آموزش اورکلاک کارت گرافیک Radeon RX 6600XT تا 2.8 گیگاهرتز

کارت گرافیک های AMD Radeon RX 6000 به دلیل ساختار متفاوت نسبت به RTX 30 انویدیا، با فرکانس های بالا میانه خوبی دارند. حتی کاربران آماتور هم می توانند به راحتی فرکانس کارت گرافیک های سری RX 6000 را به اعداد بالا برسانند و از عملکرد متفاوت آن شگفت زده شوند. یکی از جذاب ترین خبرها در این مدت، رسیدن فرکانس کاری کارت گرافیک RX 6600XT به فرکانس 2.8 گیگاهرتز آن هم با خنک کننده استاندارد کارت گرافیک بود که در ادامه به آن می پردازیم.

رساندن فرکانس کاری تراشه گرافیکی کارت RX 6600XT به 2.8 گیگاهرتز به هیچ عنوان ترسناک نیست و هر کاربری می تواند با استناد به اعداد درج شده در این مقاله به این فرکانس دست پیدا کند. بهتر است قبل از شروع کردن به اورکلاک، با چند نرم افزار تست، از کارت گرافیک بنچمارک گرفته تا بعد از تغییرات صورت گرفته تفاوت را احساس کنید.


آموزش اورکلاک پردازنده Ryzen 9 5900X بروی مادربردهای MSI

آموزش فعال کردن Resizable BAR با کارت گرافیک های سری RTX 30

چطور مدیریت درگاه M.2 و PCIe را بین پردازنده و چیپ ست تغییر دهیم؟

5 نکته ای که در زمان خرید پاور یا منبع تغذیه باید توجه کنید


قبل از هر چیزی لازم است تا نرم افزار MorePowerTool یا MPT را دانلود کنید. این نرم افزار برای تغییرات در عملکرد کارت گرافیک و ادیت بایوس کارت استفاده می شود. می توانید برای این که خیالتان راحت شود و البته با مشکل روبرو نشوید، نسخه ای از بایوس کارت گرافیک را استخراج کرده و در هارد ذخیره کنید. برای این منظور نرم افزار GPU-Z می تواند به شما کمک کند.

اگر می دانید که بایوس جدیدی برای کارت گرافیک شما منتشر شده است بهتر است بایوس جدید را بارگذاری کنید. برای این منظور بهتر است به وب سایت تولیدکننده کارت گرافیک رفته و بر اساس دستورات شرکت بایوس را بروزرسانی کنید.

نرم افزار MPT را باز کرده  از نوار منو بالا گزینه کارت گرافیک RX 6600XT را انتخاب کنید. به این دلیل که ممکن است تراشه گرافیکی مجتمع پردازنده هم در این لیست باشد پس باید گزینه انتخابی شما تنها کارت گرافیک مورد نظر باشد. از گزینه های کنار هم نرم افزار، تنظیمات Power and Voltage را انتخاب کنید. گزینه power limit را بروی 155 تا 160 وات در نظر بگیرید. بهتر است فعلا با پایین ترین اعدادی که گفته ایم عمل کنید. این مقدار تغییر در وات حتی بیشتر از مقدار تعیین شده برای کارت های اورکلاک شده کارخانه ای است اما آنقدر بالا نیست که باعث ترس و وحشت شود. در بخش TDC limits دو گزینه با نام های GFX و Soc وجود دارد. مقدار 127 یا 130 را برای GFX در نظر بگیرید و برای Soc هم مقدار 25 کافی است. همچنین در بخش Memory VDDCI / MVDD عدد 1400 میلی ولت را برای DPM 3 باید انتخاب کنید.

تیم AMD برای این که کاربران با تنظیمات بالا باعث خرابی کارت نشود، بارها با MPT جلوی تغییرات را می گیرد اما مهم این است که مهمترین تغییرات همچنان باز هستند ولی شما بیشتر مراقب تغییر عددهای داخل باکس ها باشید زیرا با کوچک ترین خطا ممکن است با کارت گرافیک خداحافظی کنید. در بخش نوار ابزار بالا به Frequency رفته و مقدار FCLK را به 500/1980 تغییر دهید.

لازم است در این مرحله تغییرات را با Save ذخیره کنیم و سپس با Write SPPT تغییرات را اعمال کنیم.

در این بخش باید به درایور AMD رفته و تغییراتی را در حداقل فرکانس، حداکثر فرکانس، ولتاژ کاری و فرکانس VRAM لحاظ کنید. بهتر است مقادیر درج شده در تصویر زیر را برای این کار انتخاب کنید. به یاد داشته باشید تیک GPU Tuning و VRAM Tuning را فعال کنید و مقادیر را در نظر بگیرید. حداقل فرکانس 2720 مگاهرتز – حداکثر فرکانس 2840 مگاهرتز – ولتاژ 1120 میلی ولت – حداکثر فرکانس VRAM برابر با 2340 مگاهرتز

حداقل فرکانس 2720 مگاهرتز – حداکثر فرکانس 2840 مگاهرتز – ولتاژ 1120 میلی ولت – حداکثر فرکانس VRAM برابر با 2340 مگاهرتز

کار تمام است. حالا وقت مشاهده تغییرات در عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 6600XT پس از اورکلاک است.

همانطور که مشاهده می کنید، کارت گرافیک RX 6600XT پس از اورکلاک به 2.8 گیگاهرتز، عملکرد عالی از خود نشان داد. شاید با این وجود هنوز به RX 6700XT نرسید اما از تمام کارت های RX 6600XT عملکردی به مرابت بالاتر دارید. در واقع این است معجزه اورکلاک.

منبع مطلب: igorslab

پست های مرتبط

مقایسه تبلت‌های OLED iPad Pro و M2 iPad Air : چرا مدل ارزان‌تر ارزش بیشتری دارد ؟

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !