انویدیا در کنار رونمایی از کارتهای گرافیکی جدید سری GeForce RTX 50 ویژگی NVIDIA RTX Kit را هم معرفی کرد. این ویژگی در حقیقت مجموعهای از فناوریهای نوآورانه پردازش عصبی هست که جهشی بزرگ در تجربه گرافیکی بازیهای ویدیویی ایجاد میکند. این مجموعه قابلیتهای گستردهای دارد، از شتابدهی به رندرینگ پرتوها با هوش مصنوعی گرفته تا خلق شخصیتهای دیجیتالی واقعگرایانه و نمایش صحنههایی با حجم هندسی بسیار بالا.
نوآوری برجسته: RTX Neural Shaders
یکی از بزرگترین پیشرفتهای معرفیشده در RTX Kit، قابلیت RTX Neural Shaders هست که با معماری Blackwell عرضه میشود. این شیدرها شبکههای عصبی کوچکی هستند که در شیدرهای قابل برنامهریزی قرار گرفته و نتایج بهینهای را ارائه میدهند. با استفاده از RTX Neural Shaders، توسعهدهندگان میتوانند دادههای بازی و کدهای شیدر خود را روی یک سیستم مجهز به NVIDIA Tensor Cores آموزش دهند. در این فرآیند، دادههای عصبی بازی با دادههای سنتی مقایسه و طی چندین چرخه بهینه میشوند.
سه کاربرد اصلی RTX Neural Shaders
این فناوری سه کاربرد اصلی دارد: فشردهسازی بافتهای عصبی (RTX Neural Texture Compression)، مواد عصبی (RTX Neural Materials) و حافظه درخشش عصبی (RTX Neural Radiance Cache).
- RTX Neural Texture Compression (فشردهسازی بافتهای عصبی): این ابزار هزاران بافت را در کمتر از یک دقیقه فشرده میکند و تا 7 برابر مصرف حافظه VRAM را بدون افت کیفیت کاهش میدهد. طی آزمایش مشخص شد که بافتهای فشردهشده تنها 80 مگابایت حافظه اشغال کردند، در حالی که بافتهای سنتی به 520 مگابایت نیاز داشتند.
- RTX Neural Materials (مواد عصبی): با استفاده از هوش مصنوعی، پردازش مواد پیچیده تا 5 برابر سریعتر شده و امکان استفاده از داراییهای گرافیکی با کیفیتتر در بازیها فراهم میشود.
- RTX Neural Radiance Cache (حافظه درخشش عصبی): این ابزار از هوش مصنوعی برای شبیهسازی تعداد نامحدودی بازتاب نور پس از یک یا دو بازتاب اولیه استفاده میکند که باعث بهبود نورپردازی غیرمستقیم و افزایش عملکرد میشود.
فناوریهای جدید در NVIDIA RTX Kit
علاوه بر RTX Neural Shaders، فناوریهای دیگری هم به مجموعه RTX Kit افزوده شدهاند:
- RTX Mega Geometry: این ابزار که در بازی Alan Wake 2 (با یک بهروزرسانی رایگان) عرضه میشود، قابلیت رندر صحنههایی با هندسه بسیار پیچیده را با شتابدهی BVH فراهم میکند و امکان رهگیری پرتو را تا صد برابر بیشتر از استانداردهای فعلی افزایش میدهد.
- RTX Neural Faces: این ابزار قادر است چهرههای رندر شده را با استفاده از هوش مصنوعی به چهرههایی طبیعیتر و واقعیتر تبدیل کند. فرآیند آموزش این مدل با استفاده از تصاویر واقعی یا تولیدشده توسط هوش مصنوعی انجام میشود و پس از بهینهسازی، نتایج به صورت لحظهای ارائه میشود.
- Linear-Swept Spheres (LSS): این فناوری جدید برای رندر مو طراحی شده و از کرهها بهجای مثلثها برای نمایش دقیقتر تارهای مو استفاده میکند. این ویژگی در بازی Indiana Jones and the Great Circle به صورت رایگان عرضه خواهد شد.
پیشرفتهای Audio2Face
آخرین بهروزرسانی بزرگ که در RTX Kit قرار گرفته، مربوط به فناوری Audio2Face میشود. این ابزار در نسخههای قبلی چندان موفق نبود، اما نسخه جدید با استفاده از معماری پخش لحظهای (real-time diffusion-based)، توانایی همگامسازی دقیقتر لبها، نمایش احساسات زندهتر و واکنشهای طبیعیتر را فراهم میکند.
NVIDIA RTX Kit قرار است تجربه بازیسازی و اجرای گرافیکی را به سطح جدیدی برساند و چشمانداز جدیدی از بازیهای ویدیویی را ارائه دهد. ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با رویداد CES 2025 و سایر اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش میدهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد RTX Kit چه نظری دارید؟ برایمان بنویسید!