اعلام مشخصات فنی و آپشن های تارا – مشخصات تارا اتوماتیک و دستی

خودروی جدید ایران خودرو با کد K132 و برگرفته از پلتفرم پژو 301 ، چندی قبل با نام تارا شکل رسمی به خود گرفت. تارا به عنوان محصول تازه وارد آبی های جاده مخصوص، از طراحی جدیدی برخوردار است و قرار است به زودی جاده های کشور را لمس کند (البته بجز مدل هایی که برای تست های مختلف در نقاط مختلف دیده شده اند).

تارا را می توان پس از پژو پارس که یک فیس لیفت بسیار موفق از پژو 405 بود، خودرویی متفاوت از ایران خودرو دانست. این خودرو از دو مورد قابل ارزیابی است. مورد اول این است که در نگاه اولیه به تارا شاهد یک طراحی جامع مورد پسند هستیم که برای یک خودروی تا حدی ایرانی گام رو به جلویی است. دومین مورد این است که هنوز طراحی به پختگی کامل نرسیده و می توانست قابل قبول تر باشد. هرچند با توجه به بهره بردن از پلتفرم 301 باز هم عنوان می کنم که طراحی تارا قابل قبول است.

ایران خودرو قرار است تارا را در دو نسخه گیربکس دستی و اتوماتیک روانه بازار کند. قطعا هر دو نسخه با توجه امکانات نسبتاً مشابه تفاوت هایی هم با هم دارند. بجز موارد فنی که باعث به وجود آمدن تفاوت ها در هر دو نسخه می شود، امکانات مدل اتوماتیک کمی بیشتر از مدل دستی است.


بازدید رئیس‌جمهور از محصول جدید ایران خودرو بروی پلتفرم پژو 301


بر اساس گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو : طراحی قسمت‌های مختلف این خودرو از جمله نسل جدید موتور TU5 با گیربکس متناسب و شبکه برق و الکترونیک جدید است. سامانه کنترل پایداری (ESC) برای این خودرو کالیبره شده است و ایمنی بالای بدنه این خودرو دست کم در میان محصولات ایران خودرو سرآمد است. سامانه های خنک کاری و تهویه و اقلام تزییناتی آن نیز ساخت سازندگان داخلی است.

تارا یک سدان ابعاد متوسط در کلاس C است که بر اساس گفته ایران خودرو قابلیت استفاده از موتور EF7 بروی آن میسر شده است. شبکه برق و الکترونیک تارا، ارتباط سامانه کنترل هوشمند موتور، سامانه پایداری خودرو، فرمان برقی، TCU گیربکس اتوماتیک، سامانه کنترل باد تایر، جلو آمپر، سامانه‌های کروز کنترل، سامانه استارت بدون کلید (کی‌لس) و مالتی مدیا تحت شبکه CAN مدیریت می‌شود.

مشخصات فنی خودرو تارا ایران خودرو
خودرو تارا دستی تارا اتوماتیک
حجم موتور 1600 سی سی
قدرت موتور 110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور 150 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ
انژکتور پاشش چند نقطه اي
گیربکس 5 سرعته دستی 6 سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 – 100 9.5 ثانیه 11.5 ثانیه
مصرف سوخت 6.7 لیتر 7.2 لیتر
طول خودرو 4505 میلی متر
عرض خودرو 1748 میلی متر
ارتفاع خودرو 1466 میلی متر
فاصله دو محور 2652 میلی متر
وزن خودرو 1150 کیلوگرم 1190 کیلوگرم
گنجایش مخزن سوخت 50 لیتر
فضاي صندوق عقب 640 لیتر

آپشن ها و تجهیزات خودرو تارا ایران خودرو
خودرو تارا دستی تارا اتوماتیک
ترمز ترمزهاي جلو و عقب ديسكي، ABS/HSA/ESC/EBA
کیسه هوا 2عدد (راننده و سرنشين جلو ) 4عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي)
فرمان فرمان برقي مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي روي فرمان MFC
تهویه برقی
سیستم صوتی سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورلينك ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
چراغها چراغ روز ، مه شکن هاي جلو وعقب، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو
آينه‌ها آينه هاي جانبي برقي آينه هاي جانبي برقي راهنمادار با قابليت تاشوندگي
شیشه ها تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقي، شيشه عقب با گرمكن
تزئینات تريم مشكی
تجهیزات ایمنی سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع و دوربين ديد عقب – سيستم عيب يابي هوشمند – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلو و عقب سه نقطه‌اي
رینگ و لاستیک فولادي / 15 اینچ آلومينيومي / 16 اینچ
صندلی روكش پارچه اي ، 6 حركته دستي (صندلي راننده ) ، 4 حركته دستي (صندلي سرنشين جلو)، صندلي هاي عقب تاشو روكش چرم و پارچه اي،راننده 6 حرکته (4 حركت برقي 2 حركت دستي)، سرنشين جلو 4 حرکته (2 حرکت برقي و2 حرکت دستي)، صندلي هاي عقب تاشو
سایر تجهیزات سيستم پايش فشار باد تايرها (TPMS)،كروز كنترل، ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده)، نمايشگر دماي محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين ، ايزوفيكس سيستم پايش فشار باد تايرها (TPMS)،كروز كنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون كليد و دكمه خاموش /روشن ، سانروف ، ايزوفيكس ، ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده)، نمايشگر دماي محيط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، سيستم كنترل بخار بنزين

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟