امروز: ۱۴۰۵/۰۴/۰۲ ساعت : ۲۳:۲۲

ظاهراً طلسم ذوب شدن کانکتور کارت‌گرافیک‌های انویدیا برطرف نمی‌شود : این بار RTX 5080 قربانی شد !

یک کاربر ردیت تصاویری از کانکتور 16 پین ذوب‌شده روی پاورش را منتشر کرد. کامپیوتر این کاربر از کارت گرافیک GeForce RTX 5080 انویدیا بهره می‌برده و ریشه مشکل هم همینجاست.

این احتمالاً اولین مورد از ذوب شدن کانکتور 16 پین در سیستمی مجهز به RTX 5080 باشد. دو روز پیش، گزارشی درباره یک کارت گرافیک RTX 5090 منتشر شد که در آن، کانکتورهای کارت گرافیک و کابل به دلیل افزایش دما ذوب شده بودند. با توجه به مصرف برق بالای RTX 5090، این اتفاق چندان تعجب‌آور نبود، اما رخ دادن این مشکل برای RTX 5080 واقعاً غیرمنتظره است.

کاربر Ambitious_Ladder1320 در بخش انجمن ASUS در ردیت گزارش داد که با همین مشکل در سیستم خود مواجه شده است. سیستم او شامل کارت گرافیک RTX 5080 و منبع تغذیه ASUS ROG Loki بود. این کاربر بیان کرد که چراغ قرمز روی کارت گرافیک روشن شد که نشان‌دهنده اتصال نادرست یکی از پین‌ها هست. پس از خاموش کردن سیستم، دوباره تمامی اتصالات را بررسی و بازبینی کرد.

ظاهراً طلسم ذوب شدن کانکتور کارت‌گرافیک‌های انویدیا برطرف نمی‌شود : این بار RTX 5080 قربانی شد !بار دیگر خطا ظاهر نشد، اما رزولوشن و نرخ نوسازی (Refresh Rate) مانیتور به‌طور خودکار کاهش یافت. همچنین، کارت گرافیک شروع به کار در حالت PCI-E x3 کرد که رفتاری غیرعادی محسوب می‌شود. پس از اتصال مجدد تمام کابل‌ها، این کاربر متوجه ذوب شدن کانکتور 16 پین روی منبع تغذیه شد. خوشبختانه، کارت گرافیک آسیب ندیده بود.

وی ادعا می‌کند که تاکنون سه مورد مشابه دیگر از صاحبان منابع تغذیه ROG Loki را دیده، اما مشخص نیست که آیا این کاربران از کانکتور 12VHPWR استفاده می‌کردند و آیا کارت گرافیک‌های آن‌ها RTX 5090 یا RTX 5080 بوده یا خیر.

نکته جالب این است که همین مدل منبع تغذیه در موردی که کانکتور کارت گرافیک RTX 5090 ذوب شده بود هم دیده شده است. طبق بررسی Der8auer، دلیل اصلی افزایش دما و ذوب‌شدگی این بود که دو سیم از کابل، بار الکتریکی بیش از حد مجاز خود را تحمل می‌کردند.

ظاهراً طلسم ذوب شدن کانکتور کارت‌گرافیک‌های انویدیا برطرف نمی‌شود : این بار RTX 5080 قربانی شد !بحث‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی درباره طراحی 12VHPWR و کیفیت سیم‌ها مطرح شده و به نظر می‌رسد کانکتور این کابل‌ها همچنان مقصر اصلی باشد. در بیشتر موارد، دو سر کابل به‌شدت داغ می‌شوند، چراکه ظرفیت کافی برای عبور توان بالاتر را ندارند. این موضوع منجر به ذوب سریع کابل و کانکتورها در هر دو سمت می‌شود.

صرف‌نظر از علت اصلی این مشکل، تعداد گزارش‌های این اتفاق رو به افزایش است، آن هم در حالی که RTX 5090 و RTX 5080 هنوز به طور گسترده در بازار موجود نیستند و اگر با همین منوال پیش برویم گزارش‌های خرابی بسیار بیشتری را خواهیم شنید. با این حال، تاکنون هیچ گزارشی از کانکتور 12V-2×6، که نسخه ارتقایافته کانکتور 16 پین محسوب می‌شود، دریافت نشده است.

ما اینجا در رسانه خبری بنچیمو آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی را پوشش می‌دهیم، پس حتماً با ما همراه باشید. شما در مورد ذوب شدن این کانکتور 16 پینی کارت گرافیک RTX 5080 چه نظری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

احسان نیک پویا

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *