17 میلیارد ترانزیستور در پلتفرم خودرو های خودران NVIDIA

17 میلیارد ترانزیستور در پلتفرم خودرویی NVIDIA

مدیران NVIDIA از سال های قبل تصمیم گرفتند تا علاوه بر صنعت سخت افزار و تولید چیپ ست های گرافیکی مختلف، در یک حوزه نوظهور فعالیت کنند و چه گزینه ای بهتر از خودرو های خودران می توان یافت؟ از این رو انویدیا به سرعت مهیای حضور در عرصه تولید SOC برای خودرو های خودران شد و تاکنون نیز محصولات متنوعی در این زمینه ارائه کرده است. انویدیا در جدیدترین اقدام خود از پلتفرم Drive AGX Orin رونمایی کرد که یک سیستم روی یک چیپ قدرتمند به شمار می رود.

سیستم روی یک چیپ جدید NVIDIA به تعداد 17 میلیارد ترانزیستور مجهز شده تا شبکه عصبی مربوط به هوش مصنوعی خودرو های خودران را مدیریت کند. تیم تحقیق و توسعه NVIDIA برای طراحی و تولید پلتفرم Drive AGX Orin در حدود 4 سال زمان صرف کرد. در پروسه ساخت Orin از پردازنده گرافیگی نسل بعد انویدیا و هسته های پردازشی Hercules استفاده شده و موارد نرم افزاری از جمله الگوریتم های جدید یادگیری عمیق (Deep Learning) و شتاب دهنده Computer Vision در تولید آن به کار رفته اند.

قدرت پردازشی Orin رقم غیر قابل تصور 200 تریلیارد دستورالعمل در ثانیه را نشان می دهد که سرعت بسیار بالا در پردازش دستورات و تصمیم گیری در موقعیت های مختلف را به وجود می آورد. مهم ترین کاربرد سیستم روی یک چیپ Orin در خودرو های خودران و ربات ها خواهد بود و انویدیا برای به کارگیری آن در خودرو های خودران، استاندارد امنیتی ISO 2626 ASIL-D را به دست آورده است.

خودرو های خودران دارای 5 سطح در رفتار بدون نیاز به دخالت انسان هستند که تاکنون سطح دوم آن برای فعال سازی سیستم عامل های سازگار با معماری های موجود توسعه یافته بودند. اما سیستم روی یک چیپ NVIDIA Orin به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا تمام 5 سطح خودران را مورد استفاده قرار دهند. در نتیجه شرکت های تولید کننده خودرو های خودران می توانند روی تولید اتومبیل های بدون نیاز به انسان (تحت هر شرایط!) تمرکز کنند.

به کارگیری همزمان دو نسل از سیستم روی یک چیپ های قابل برنامه ریزی Orin و Xavier انویدیا سبب توسعه و تولید محصولات متنوع تری نسبت به SOC های پیشین می شود. از سوی دیگر با افزایش قدرت پردازشی شاهد بهبود چشم گیر سرعت تصمیم گیری و انتخاب بهترین تصمیم در سریع ترین زمان ممکن توسط هوش مصنوعی و شبکه های عصبی خواهیم بود.

پست های مرتبط

معرفی MSI Companion در پلتفرم ام اس آی سنتر

گوشی گلکسی زد فلیپ 6 ارتقای خوبی را در بخش دوربین تجربه خواهد کرد

اندروید 15 عمر باتری را در حالت استندبای به اندازه 3 ساعت افزایش می‌دهد