نوری متنوع را انتخاب کند.

مشخصات مادربرد MSI MAG Z390 Tomahawk

این مادربرد از سوکت 1151 استفاده می کند که در نتیجه کاربران می توانند با استفاده از پردازنده های نسل 8 و 9 اینتل سیستم خود را راه اندازی کنند. تعداد 4 اسلات DIMM از نوع DDR4 در این مادربرد میزبان 128 گیگابایت رم و حداکثر فرکانس رم 4400 مگاهرتز است. در این بخش MSI با تکنولوژی DDR4 BOOST سعی کرده تا عملکرد ماژول های رم را به حداکثر برساند.

در بخش اسلات ها با 3 اسلات PCIe x16 روبرو هستیم که یکی از این اسلات ها به شیلد فلزی برای محافظت از اسلات در برابر اسمبل بد مجهز شده است تا در نهایت طول عمر اسلات اصلی را بیشتر کند. دو اسلات PCIe X3 برای نصب تجهیزات و قطعات جانبی و دو اسلات M.2 هم در این مادربرد دیده می شود. یکی از اسلات های M.2 به شیلد فلزی یا خنک کننده غیر فعال مجهز شده تا پتانسیل سالید را برای نهایت عملکرد افزایش دهد.

اما یکی از ویژگی های ممتاز مادربرد MAG Z390 Tomahawk در بخش طراحی، استفاده از شیلد یکپارچه و از پیش نصب شده پنل I/O است. با این وجود در کنار زیبایی یکی از دغدغه های کاربر برای اسمبل مادربرد بروی کیس برطرف می شود. در بخش پنل I/O یک پورت PS/2 برای نصب ماوس و صفحه کلیدهای قدیمی، دو پورت USB 2.0، یک DisplayPort، یک پورت HDMI، دو پورت LAN، سه پورت USB 3.1 نسل دوم از نوع تیپ A و یک USB 3.1 نسل دوم از نوع تیپ C، تعداد 5 جک 3.5 میلی متری با پوشش طلایی و یک خروجی اپتیکال صوتی با قابلیت خروجی 7.1 کانال مشاهده می شود.

عملکرد عالی در کنار قیمت مناسب

مادربرد MSI MAG Z390 Tomahawk در زمان نگارش این مطلب با قیمتی نزدیک به 3 میلیون تومان در بازار موجود است. این قیمت در حالی است که بسیاری از پرچمداران این پلتفرم با قیمت های بیش از 6 میلیون تومان در بازار داخلی عرضه می شوند. عملکرد مادربرد MSI MAG Z390 Tomahawk در بسیاری از موارد نزدیک به پرچمداران پلتفرم Z390 است. در صورتی که از فرکانس پایه و فرکانس بوست استاندارد پردازنده استفاده می کنید، ما این مادربرد را به شما پیشنهاد می دهیم. دلیل این پیشنهاد این است که در صورت استفاده از پتانسیل استاندارد پردازنده، تفاوت چندانی بین یک مادربرد میانرده و یک مادربرد پرچمدار نمی بینید. این تفاوت زمانی بیشتر می شود که شما به فکر اورکلاک پردازنده باشید. همانطور که می دانید اورکلاک پردازنده نیاز به مدار رگولاتور قدرتمند برای پردازنده دارد که تنها در مادربردهای پرچمدار دیده می شود. اما نگران نباشید با این مادربرد هم می توانید به راحتی فرکانس پردازنده های نسل 9 اینتل را به اعداد بالاتر از 5.0 گیگاهرتز برسانید.

پست های مرتبط

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !