شرکت EA با بازی های بزرگ خود چه کرد؟ آیا Mirror’s Edge می توانست ادامه داشته باشد؟

کمپانی Electronic Arts در دهه های اخیر عنوان های بزرگی را در دست داشته که طرفداران زیادی را جذب خود کرده. همه ما می دانیم که الکترونیک آرتز نقش بسیار مهمی در صنعت بازی دارد و همچنین جایگاه ویژه ای برای خود ایجاد کرده است. اما اگر نگاهی به عنوان هایی که در زیر سایه سنگین این کمپانی بوده اند بیاندازیم متوجه می شویم سرنوشت آنچنان خوبی را تجربه نکردند. شاید زیاده خواهی های این کمپانی بزرگ یکی از دلایل مهم آن باشد که عنوان های بزرگی را به سمت سقوط روانه کند. عنوان هایی مانند Dead Space یا Mirror’s Edge اسیر سیاست های اشتباه EA شدند و هر چه داشتند بر باد دادند.

Mirror’s Edge شروع یک تحول در سبک اول شخص

در سال 2008 شرکت بزرگ EA چندین IP جدید را به عنوان ناشر در دست داشت، عنوان های مهم و بزرگی مانند Dead Space ،Burnout Paradise و Mirror’s Edge که در نهایت همگی به موفقیت زیادی رسیدند. هر سه بازی با استقبال خوب طرفداران و منتقدان روبرو شد و هر بازی تجربه های بسیار متفاوتی را ارائه می داد. با این حال ابتکار عمل در این عنوان ها بسیار کوتاه بود و  نگرش خود را تغییر داد. در سال 2008 یکی از جذابترین و در عین حال متفاوت ترین عنوان های اول شخص EA روانه بازار شد.

گیم پلی بسیار خوب و استایل هنری جذاب بازی باعث موفقیت چشمگیر این عنوان شد و حتی خیلی از بازی ها شروع به الگوبرداری از Mirror’s Edge کردند. این فرمولی بود که بسیار مورد پسند قرار گرفته بود و EA تصمیم به ادامه این عنوان گرفت، اما در پشت پرده شروع به برنامه ریزی برای این عنوان کرد تا بتواند سود بیشتری از میرور اج به جیب بزند.

ادامه ماجرا با Faith

پس از انتشار Mirror’s Edge و موفقیت این عنوان  و پیش از اعلام عنوان Mirror’s Edge Catalyst ، شرکت DICE در حال کار بر روی دنباله بازی اول خود بود. با این حال، نسخه اولیه Mirror’s Edge 2 که تا سال 2011 در حال توسعه بود به یکباره لغو شد. حالا پس از 9 سال برخی از کلیپ های نسخه اولیه آن به صورت آنلاین منتشر شده است.

فیلم منتشر شده از میرور اج 2 دوباره کاراکتر Faith را به نمایش می گذارد که یک افسر پلیس را بصورت پنهانی می کشد و در لحظه ای بعد به منظره وسیع شهر نگاه می کند.

الکترونیک آرتز Mirror’s Edge 2 را در سال 2011 لغو کرد. به گفته ناشر نمونه های اولیه بسیار ناامید کننده بودند و آن چیزی که انتظار داشتند نبود.

با وجود لغو شدن این عنوان چیزی گه به وضوح قابل تشخیص است سبک هنری و تکنیکی آن است که به نسخه اول کاملا وفادار است.

Mirror’s Edge Catalyst هم علی رغم اینکه در هنگام انتشار مورد پسند طرفداران قرار گرفت ولی با توجه به انتظارات EA فروش خوبی نداشت. این عنوان بار دیگر در خاموشی فرو رفت این در حالی بود که طرفداران ابراز علاقه به بازی Mirror’s Edge دیگر می کردند.

EA نسبت به این مساله ساکت مانده است زیرا در حال حاضر روی Star Wars ،Battlefield و Dragon Age 4 همچنین چندین عنوان ورزشی که هر سال منتشر می شود تمرکز دارد.

بازگشت معنوی Dead Space بدون سایه سنگین EA

موفقیت و محبوبیت Dead Space بر هیچ کس پوشیده نیست و به سرعت مورد علاقه طرفداران قرار گرفته بود و باعث شد EA به فکر ساخت دنباله های بیشتری برای این عنوان ترسناک باشد. تمرکز EA باعث شد Mirror’s Edge  تا مدت های زیادی کنار گذاشته شود.

بعد از اشتباهات نابخشودنی EA در قبال بازی Dead Space و ارائه شماره سوم که نه تنها باعث شکست این عنوان بزرگ باشد، حتی Viscerial Games هم به نابودی کشیده شد. بازی پرتوکول کالیستو که توسط Striking Distance Studios در حال توسعه است و به دنبال پر کردن شکافی است که از سال 2013 تا به الان در ژانر وحشت ایجاد شده.

رئیس این استودیو یعنی Glen Schofield،که به عنوان تهیه کننده اجرایی سری Dead Space فعالیت می کرد قصد دارد بازی پرتوکول کالیستو را به یکی از بهترین های ژانر وحشت کند.

آیا بازی هایی که در زیر سایه الکترونیک آرتز به نابودی کشیده شدند روزی دوباره احیا خواهند شد؟ آیا در آینده می توانیم شاهد نسخه جدیدی از بازی Mirror’s Edge و Dead Space باشیم؟

پست های مرتبط

نسخه‌های آینده فناوری DLSS انویدیا می‌توانند از هوش مصنوعی برای ساخت تکسچرها، اشیا و کاراکترها استفاده کنند

مایکروسافت به خریداران نسخه Bite Back بازی Redfall بازپرداخت ارائه می‌کند

کنسول Nintendo Switch 2 از بازی‌های زیادی پشتیبانی خواهد کرد