تولید بخشی از پردازنده های 14 نانومتری اینتل توسط GlobalFoundries

تولید بخشی از پردازنده های 14 نانومتری اینتل توسط GlobalFoundries

ماه ها قبل خبری در خصوص تولید پردازنده های 14 نانومتری اینتل توسط یک شرکت دیگر مطرح شد و اکنون شایعات تولید این محصولات توسط کمپانی GlobalFoundries به حقیقت نزدیک شده است. اینتل تصمیم برای تولید پردازنده های 14 نانومتری را در شرایطی اتخاذ کرده که کمپانی رقیب یعنی AMD در حال تولید پردازنده با فناوری 7 نانومتری است.

در حالی که اینتل نیز علاقه ای به تولید پردازنده های قدیمی 14 نانومتری دارد، اما میزان تقاضای قابل توجهی در بازار وجود دارد و با توجه به اینکه AMD محصولی مبتنی بر لیتوگرافی 14 نانومتری تولید نمی کند، اینتل می تواند یکه تاز این بخش از بازار لقب گیرد. اما میزان تقاضای پردازنده های قدیمی در حدی است که بخش قابل توجهی از کارخانه اینتل به تولید آنها اختصاص یافته است. در چنین شرایطی فضای کافی برای تولید پردازنده های مدرن و جدید وجود نخواهد داشت و اینتل سه راه پیش روی خود دارد.

راه حل اول، دست کشیدن از تولید پردازنده های 14 نانومتری و سوییچ کردن به سمت تولید محصولات جدید است. راه حل دوم نیز توجه ویژه به تقاضای کاربران مبنی بر تولید پردازنده های قدیمی است و به این ترتیب باید قید تولید محصولات جدید با فناوری ساخت 7 نانومتری را بزند. اما راه حل سوم که اینتل به صورت هوشمندانه آن را انتخاب کرده، انتقال فرآیند تولید پردازنده های 14 نانومتری به یک کمپانی دیگر مانند GlobalFoundries و آماده سازی خط تولید محصولات 7 نانومتری است.

اینتل به طور حتم فرآیند تولید پردازنده های Celeron و Pentium خود را مبتنی بر لیتوگرافی 14 نانومتری به کمپانی GlobalFoundries  واگذار می کند و احتمال فراوانی برای انتقال خط تولید سری Core i3 نیز وجود دارد. شاید مهم ترین پرسشی که مطرح می شود، عدم انتقال فرآیند تولید محصولات قدیمی توسط TSMC است. اینتل به طور حتم مشارکت تجاری خود با TSMC را گسترش خواهد داد، اما این مشارکت به طور حتم در بخش CPU نخواهد بود.

در حقیقت اینتل در نظر دارد تا فرآیند تولید چیپ ست گرافیکی Intel DG1 را به TSMC واگذار کند که یک تصمیم منطقی و حساب شده به شمار می آید. اینتل چند سال قبل مبلغ قابل توجهی را برای توسعه خط تولید کمپانی هزینه کرد و اثرات مشکلات مالی مربوط به آن هنوز مشاهده می شود. به همین دلیل اینتل شرایط سرمایه گزاری مجدد روی توسعه خط تولید را ندارد.

پیش بینی می شود که فرآیند انتقال تولید CPU های 14 نانومتری سبب خالی شدن 25 درصد از خط تولید اینتل شود و به طور حتم این فضای آزاد شده به ساخت پردازنده های جدید منجر خواهد شد. مهم ترین اتفاقی که می تواند توسط اینتل و GlobalFoundries رخ دهد، بهینه سازی فناوری ساخت 14 نانومتری و تولید محصولات جدید با مشخصات و ویژگی های جدید خواهد بود.

پست های مرتبط

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !