آموزش اورکلاک پردازنده Ryzen 9 5900X بروی مادربردهای MSI

پردازنده های RYZEN 5000 شرکت AMD نه تنها برای نرم افزارهای CG و نرم افزار های تولید محتوا، بلکه در بازی ها هم عملکردی عالی دارند. پردازنده های قدرتمند با توان حرارتی قابل قبول، آزادی عمل در انتخاب مادربرد و کلی امکانات جذاب که سری 5000 را در نهایت، برای تمام کاربران به گزینه ای ایده آل تبدیل می کند. اما پردازنده ای قدرتمند مانند Ryzen 9 5900X هم با اورکلاک کردن می تواند عملکردی بهتری از خود نشان دهد. پس وقتی می توان با تغییرات جزئی، قدرت بیشتری را در پردازش داده ها تجربه کرد، چرا نباید به فکر اورکلاک کردن باشیم؟ در ادامه با بنچیمو همراه باشید تا نحوه اورکلاک کردن Ryzen 9 5900X را بروی مادربردهای MSI به شما آموزش دهیم.

قبل از شروع آموزش لازم است که چند نکته را با هم مرور کنیم و البته سلب مسئولیت بنچیمو در صورت بروز هر نوع اتتفاق را هم به این موارد اضافه کنیم.


آموزش اورکلاک پردازنده Core i9 10900K اینتل بروی مادربردهای MSI


بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده ایم که چند پردازنده از یک مدل با هم متفاوت هستند. معمولا در یک خط تولید ممکن است پردازنده های مشابه با کیفیت ساخت متفاوتی از خط تولید خارج شوند. پس اگر دو کاربر با تنظیمات مشابه و دو پردازنده مشابه اقدام به اورکلاک کردن اما نتایج متفاوت شد تعجب نکنید.

مادربردها و پردازنده ها دارای پروتکل محافظتی هستند تا از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری کنند یا در حالت ایده آل، سیستم را قبل از بروز هرگونه آسیب خاموش کنند. با این وجود مسئولیت هر نوع آسیب احتمالی را پذیرا باشید.

همچنین به خاطر داشته باشید که اورکلاک کردن نیاز به تنظیم دقیق ولتاژ پردازنده (Vcore) دارد. یک ولتاژ بالا بسیار خطرناک است و می تواند به پردازنده و حتی مادربرد آسیب برساند. لطفاً هنگام وارد کردن مقادیر ولتاژ هوشیار باشید زیرا حتی افزایش 0.5 ولت برای CPU بسیار زیاد است. ما در اینجا نمی خواهیم رکورد جهانی را جابجا کنیم. اگر کمی دقت کنید، می توانید به راحتی پردازنده مورد نظر را اورکلاک کرده و به نتایج بهتری دست یابید.

پردازنده AMD Ryzen 9 5900X

پردازنده AMD Ryzen 9 5900X یک پردازنده 12 هسته ای و 24 رشته ای با فرکانس پایه 3.7 گیگاهرتز و فرکانس بوست تک هسته ای 4.8 گیگاهرتز است. همچنین از حافظه نهان 64 مگابایتی در سطح L3 بهره می برد و به طور پایه از رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کند. شرکت AMD برای این پردازنده یک توان حرارتی 105W TDP تعیین کرده است که نشان می دهد برای کنترل حرارت به خنک کننده ای مناسب نیاز دارد. این پردازنده دارای 24 خط PCIe 4.0 است که امکان توسعه پذیری عالی را روی سوکت محبوب AM4 فراهم می کنند.

مادربرد MSI MEG B550 UNIFY-X

برای راه اندازی این پردازنده شما به یک مادربرد عالی نیاز دارید که از سوکت AM4 و چیپ ست پشتیبانی شده برخوردار باشد. برای این آموزش از مادربرد MSI MEG B550 Unify-X استفاده شده است که یکی از مادربردهای قدرتمند و پر مدعی در زمینه اورکلاک می باشد. مادربرد دارای دو کانکتور 8 پین برای تامین برق پردازنده است که به صورت مستقیم مدار قدرت 14 + 2 VRM از نوع 90 آمپر را در اختیار قرار دارد. این مدار قدرت اطمینان حاصل می کند که در هنگام اورکلاک کردن، با کمبود انرژی روبرو نیستید و سیستم حتی در بار کاری هم پایدار است. مادربرد B550 Unify-X همچنین دارای تنها دو اسلات حافظه DDR4 است تا امکان بالقوه اورکلاک حافظه را فراهم کند.

کیس MPG SEKIRA 500G

برای این راهنمای اورکلاک، سیستم مورد نظر داخل کیس MPG SEKIRA 500G اسمبل شده است. این کیس با طراحی ساده اما زیبا، دارای پنجره ای شیشه ای با دسترسی آسان است تا کاربر به راحتی به قطعات داخلی کیس دسترسی داشته باشد. همچنین با توجه به ساختار عالی کیس، قابلیت نصب خنک کننده مایع با رادیاتور 360 میلی متری وجود دارد.

خنک کننده پردازنده MAG CORELIQUID 360R

این خنک کننده مایع سیکل بسته، با رادیاتور 360 میلی متریف فن های اختصاصی و واتر پمپ خلاقانه گزینه عالی برای پردازنده 12 هسته ای اورکلاک شده Ryzen 9 5900X است. قطعا زمانی که به اورکلاک پردازنده فکر می کنید باید خنک کننده ای کاربردی را هم برای سیستم خود در نظر داشته باشید.

منبع تغذیه MSI MPG A850GF 850W

در حالی که خنک سازی پردازنده یکی از جنبه های مهم اورکلاک است، انتقال انرژی هم بسیار مهم است. نداشتن قدرت کافی در تحویل نیرو به پردازنده و دیگر قطعات می تواند منجر به یک تجربه اورکلاک ناپایدار شود. ظرفیت نامی MPG A850GF بیش از ظرفیت انرژی کافی برای پشتیبانی از تمام سخت افزارهای استفاده شده است اما زمانی که قطعه ای را اورکلاک می کنید، در واقع توان مصرفی آن را هم افزایش داده اید. همچنین این پاور مجهز به ریل های 12 ولت عالی و 2 کانکتور 8 پین ATX است تا کاربر با خیال راحت پردازنده را اورکلاک کند.

دیگر قطعات

حافظه G.Skill Trident Z Royal 16 GB DDR4 3600

کارت گرافیک NVIDIA RTX 2080 Super

منبع ذخیره سازی SSD Kingston A2000 PCIe NVMe

عملکرد قبل از اورکلاک

مهم است که قبل از اورکلاک کردن عملکرد سیستم خود را با تنظیمات پیش فرض آزمایش کنید. اعداد پیش رو عملکرد پایه ما خواهد بود که می توان آنها را با نتایج اورکلاک شده مقایسه کرد.

Cinebench R15 : امتیاز 3566
Cinebench R20 : امتیاز 8338
Blender BMW Render : یک دقیقه 58 ثانیه
Blender Classroom Render : پنج دقیقه 3 ثانیه

نرم افزار Cinebench یکی از معیارهای محبوب در تست CPU است. این تست با ایجاد صفحه ای قابل رندر و سپس اختصاص دادن امتیاز بسته به سرعت ارائه صحنه کامل از رندر، پردازنده را تحت فشار قرار می دهد. هر دو نمره R15 و R20 باید برای نتایج اورکلاک شده ما بیشتر باشد. از طرف دیگر، رندرهای Blender بر اساس “زمان گرفته شده” اندازه گیری می شوند، بنابراین زمان در حالت اورکلاک پردازنده باید کمتر از زمان پایه ما باشد.

اورکلاک AMD Ryzen 9 5900X

وقتی اورکلاک می کنید، همیشه ابتدا ولتاژ پردازنده و مقادیر فرکانس پردازنده خود را تغییر دهید. پس از دستیابی به اورکلاک پایدار، پروفایل XMP (مشخصات حافظه OC) را فعال کنید تا RAM شما با سرعت نامی کار کند. اگر کامپیوتر شما روشن است مجدداً آن را راه اندازی کرده و بر روی کلید Delete ضربه بزنید تا وارد بایوس شوید. هنگامی که در BIOS قرار گرفتید، باید صفحه ای مانند عکس پیش رو را مشاهده کنید.

اکنون برای ورود به تنظیمات حرفه ای یا Advanced ، کلید F7 را فشار دهید. همچنین در بالا سمت چپ می توانید اعداد پیش فرض پردازنده و رم را مشاهده کنید.

سپس به پنل OC یا تنظیمات اورکلاک بروید و در بخش CPU ratio عدد 46 را وارد کنید (اگر اعداد قرمز شود اشکالی ندارد). باید دقت داشته باشید که گزینه بالای CPU ratio یا CPU ratio Apply Mode بروی All Core تنظیم شده باشد. در واقع در این بخش شما دستور فرکانس 4.6 گیگاهرتز پردازنده را برای تمام هسته ها صادر کرده اید.

در مرحله بعد ، به تنظیمات ولتاژ رفته و CPU Core Voltage را به AMD Overclocking تغییر دهید و سپس در بخش Override CPU Core Voltage عدد دقیق 1.33 را وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید.

اکنون ، کلید Esc را بزنید تا دوباره به صفحه اصلی BIOS برگردید. به Hardware Monitor بروید. اورکلاک باعث گرم شدن پردازنده می شود بنابراین، لازم است با افزایش سرعت فن ها یا یک مدیریت دلخواه تنظیمات این بخش تغییر کند تا گرمای رادیاتور سریعتر تخلیه شود. در سیستم ما، فن های کیس به هدر System1 متصل شده اند (بررسی کنید فن های جانبی یا اضافه ای که استفاده می کنید به کدام هدر متصل هستند).

اگر از فن هایی با اتصال 3 پین استفاده می کنید، از حالت DC قابلیت Smart Fan را انتخاب کنید. با این حال اگر مانند ما از فن هایی با کانکتور 4 پین استفاده می کنید، از حالت PWM قابلیت Smart Fan را انتخاب کنید. حتی می توانید این مرحله را با فن های رادیاتور CORELIQUID 360R که به CPU1 متصل هستند تکرار کنید.

در نهایت برای ذخیره پیکربندی جدید و راه اندازی مجدد، کلید F10 را بزنید و گزینه yes را کنید.

عملکرد بعد از اورکلاک

بیایید با اجرای چند تست پایداری پردازنده و همچنین افزایش عملکرد آن را بررسی کنیم. لطفا توجه داشته باشید که اگر هنگام اجرای هر یک از این معیارها با مشکل ثبات روبرو هستید، فرکنس را روی 4.5 تنظیم کنید.

OC Cinebench R15 : امتیاز 3885 (8.9 درصد بهبود)
OC Cinebench R20 : امتیاز 9007 (8.0 درصد بهبود)
OC Blender BMW: یک دقیقه و 50 ثانیه (6.77 درصد بهبود)
OC Blender Classroom Render: چهار دقیقه 41 ثانیه (7.26 درصد بهبود)
به طور کلی بین 7 تا 8 درصد افزایش عملکرد در بارهای سنگین کاری بروی پردازنده نتیجه این اورکلاک ساده بود.

فعال کردن پروفایل XMP رم

اکنون که تست پردازنده در حالت اورکلاک را بدون مشکل پایداری انجام داده ایم، می توانیم به فرکانس نامی رم بپردازیم. به تنظیمات DRAM داخل OC بروید و تنظیمات A-XMP را به پروفایل 1 تغییر دهید.

پس از تنظیمات پروفایل A-XMP می توانید با فشردن کلید F10 تنظیمات را دخیره سازی کنید. لازم به ذکر است که تنها با فعل کردن این پروفایل رم ما می تواند فرکانس نامی 3600 مگاهرتز را ارائه کند. در غیر این صورت فرکانس پایه 2666 مگاهرتز برای رم لحاظ می شود.

در آخر باید بگوییم که تمام پردازنده های RYZEN 5000 با این روش اورکلاک می شوند اما به دلیل ساختار متفاوت، مقادیر ولتاژ و فرکانس آن ها متفاوت است. پس اگر قصد اورکلاک یکی از پردازنده های RYZEN 5000 را دارید در زیر این پست پیام بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !

2 نظرات

پیمان اسفند 1, 1401 - 11:31 ق.ظ
باسلام و خسته نباشید.یک سوال داشتم.من یک cpu 5950x رو روی مادربورد x370 prime pro نصب کردم وبالاترین سرعت پایدار روی ۴.۰ گیگاهرتز اون هم از طریق auto tunning مادربورد هست.حالا سوالم این هست که آیا امکان اورکلاک بالاتر روی این مادربورد وجود داره.ضمنا بایوس هم آخرین آپدیت رو داره.اگر امکانش هست میشه راهنمایی بفرمایید
جواد مظفری اسفند 3, 1401 - 12:50 ب.ظ
سلام و درود. بله امکانش هست که فرکانس بالاتر رو بگیرید ولی مادربردی که دارید آمپراژ بالایی تو مدار رگولاتور ولتاژ نداره. در فرکنس های بسیار بالا پایداری ضعیف میشه اما فرکانس های بالا و پایداری که می تونید بگیرید قطعاً از اتو تیونینگ بهتر هست
دیدگاه بگذارید