سونی پس از رویداد آنلاین به صورت رسمی اعلام کرد : PlayStation 5 is Coming

سونی به صورت رسمی اعلام کرد : PlayStation 5 is Coming

شیوع کرونا ویروس و تعطیلی بسیاری از کارخانجات تولید کننده تجهیزات سخت افزاری و به هم ریختن برنامه ها سبب تعویق در عرضه کنسول بازی PlayStation 5 شده و به نظر می رسد که انتظار کاربران به این زودی به اتمام نمی رسد. تعطیلات کریسمس 2020 بهترین زمان برای معرفی رسمی و رونمایی از کنسول های بازی سونی و مایکروسافت به شمار می رفت، اما برنامه ها آنطور که پیش بینی می شد، پیش نرفت.

در رویداد آنلاین هفته گذشته سونی که توسط Mark Cerny مدیر بخش معماری این شرکت برگزار شد، اطلاعات قابل توجهی در خصوص مشخصات سخت افزاری کنسول بازی PlayStation 5 ارائه شد. حتی در این رویداد آنلاین اعلام شد که کنسول بازی پلی استیشن 5 قرار است در روز عید شکرگزاری 2020 (Thanksgiving Day) رونمایی می شود.

نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از وب سایت های حوزه گیم و سخت افزار در ایران، تاریخ رونمایی از کنسول بازی PlayStation 5 را به اشتباه کریسمس 2020 اعلام کردند. به نظر می رسد که آنها حتی از تقویم میلادی نیز اطلاعاتی ندارند و حتی در ترجمه محض متون انگلیسی نیز مهارت ندارند. به این دوستان باید تذکر دهیم که تاریخ صحیح رونمایی از پلی استیشن 5، عید شکرگزاری سال 2020 است که محض اطلاع آنها در چهارمین پنج شنبه ماه نوامبر واقع شده است!

بر همین اساس کاربران و گیمرها برای رونمایی از کنسول بازی PlayStation 5 باید حدود 8 ماه منتظر بمانند. حتی اگر سونی بخواهد در همین لحظه از کنسول بازی خود رونمایی کند، تعداد تولید شده فعلی پاسخگوی میزان تقاضا نخواهد بود. تعطیلی کارخانجات مهمی از جمله AMD که وظیفه تولید سیستم روی یک چیپ اختصاصی پلی استیشن 5 و ایکس باکس Series X را برعهده دارد، به سونی و مایکروسافت اجازه رونمایی را نمی دهد.

وجود درایو سالید با ظرفیت 825 گیگابایت از نوع NVMe مهم ترین ویژگی منحصر بفرد کنسول بازی PlayStation 5 به شمار می رود و کمپانی رقیب نیز از یک درایو سالید با ظرفیت بیشتر در محصول خود استفاده کرده است. هر چند ظرفیت درایو سالید ایکس باکس Series X بیشتر است، اما پهنای باند و سرعت انتقال داده در پلی استیشن 5 به مراتب بیشتر است.

توسعه بخش های ورودی و خروجی، سیستم صوتی پیشرفته از نوع سه بعدی Tempest و فناوری شخصی سازی شده ردیابی پرتو (Ray Tracing) از سایر ویژگی های کنسول بازی PlayStation 5 به شمار می روند. شرکت تحقیقاتی DFC Intelligence که در صنعت بازی فعالیت دارد، مهم ترین دلیل تاخیر در رونمایی از کنسول های بازی جدید را به صورت واضح اعلام کرده است. در حقیقت تعطیلی کارخانجات تولید کننده سخت افزار مورد نیاز به دلیل شیوع گسترده کرونا ویروس یا COVID-19، دلیل اصلی تاخیر در رونمایی است.

هر چند برخی از محققان و کارشناسان پیش بینی می کنند که کنسول های بازی جدید از جمله پلی استیشن 5 در سال 2020 رونمایی نمی شوند، اما سونی به صورت واضح و با درج یک تصویر جدید با عنوان PlayStation 5 is Coming مهر تاییدی بر عرضه آن در سال 2020 زده است. همانطور که پیش از این اشاره شده بود، کنسول نسل نهم سونی در تعطیلات عید شکرگزاری 2020 به بازار عرضه می شود.

با این حال پیش بینی می شود که تعداد کنسول بازی PlayStation 5 که در تعطیلات عید شکرگزاری عرضه می شوند، بسیار محدود خواهد بود و حتی قیمت آن از مبلغ اعلام شده در گذشته نیز بیشتر خواهد بود. به هر حال تعویق در عرضه یک محصول، آن هم به دلیل یک مشکل ناخواسته و ناگهانی، تبعاتی در پی خواهد داشت.

اطلاعات جدید نشان می دهند که روند تولید در کارخانجات چین بار دیگر از سر گرفته شده و حدود 8 ماه دیگر باید در انتظار بمانید. از مشخصات اصلی کنسول بازی PlayStation 5 می توان به پردازنده مرکزی 8 هسته ای مبتنی بر معماری AMD Zen 2 با فرکانس بوست 3.5 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری AMD RDNA 2 با فرکانس 2.23 گیگاهرتز و پشتیبانی از فناوری Ray Tracing، قدرت پردازشی 10.3 ترافلاپ، 16 گیگابایت حافظه GDDR5 با پهنای باند 448 گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی از تلویزیون هایی با وضوح تصویر 4K و نرخ تازه سازی 120 هرتز و 825 گیگابایت SSD با حداکثر سرعت خواندن 5.5 گیگابایت بر ثانیه اشاره کرد.

پست های مرتبط

نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس احتمالاً در سال 2026 عرضه شود

عنوان Call of Duty 2024 به Game Pass ایکس‌باکس می‌آید

Assassin’s Creed Shadows نام اصلی بازی Assassin’s Creed Red است : عرضه در 15 نوامبر سال 2024