مادربرد MAG Z690 Torpedo EK X کوه یخی از دیار اژدها

مادربردهای سری Tomahawk را باید یکی از محبوب ترین مادربردهای ام اس آی دانست. اما این شرکت تایوانی برای کاربرانی که خواستار طراحی و امکانات Tomahawk هستند ولی بودجه کافی برای خرید آن ندارند، سری Torpedo را در نظر گرفته است. نکته جالب این است که تورپیدویی که به یک مادربرد اقتصادی گیمینگ معروف است، در نسخه MAG Z690 Torpedo EK X لباس گران قیمت EK را بر تن کرده تا به یکی از جذابترین بردهای اژدها تایوانی تبدیل شود.

مادربرد MAG Z690 TORPEDO EK X مبتنی بر جدیدترین چیپ ست اینتل Z690، میزبانی قدرتمند برای پردازنده های نسل 12 اینتل است. این مادربرد در بخش طراحی با ترکیب رنگ مشکی، خاکستری و آبی و البته بلاک خنک کننده مایع یکپارچه (مدار قدرت و پردازنده) با هد بلاکی شفاف و نورپردازی خاص، زیبایی بصری ایده آلی را ارائه می کند.

این مادربرد با دو کانکتور 8 پین، جریان مورد نیاز را به مدار قدرت 16+1+1 فاز دیجیتال 70 آمپر و در نهایت به سوکت LGA 1700 می رساند. از دیگر ویژگی های این مادربرد می توان به چهار اسلات DDR5 با نهایت فرکانس کاری 6400 مگاهرتز، چهار درگاه M.2 که سه درگاه دارای رابط نسل چهار و یک درگاه آن با رابط نسل سه است اشاره کرد. در پنل پشتی یک USB 3.2 G2x2 Type-C، سه USB 3.2 G2 Type-A، دو USB 3.2 G1 Type-A و دو پورت USB 2.0 قرار دارد. یکی از پورت های USB 2.0 از فلش بایوس پشتیبانی می کند که یک دکمه کوچک برای آن وجود دارد. به علاوه پنج جک 3.5 میلی متری صدا و خروجی نوری S/PDIF توسط کدک صوتی Realtek ALC4080 HD تغذیه می شوند.

اما مهمترین ویژگی این مادربرد واتر بلاک جدید Velocity نسل دو است که با ساختاری ایده آل می تواند همزمان پردازنده و VRM یا مدار قدرت این مادربرد را خنک کند. درواقع این خنک کننده می توان مادربرد Z690 TORPEDO EK X را به میزبانی درجه یک برای پردازنده های قدرتمندی مانند 12900K با توان حرارتی بالا تبدیل کند. پایه مونوبلاک از مس با فرایند ساخت الکترولیتی با روکش نیکل ساخته شده است در حالی که روی آن از مواد شیشه ای اکریلیک ریخته گری با ماشینکاری CNC ساخته شده است. پایه های برنجی با روکش نیکل از پیش نصب شده اند تا امکان نصب آسان را فراهم کنند. همچنین بلاک خنک کننده به نوار LED آدرس‌پذیر 3 پین 5 ولت D-RGB مجهز شده است که با هدرهای مادربرد MSI MAG Z690 TORPEDO EK X سازگار است.

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

اولین دستگاه مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 شرکت کوالکام احتمالاً در ماه اکتبر سال 2024 معرفی شود

طراحی حلقه شارژ MagSafe در آیفون 16 نازک‌تر خواهد بود