آیفون 15 پرو و آیفون 16 از تراشه A17 Bionic متفاوتی استفاده می کنند

انتظار می رود اپل در اواخر سال جاری گوشی های خانواده آیفون 15 را با طیف وسیعی از تغییرات از نظر طراحی و داخلی عرضه کند. مانند همیشه مدل‌های استاندارد جدید قرار است به تراشه نسل قبلی A16 Bionic مجهز شوند، در حالی که مدل‌های آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس تراشه بهبود یافته A17 Bionic مبتنی بر فرآیند 3 نانومتری TSMC را در خود جای خواهند داد. قطعاً می توان انتظار یک عملکرد عالی از این تراشه های 3 نانومتری داشت اما شایعات جدیدی مبنی بر این است که اپل برای سال آینده A17 Bionic را با فرآیندی متفاوت به کار می گیرد تا در هزینه ها صرفه جویی کند.

بر اساس شایعه ای که منتشر شده، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس از تراشه A17 Bionic با فرآیند N3B استفاده می کنند این در حالی است که آیفون 16 و آیفون 16 مکس از همان تراشه اما با فرآیند متفاوت N3E بهره می برند.

در حال حاضر، تراشه A16 Bionic در مدل‌های آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس مبتنی بر فرآیند 4 نانومتری TSMC است. در مقایسه، A17 Bionic به لطف ساختار 3 نانومتری در مقایسه با مدل‌های iPhone 14 Pro، عملکرد و عمر باتری بهتری را به ارمغان می‌آورد. با این حال، تنها گوشی های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس قرار است آخرین سخت افزار را دریافت کنند. اپل مانند هر سال فاکتورهای متمایز کننده ای را بین مدل های استاندارد و پرو ایجاد کرده که پردازنده ها بخشی از این تفاوت هستند.

یک پست جدید از یکی از کاربران Weibo، نشان می دهد که تراشه A17 Bionic در مدل های امسال آیفون 15 پرو بر اساس فرآیند N3B TSMC ساخته خواهد شد. N3B گره 3 نانومتری TSMC به طور خاص برای اپل توسعه یافته است، اما تراشه های 3 نانومتری با فرآیند ساخت N3E برای بقیه مشتریان استفاده می شود. اپل احتمالاً این تغییر را برای کاهش هزینه ها ارائه خواهد کرد، اما مطمئناً کارایی به خطر می افتد زیرا “هیچ ارزانی بی دلیل نیست”. خبرهای حاکی از آن است که برخلاف فرآیند N3B، فرآیند N3E دارای لایه‌های EUV کاهش یافته و ترانزیستورهای نسبتاً کمتری است.

تغییرات در فرآیند ساخت نه تنها عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه می تواند عمر باتری را هم کاهش دهد. با این وجود در صورت درست بودن این شایعه، دو سال قبل از معرفی آیفون 16 و آیفون 16 مکس، اعلام می کنم که این گوشی ها ارزش خرید بالایی ندارند.

از آنجایی که اپل فاکتورهای متمایزکننده ای را بین مدل های استاندارد و مدل های «Pro» آیفون ایجاد کرده است، ما گمان می کنیم که نسخه N3E A17 Bionic بخشی از مدل های استاندارد سری آیفون 16 باشد. این به این دلیل است که آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس دارای تراشه بهبود یافته A18 Bionic اپل هستند. با آیفون 14 و آیفون 14 پلاس، اپل از تراشه A15 Bionic با افزایش تعداد هسته های گرافیکی برای بهبود عملکرد گرافیکی استفاده کرد. از این رو، این شرکت یک تراشه نسبتاً پیشرفته را در مدل های آیفون 14 در مقایسه با آیفون 13 معرفی کرد. به هر حال امیدواریم این خبر تنها در حد شایعه باقی بماند.

پست های مرتبط

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود