گرافیک یکپارچه RDNA2 پردازنده Ryzen 9 7900 تا 3.1 گیگاهرتز اورکلاک شد !

در پردازنده های سری Ryzen 7000 از جمله Ryzen 9 7900 شرکت AMD تراشه گرافیکی یکپارچه قرار داد تا این پردازنده ها اولین نسل غیر G باشد که تراشه مجتمع گرافیکی دارند. تراشه گرافیکی یکپارچه این نسل مبتنی بر RDNA2 است که با دو واحد محاسباتی، گزینه ایده آلی برای اجرای بازی ها نیست اما این موضوع نمی تواند جلوی کاربر برای اجرا کردن بازی ها را بگیرد. البته شاید یکی از جذاب ترین ویژگی های این iGPU قابلیت اورکلاک خوب آن باشد به طوری که اکنون با اورکلاک گسترده، شاهد افزایش کارایی آن هستیم.

تلاش های Skatterbencher برای اورکلاک iGPU پردازنده Ryzen 9 7900 نتایج جالبی را نشان می دهد. Skatterbencher استراتژی های مختلف اورکلاک را آزمایش می کند تا شاید عملکرد کامل پردازنده را آزاد کند. استفاده از پلتفرم هایی مانند AMD Precision Boost Overdrive و GFX Curve Optimizer بهترین گزینه برای دست یابی به فرکانس های بالا هستند. با ترکیب دو روش، می توان پتانسیل کامل پردازنده را از طریق ولتاژهای بالاتر آزاد کرد.

پیکربندی استاندارد iGPU این پردازنده فرکانس 2.2 گیگاهرتز را در حدود 0.997 ولت با نرم افزار Furmark ارائه می دهد. برای بهبود عملکرد به همان اندازه فرکانس حافظه هم مهم است که بروی 2.4 گیگاهرتز قرا گرفته. با چنین تنظیماتی، پردازنده گرافیکی حدود 38.5 وات مصرف می کند. با اورکلاک دستی، این کاربر توانست iGPU را با فرکانس 2949 مگاهرتز و ولتاژ 1.2 ولت اورکلاک کند که این تغییرات مصرف برق را به 63.5 وات افزایش می دهد. البته در این تنظیمات، فرکانس حافظه روی 3.2 گیگاهرتز تنظیم شد.

با تنظیم بیشتر انحنای ولتاژ/فرکانس پلتفرم GFX، فرکانس تراشه گرافیکی به 3.1 گیگاهرتز در 1.395 ولت افزایش یافت. در همین حال، دما از 38.4 درجه سانتیگراد به 52.8 درجه سانتیگراد رسید، در حالی که قدرت 60.7 وات کمی کمتر از قبل است. بسته به حجم کاری، SkatterBencher تا 41.67 درصد بهبود عملکرد را در بازی هایی مانند Tomb Raider با وضوح 1080p گزارش می دهد. اگرچه هنوز یک تجربه ایده آل نیست اما هنوز هم می توان روی آن حساب باز کرد. با این حال، چیزی که شایان ذکر است این است که با تراشه گرافیکی یکپارچه اورکلاک شده، این کاربر توانست سرانجام بنچمارک raytracing را اجرا کند، که با تنظیمات استاندارد غیرممکن است.

پست های مرتبط

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود

قابلیت ضدسرقت جدید گوگل از اپل هم بهتر شده !

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !