امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۵ ساعت : ۱۱:۱۱

احتمالاً تراشه جدیدی از AMD با نام Magnus در پلی‌استیشن 6 یا ایکس‌باکس بعدی استفاده شود

اخیراً اطلاعاتی درباره تراشه جدیدی از AMD با نام Magnus منتشر شده که احتمالاً مربوط به پردازنده کنسول پلی‌استیشن 6 یا ایکس‌باکس نسل آینده باشد.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead وجود این تراشه را فاش کرد. تراشه Magnus با معماری Zen 6 از یک چیپ گرافیکی بزرگ به اندازه 264 میلی‌متر مربع و یک گذرگاه حافظه 384 بیتی بهره می‌برد. این گذرگاه از همه‌ی کنسول‌های فعلی و حتی از گذرگاه 320 بیتی ایکس‌باکس سری X پهن‌تر است. این چیپ گرافیکی به یک چیپ مرکزی (SoC) به اندازه 144 میلی‌متر مربع از طریق یک چیپ پل (Bridge Die) متصل شده است.

طراحی بزرگ و مربعی این پردازنده تنها ویژگی جالب آن نیست. پیکربندی پردازنده مرکزی غیرمعمولی دارد که شامل یازده هسته (سه هسته Zen 6 و هشت هسته Zen 6C) می‌شود.

در ابتدا، با توجه به این پیکربندی، گمان می‌رفت که Magnus یک پردازنده میان‌رده برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ باشد. اما برخلاف دیگر تراشه‌های در دست توسعه AMD مانند Medusa Point، نام Magnus در بخش مشتریان یا سرورها ذکر نشده است. این پردازنده در اسناد AMD در بخش «نیمه‌سفارشی» قرار دارد؛ بخشی که معمولاً مربوط به تراشه‌های مخصوص کنسول‌هاست.

با بررسی نام‌های رمزی مشابه در این بخش، مشخص شده که پردازنده کنسول Steam Deck با نام Mero و همچنین تراشه پلی‌استیشن دستی با نام Jupiter هم در همین بخش قرار دارند. این موضوع، در کنار طراحی مربعی Magnus که شباهت زیادی به سبک طراحی مارک سرنی (معمار اصلی کنسول‌های پلی‌استیشن) دارد و مشخصات خاص آن از جمله نبود هسته‌های کم‌مصرف و توانایی مناسب برای اجرای بازی‌ها با نرخ 120 هرتز، احتمال اینکه Magnus همان تراشه پلی‌استیشن 6 باشد را بالا می‌برد.

با این حال، همه چیز به نفع پلی‌استیشن نیست. افشاگر معروف AMD با نام Kepler_L2 در توییتر گفت که نام رمزی Magnus با نام‌گذاری‌های قبلی AMD برای پلی‌استیشن هم‌خوانی ندارد، چراکه معمولاً از نام شخصیت‌های شکسپیر استفاده می‌شود. همچنین به عقیده او طراحی Magnus بیش از حد گران‌قیمت به نظر می‌رسد، در حالی که مارک سرنی معمولاً طراحی‌هایی با سطح هزینه متعادل‌تر را ترجیح می‌دهد. از آنجا که ایکس‌باکس سری X هم پهنای باند بیشتری نسبت به پلی‌استیشن 5 دارد، این احتمال وجود دارد که Magnus در واقع تراشه ایکس‌باکس نسل بعدی باشد.

طبق اطلاعات منتشرشده، تراشه Magnus دارای 80 واحد پردازش گرافیکی (Compute Units) خواهد بود.

در نهایت هنوز مشخص نیست که پردازنده Magnus قرار است در پلی‌استیشن 6 یا ایکس‌باکس نسل بعدی استفاده شود، اما در هر صورت نسل آینده کنسول‌ها بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. امیدواریم به زودی اطلاعات بیشتری درباره‌ی قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سیستم‌های جدید منتشر شود.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد تراشه Magnus چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *