بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ چه باید کرد؟

یکی از اتفاقاتی که شاید برای بسیاری از شما نیز رخ داده باشد، ریختن اتفاقی مایعات بر روی لپ تاپ هنگام کار باشد. اتفاقی که شاید اگر عملکرد درستی نداشته باشد، چه بسا که صدمات جبران نا پذیری برای لپ تاپ شما به همراه داشته باشد. با ما در ادامه همراه باشید تا ببینیم در صورت رخ دادن این اتفاق چا باید کنیم.

در مرحله اول تمام اجزای قابل جدا شدن از قبیل، ماوس، کیبورد اکسترنال و هر کابل متصل به لپ تاپ را جدا کنید. اگر لپ تاپ شما به باتری وصل شده، دکمه پاور را به سرعت نگه دارید تا سیستم بصورت کامل خاموش شود و بعد از آن باتری را با استفاده از شاسی های پشتی خارج کنید.

به سرعت قسمت بیرونی دستگاه خود را خشک کنید و و لپ تاپ را تا جایی که ممکن است باز کنید و وارونه نگه دارید تا مایعات جمع شده خارج شوند و از یک حوله یا پارچه بدون پرز برای خشک شدن استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که به هیچ وجه با هوای گرم، برای مثال از سشوار برای خشک کردن استفاده نکنید زیرا هواوی گرم پر فشار سبب آسیب رسیدن به قطعات سخت افزاری خواهد شد.

در این قسمت پیشنهاد می کنیم که سیستم خود را به یکی از خدمات پس از فروش و تعمیرگاه تخصصی ببرید. اما اگر قصد دارید خودتان مراحل بعدی در راستای خشک کردن سیستم را انجام دهید، در ادامه با ما همراه باشد، البته باز هم بهتر است که به خدمات پس از فروش برند لپ تاپ خود مراجعه کنید.

این نکته را هم باید مد نظر قرار دهید که در میان مایعات، آب کمترین اسید را دارد، در حالی که مایعات قندی رسانا تر و خورنده تر خواهند بود و آسیب بیشتری به سیستم می رسانند. ابتدا صفحه پشتی سیستم را جدا کنید تا به اجزای سخت افزاری دسترسی داشته باشیم. حافظه سیستم را با استفاده از گیزه های جانبی جدا کنید و حتما درایو جامد را نیز با باز کردن پیچ هایش جدا کنید و حتما به سرعت از پورت ها یا کابل های اتصال برق جدایش کنید.

اجزا را تا جایی که می توانید از سیستم جدا کنید و هر قسمت مرطوب شده را با پارچه و یا حوله بدون پرز، خشک کنید. باز هم تاکید می کنیم که از هوای گرم و سشوار برای خشک کردن استفاده نکنید. اگز برای خشک کردن قطعات سخت افزاری می خواهید حساسیت بیشتری به خرج دهید، می توانید با استفاده از مسواک و الکل ایزوپروپیل 99٪ به خشک کردن قطعات سخت افزاری بپردازید.

پس اگر می خواهید لپ تاپ خود را بعد از ریختن مایع بر رویش، به تعمیرگاه های معتیر و یا خدمات پس از فروش ببرید، بهتر است در همان لحظه و به سرعت همانطور که اشاره کردیم، سطح رویی را ابتدا خشک کنید و سپس لپ تا را در حالت وارونه قرار دهید تا مایعات درونی از لپ تاپ خارج شود.

برخی از افراد توصیه می کنند لپ تاپ خود را در یک کیسه بزرگ برنج قرار دهید، اما این توصیه مشکلات اساسی را به وجود می آورد. اولا که برنج یک ماده بهداشتی بوده و در هنگام برخورد با مایعاتی که علاوه بر آب ترکیبات قندی نیز دارند، تقریبا در راستای خشک شدن اصلا مفید نیست. و همچنین برنج توانایی خشک کردن قطعات سخت افزاری درونی سیستم را نیز ندارد.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

کارگاه آموزشی قسمت دوم : هدفون گیمینگ مناسب پخش موزیک نیست !

کارگاه آموزشی قسمت اول: امپدانس هدفون