امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۳ ساعت : ۲۰:۳۷

سامسونگ تا سال 2027 وارد زنجیره تامین سنسورهای دوربین آیفون نمی‌شود

اپل سال‌هاست برای دوربین‌ آیفون به سنسورهای شرکت سونی وابسته بوده، اما انحصاری که این شرکت ژاپنی به دست آورده، در بلندمدت به نفع اپل نیست.

به همین دلیل، تنوع در تأمین قطعات ضروری به نظر می‌رسد. قبلاً گفته شده بود سامسونگ که سخت‌افزار مشابهی تولید می‌کند، قرار است در سال 2026 سنسورهای 48 مگاپیکسلی را برای آیفون 18 تأمین کند و سلطه سونی در این بخش را بشکند. اما طبق گفته یک تحلیلگر، تولید انبوه این قطعات تا سال 2027 به تعویق افتاده است.

آیفون نسل‌های گذشته و فعلی همواره از قطعات سامسونگ استفاده کرده‌اند؛ نمایشگر، حافظه DRAM و تراشه‌های NAND توسط این غول کره‌ای برای اپل ساخته می‌شوند و این موضوع جایگاه سامسونگ را به‌عنوان یکی از مطمئن‌ترین شرکای زنجیره تأمین اپل تثبیت کرده است. ورود به بخش جدیدی مثل سنسور دوربین می‌تواند برای سامسونگ منبع درآمد جدیدی باشد و از سوی دیگر به اپل کمک کند قیمت قطعات را بهتر مدیریت کند.

قبلاً شایعه شده بود سامسونگ سنسور سه‌لایه CMOS را برای سری آیفون 18 تأمین می‌کند که کیفیت تصویربرداری را در جنبه‌های مختلف بهبود می‌دهد. اما «مینگ‌چی کو»، تحلیلگر مؤسسه TF International Securities، می‌گوید این برنامه‌ها تغییر کرده‌اند. به جای شروع تولید انبوه در سال 2026، حالا انتظار می‌رود این روند در سال 2027 آغاز شود؛ هرچند دلیل این تأخیر مشخص نیست.

گزارش‌ها نشان می‌دهد زمان‌بندی سامسونگ برای عرضه سنسورهای دوربین آیفون دیرتر از انتظار است و احتمالاً تولید انبوه تا سال 2027 به تعویق بیفتد. توجه داشته باشید که اولین بار سنسورهای اولترا واید سامسونگ در مدل‌های میان‌رده و ارزان‌تر آیفون به کار گرفته می‌شوند، نه در نسخه‌های پرچمدار.

آیفون 17 پروبا وجود تجربه طولانی سامسونگ در تولید قطعات آیفون، این شرکت هنوز باید اپل را در زمینه دوربین‌ها متقاعد کند. کو توضیح داد این سنسورها ابتدا در مدل‌های پایین‌رده و میان‌رده استفاده می‌شوند و در ادامه به گوشی‌های گران‌تر راه پیدا می‌کنند.

این فرصت می‌تواند برای سامسونگ زمینه‌ای باشد تا فناوری خود را ارتقا دهد. داشتن اپل به‌عنوان مشتری باعث می‌شود این شرکت سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتری برای ساخت سنسورهای پیشرفته‌تر انجام دهد تا در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ هم به کار روند. اگر برنامه اپل همان‌طور باشد که کو اشاره کرده، شباهت زیادی به روند توسعه مودم 5G اختصاصی اپل دارد.

مودم C1 ابتدا در آیفون 16e معرفی شد و نه در سری پرچمدار آیفون 17. این کار به اپل فرصت داد تا عملکرد تراشه را قبل از عرضه نسخه دوم (C2) بهبود دهد. در حال حاضر، سونی همچنان تأمین‌کننده اصلی حسگرهای دوربین اپل باقی می‌ماند.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد ورود سامسونگ به زنجیره تامین سنسور دوربین‌های آیفون چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *