اختصاصی بنچیمو : بررسی کارت گرافیک MSI RTX 2070 ARMOR

شرکت تایوانی Micro Star International یا MSI نزدیک به 32 سال است که مشغول به ساخت تجهیزات و قطعات کامپیوتر است. این شرکت بیشترین شهرت خود را از ساخت مادربرد و کارت گرافیک به دست آورد اما طولی نکشید تا با تولید لپ تاپ های گیمینگ و دیگر محصولات گیمینگ، به یکی از برترین تولیدکنندگان در این زمینه تبدیل شد.

اکنون ام اس آی با دست پر و با سبد پرباری از محصولات گیمینگ در میدان رقابت بین المللی حاضر شده و جایگاه ویژه ای را برای خود ایجاد کرده است. البته تا حدی می توان قدرت این شرکت تایوانی را در تمام زمینه ها به تیم قدرتمند تحقیق و توسعه نسبت داد. تیمی که با شناخت کامل از نیازهای کاربران و گیمرها، به فکر تولید محصولاتی در خور توجه و قابل اعتماد هستند.

کارت گرافیک MSI

ام اس آی در زمان تولید کارت گرافیک های پاسکال تمام توان خود را به کار گرفت تا کارت هایی با ساختاری خوب، خنک کننده عالی و عملکردی رقابتی را به بازار عرضه کند. این شرکت به خوبی توانست از پس نیازهای کاربران و گیمرها برآید و خانواده پاسکال را به طیف وسیعی از ویژگی ها مجهز و روانه بازار کند.

البته به نظر نگارنده، این شرکت در کارت گرافیک های پاسکال تمام تلاش خود را برای خنک نگه داشتن کارت و عملکرد خوب آن گذاشته بود و مانند رقیب تایوانی ، بیشتر کارت گرافیک های خانواده پاسکال را با چهره ای یکسان طراحی و تولید می کرد. خصوصاً کارت گرافیک های سری گیمینگ، با فن دوگانه و تریم رنگی قرمز و مشکی تا حدی خسته کننده و بدور از جذابیتی های روزهای اول بود. این موضوع حتی بر طراحی مادربردها هم تاثیر گذاشته بود به طوری که شاهد محصولاتی تا حدی مشابه از نظر ظاهری بودیم.

اما با معرفی مادربرد MEG X399 CREATION در کامپیوتکس تایوان به یک باره طراحی محصولات MSI تغییر کرد و روند رو به بالا را با سرعتی باورنکردنی پیش برد. به نظر می رسید بالاخره این کمپانی تایوانی فرمول زیبایی شناسی را کشف کرده و راه و رسم تغییر چهره را در محصولاتش به کار گرفته. اینک طراحی محصولات ام اس آی را باید یکی از برجسته ترین ها در زمینه خود دانست به طوری که در بخش کارت گرافیک ها هیولایی مانند RTX 2080 TI LIGHTNING Z و RTX 2080 TI GAMING X TRIO را باید جزء زیباترین و کاملترین محصولات بازار دانست.

دیگر کارت گرافیک های تورینگ MSI هم مانند دو مدل گفته شده با تغییراتی در بخش ظاهری توانستند به سرعت به برترین های بازار تبدیل شوند. یکی از مزیت های ام اس آی در بخش کارت گرافیک را می توان تولید طیف وسیعی از کارت ها برای اهداف مشخص و سطح بودجه متفاوت را عنوان کرد. اگر قصد خرید کارت گرافیکی را داشته باشید و به یکی از فروشگاه های ام اس آی سر بزنید، مطمئنا دست خالی از آن فروشگاه بیرون نمی آیید.

سبد کارت گرافیک های RTX 2070 ام اس آی

همانطور که پیش تر گفتیم، ام اس آی با سبدی پر از محصولات مختلف در هر بخشی ظاهر می شود و گویا در این کار تبحر خاصی دارد. خانواده تورینگ RTX 2070 ام اس آی شامل 12 کارت گرافیک برای مصارف مختلف است. اگر فضایی باز در اختیار دارید و با طول کارت گرافیک هم مشکلی ندارید، می توانید خانواده DUKE را با خنک کننده سه گانه انتخاب کنید. چنانچه زیبایی کارت به همراه خنک کننده خوب و البته کارتی با ابعاد مناسب برایتان مهم است، خانواده GAMING با 3 مدل پیشنهاد ما به شماست. خانواده VENTUS با رژیم غذایی به کارت هایی لاغر اندام تبدیل شده اند و بیشتر برای فضای کم کیس و کسانی که تمایلی به نورپردازی ندارند مناسب است. مدل AERO با توربین قدرتمند برای فضاهای بسته ساخته شده است و مدل AERO ITX هم برای نسب بروی مادربردهای کوچک با فرم فکتور Mini-ITX یا مینی کامپیوترها به کار گرفته می شود.

RTX 2070 ARMOR

اما مدل ARMOR یکی از خانواده هایی که با 3 عضو در سبد تورینگ ها دیده می شوند این بار مورد بحث ما است. کارت گرافیک هایی که شاید در بحث زیبایی شناسی خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشند اما همچون اسمشان، ساخته شده اند برای تقابل با سختی ها و آزمون های دشوار. کارت گرافیک RTX 2070 ARMOR با الهام از زره پوشان، آماده مبارزه در خط اول جنگ است و می تواند به راحتی دل گیمرهایی که کارتی بی دردسر و قدرتمند می خواهند را برباید.

ام اس آی 3 مدل مختلف از کارت آرمور را معرفی کرده است که هر سه با نام های RTX 2070 ARMOR 8G (آرمور ضعیف تر)، RTX 2070 ARMOR 8G OCV1 (میان رده آرمورها) و RTX 2070 ARMOR 8G OC (آرمور قدرتمند) شناخته می شوند. هر سه مدل دارای خنک کننده، ظاهر و سیلیکونی مشابه هستند اما در بخش فرکانس پردازنده گرافیکی و توان حرارتی تفاوت هایی دیده می شود. کارت RTX 2070 ARMOR 8G OC به عنوان قردتمندترین مدل با فرکانس کاری پردازنده گرافیکی 1740 مگاهرتز و توان حرارتی 185 وات کار خود را انجام می دهد. مدل RTX 2070 ARMOR 8G OCV1 با فرکانس پردازنده گرافیکی 1710 مگاهرتز و توان حرارتی 185 وات به عنوان میان رده های RTX 2070 ARMOR شناخته می شود. و آخرین مدل که مدل مورد بررسی این مطلب است با نام RTX 2070 ARMOR 8G شناخته می شود و با فرکانس کاری پردازنده گرافیکی 1620 مگاهرتز و توان حرارتی 175 وات، ضعیف ترین عضو خانواده آرمورهای RTX 2070 است.

جعبه و محتویات داخل

ام اس آی جعبه خانواده آرمور را با تصویرسازی از نماد زره پوشان طراحی کرده است و سعی کرده تا تصویر دقیقی از مدل آرمور را در ذهن کاربران به وجود آورد. در نمای روبرو جعبه این کارت می توان مواردی همچون نشان MSI، نام کارت گرافیک، ویژگی های خاص پشتیبانی شده و نام خانواده تورینگ RTX 2070 درج شده است.

پشت جعبه به توضیحاتی در مورد سیستم خنک کننده، نورپردازی، مشخصات اولیه کارت، ویژگی های کلیدی و حداقل سیستم مورد نیاز برای بیشترین کارایی کارت گرافیک RTX 2070 ARMOR مزین شده است. طبق سنت همیشه تولیدکنندگان قطعات سخت افزاری، نمای کاملی از قطعه مورد نظر در پشت جعبه نقش می بندد اما در این کارت خبری از تصویر کامل کارت نیست. این موضوع می تواند کاربر را در مورد انتخاب کارت مناسب در فروشگاه ها یاری کند.

با باز کردن جعبه، کارت گرافیک محافظت شده توسط پوشش پلاستیکی در زیر پاکتی مشکی رنگ با نشان MSI دیده می شود. داخل پاکت گفته شده محتویاتی مانند لوح فشرده درایورها، دفترچه راهنما، راهنمای استفاده از نرم افزار MSI Afterburner و زیر لیوانی با نشان گیمینگ دیده می شود.

ظاهر کارت گرافیک

ام اس آی کارت های سری آرمور را با ظاهری ساده اما به قول خودش اقتباس شده از زره پوشان ساخته است. پنل اصلی کارت با ترکیب رنگ سیاه و سفید، ظاهری میانه رو را به این کارت بخشیده است و البته سعی شده با استفاده از دو فن با طراحی خاص، برش های مختلف و حجم های برجسته، حس جنگجو بودن را القا کند. البته نکته ای که در مورد این کارت بسیار صادق است، این است که تا کارت را در دست نگیرید و از نزدیک نبینید به جذابیت بصری آن پی نخواهید برد.

در پنل سیاه سفید جلوی کارت سعی شده است تا به نوعی تقارن طراحی و ساختاری حفظ شود و همین مورد باعث شده تا بعضی از بخش های PCB به راحتی دیده شود. استفاده از خطوط اریب و شکسته، هماهنگی کاملی با ذهنیت گیمرها دارد هر چند در زمان اسمبل کارت تنها بک پلیت و پنل جانبی کارت مشاهده می شود. احتمالا MSI به خوبی می دانسته که کاربرانی که این کارت را خریداری می کنند نیازی به اسمبل ایستاده یا استفاده از کابل توسعه PCI Riser ندارند. به همین منظور تا حد توان بک پلیت و پنل جانبی کارت به صورت جذابتری طراحی شده است.

کارت گرافیک RTX 2070 ARMOR با ابعاد 50×155×309 میلی متری، فضای زیادی را در کیس شما اشغال نمی کند و تنها دو اسلات از کیس را باید برای آن در نظر بگیرید. با وزن نزدیک به 1.18 کیلوگرم، می دانیم با کارتی نسبتا سنگین روبرو هستیم پس بهتر است مادربردی را تهیه کنید که از شیلدهای فلزی برای محافظت از اسلات PCIe استفاده می کند. البته کارت هایی هستند که از کارت RTX 2070 ARMOR سنگین ترند اما همیشه باید مراقب قطعات کامپیوتر خود باشید زیرا وزن 1 کیلوگرم در لحظه اول شاید مهار کردنی باشد اما وقتی قرار است سال ها وزنی معادل 1 کیلوگرم به اسلات متصل باشد، قطعا آن اسلات روزی تحملش تمام می شود.

در نمای جانبی کارت می توان به راحتی هیت سینک های بزرگ را مشاهده کرد. در نمای جانبی قسمت اسلات PCI تنها می توان هیت سینگ دوگانه، هیت پایپ هایی که در دل هیت سینک ها حرکت کرده اند، بخش هایی از مدار تغذیه و دو کانکتور 4 پین فن سیستم خنک کننده را مشاهده کرد.

در نمای دیگر کمی به جذابیت بصری کارت افزوده شده زیرا این بخش از کارت در هر صورت به وضوح توسط کاربران دیده می شود. در این نما همچنان هیت سینک دوگانه دیده می شود اما نوشته سفید رنگ Geforce RTX در پنل سیاه کارت کنتراست زیبایی را ایجاد کرده است. تجهیز شدن این کارت به نورپردازی RGB را می توان از دیگر مزیت های این کارت در بخش ظاهری عنوان کرد. نوشته MSI در کنار نشان گیمینگ این شرکت یعنی اژدها یا دراگون با چرخه رنگ 16.8 میلیون رنگ و افکت های مختلف که به راحتی مدیریت می شوند، ظاهر بروزتری را به کارت بخشیده است.

البته در این بخش همه موارد به ظاهر کارت خلاصه نمی شود. وجود دو کانکتور برق که یکی 8 پین است و دیگری 6 پین، نشان از تامین مناسب برق این کارت دارد. همانطور که می دانید اسلات PCIe می تواند به تنهایی توان 75 وات را تامین کند، اما دیگر بخش های کارت هم نیاز به مصرف انرژی دارند. دو کانکتور 8 پین و 6 پین در کنار برق تزریق شده توسط اسلات PCIe می توانند مجموعاً توان حرارتی 175 وات را برای این کارت به همراه داشته باشند.

اما یکی از زیباترین بخش های این کارت را می توان بک پلیت فلزی آن دانست. پوششی فلزی در پشت کارت که با ظاهری جذاب متشکل شده از نوشته MSI و نشان گیمینگ این شرکت، سعی می کند کارت را از صدمات احتمالی دور نگه دارد و البته تا حد ممکن حرارت قطعات مختلف PCB را به بیرون انتقال دهد. بک پلیت یاد شده به اندازه ای جذاب هست که احتیاجی به نورپردازی RGB در این بخش نباشد.

در بخش پنل ارتباطی یا پنل I/O با چینشی مانند کارت مرجع RTX 2070 انویدیا روبرو هستیم. در این بخش شاهد سه DisplayPort 1.4، یک پورت HDMI 2.0b و یک پورت USB Type-C هستیم که امکان اتصال هدست های VR را برای کاربران فراهم می سازد. در نهایت پورت های موجود می توانند نهایت رزولوشن 4320×7680 پیکسل را اجرا کنند و لذت استفاده از 4 نمایشگر را به گیمرها و طراحان هدیه کند.

مشخصات فنی

مشخصات فنی کارت RTX 2070 ARMOR کاملا مشابه کارت مرجع است و تنها در بخش های اندکی با هم تفاوت دارند. کارت RTX 2070 از سیلیکون TU106 استفاده می کند که با معماری ساخت 12 نانومتری TSMC FinFET تعداد 10.8 میلیارد ترانزیستور را در ابعاد 445mm2 جای داده است. این سیلیکون از 2304 هسته سایه زنی، تعداد 36 هسته RT، تعداد 288 هسته Tensor، تعداد 64 واحد ROPs و 4096 کش در L2 استفاده می کند.

البته مهمترین ویژگی کارت های تورینگ انویدیا را باید ویژگی Ray tracing دانست زیرا با وجود هسته های RT می توان سطح جدیدی از واقعیت در رندرینگ محتوا و بازی ها را مشاهده کرد. با این ویژگی، محتوایی که بر اساس فناوری یاد شده ساخته شده باشد با نورپردازی، بازتاب و سایه های بسیار طبیعی روبرو می شود. به زبان ساده انویدیا با این ویژگی توانست محیط های مجازی را به دنیای واقعی نزدیک کند و حتی در بعضی صحنه ها تشخیص مجازی بودن یا واقعی بودن را به کاری بسیار دشوار تبدیل کند.

فرکانس کاری کارت RTX 2070 ARMOR در حالت پایه 1410 مگاهرتز است و در حالت بوست برابر با 1620 مگاهرتز است. این فرکانس دقیقاً مانند کارت مرجع انویدیا است اما با استفاده از مدارد تغذیه خوب و برق رسانی عالی، باعث می شود به این فرکانس بسنده نکنیم. در ادامه می توانید پتانسیل بالای این کارت را در افزایش فرکانس مشاهده کنید.

در کارت RTX 2070 از 8 گیگابایت رم پر سرعت GDDR6 میکرون استفاده شده است. رم های GDDR6 را می توان بهترین راه حل برای افزایش سرعت حافظه های گرافیکی دانست. این نوع حافظه ها تا دو برابر سرعتی بیشتری نسبت به نسل قبل خود یعنی GDDR5 دارند. این میزان سرعت است که می توان تورینگ های انویدیا را نسبت به کارت های پاسکال یک سر و گردن بالاتر ببرد. حتی استفاده انویدیا از نسخه بهبود یافته حافظه های نسل قبل یعنی نسخه GDDR5X هم نتوانست سرعت 14 گیگابایت بر ثانیه را در اختیار این شرکت قرار دهد. پهنای باند حافظه استفاده شده در RTX 2070 برابر با 448 گیگابایت در ثانیه است. البته رابط حافظه مانند نسل های قبلی بروی 256 بیت مانده است.

خنک کننده

خنک کننده ای که با نام ARMOR THERMAL DESIGN شناخته می شود متشکل از دو فن 95 میلی متری، هیت سینک و هیت پایپ های کارآمد است. نکته جالب این است که MSI در سیستم خنک کننده TORX FAN 2.0 از فن های 95 میلی متری استفاده کرده است. معمولاً فن ها یا 100 میلی متری هستند یا 90 میلی متری. فن های استفاده شده با توجه به ساختار بهینه در تیغه ها و در بخش بلبرینگ ها، هوای متمرکز، جریان هوای بالا، نویز کم و طول عمر بالایی را موجب می شوند.

هوای جریان یافته توسط فن ها به سمت هیت سینک های بزرگ این کارت پرتاب می شود. تعداد 6 هیت پایپ مسی در بخش اتصال به پردازنده گرافیکی با سطح تماس بالا توانایی دفع حرارت ایجاد شده را به خوبی دارند. حرارت انتقال یافته توسط هیت پایپ ها به سمت پره های آلومینیومی هیت سینک فرستاده می شود تا در نهایت با عبور هوای خنک، حرارت ایجاد شده از بالای کارت به بیرون انتقال یابد.

این خنک کننده تنها برای دفع حرارت پردازنده گرافیکی مورد استفاده قرار نگرفته است. سطح تماس این خنک کننده بروی حافظه ها و مدار تغذیه هم قرار گرفته تا عملکرد این کارت را در افزایش جریان یا اورکلاک در حالت پایدار حفظ کند. به لطف این خنک کننده به راحتی می توان کارت گرافیک RTX 2070 ARMOR را اورکلاک کرد.

در تست دمای این کارت، با استفاده از نرم افزار GPU-Z در مدت ۳۰ دقیقه بی باری پردازنده گرافیکی دما را اندازه گیری کرده و ۱۵ دقیقه بار کامل پردازنده گرافیکی در نرم افزار FurMark را هم مد نظر قرار داده ایم و در نهایت به نتایج زیر دست یافتیم :

  • فن ها برای حذف نویز در زمانی بیکاری پردازنده گرافیکی خاموش هستند و به محض رسیدن حرارت پردازنده گرافیکی به مرز 60 درجه سانتی گراد شروع به چرخش می کنند.
  • دمای پردازنده گرافیکی در زمان بیکاری 32 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم خودکار سرعت فن، برابر با 1622 دور در دقیقه است که 56 درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم خودکار سرعت فن برابر با 68 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم دستی سرعت فن، برابر با 2790 دور در دقیقه است که ۱۰۰ درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم دستی سرعت فن برابر با 53 درجه سانتی گراد است.

در تصویر برداری حرارتی به نتایج زیر دست یافتیم :

  • دمای هیت سینک در زمان بیکاری برابر با 31.6 درجه سانتی گراد است.
  • در بخش خروجی جریان هوای تشکیل شده با دمای 51.4 درجه سانتی گراد مواجه شدیم.
  • بک پلیت با پخش عالی حرارت توانست دمای 51.5 درجه سانتی گراد را نشان دهد.
  • در بار کامل پردازنده گرافیکی دمای هیت سینک برابر با 45.6 درجه سانتی گراد بود.
  • در بار کامل، PCB با دمای 51.9 درجه سانتی گراد گرم ترین بخش بیرونی کارت بود.

نمای داخلی

ام اس آی کارت گرافیک RTX 2070 ARMOR را به PCB شخصی سازی شده مجهز کرده است. با باز کردن پیچ های بک پلیت، به سراغ جدا کردن پنل اصلی کارت و هیت سینک قرار گرفته بروی PCB می رویم. بک پلیت فلزی هم با استفاده از چسب های سیلیکونی حرارت پشت PCB را به خود جذب می کند.

با باز کردن تمام اجزا، PCB به همراه پنل فلزی ریخته گری شده مشاهده می شود. این پنل فلزی برای محافظت از قطعات PCB استفاده شده است و البته می تواند از خم شدن PCB جلوگیری کند. همچنین این شاسی فلزی می تواند حرارت PCB را به هیت سینک ها انتقال دهد تا در نهایت با کارتی خنک تر روبرو باشیم. این شاسی فلزی با استفاده از 2 پیچ به پنل I/O متصل است و می توان به راحتی آن را جدا کرد.

در مرکز PCB پردازنده گرافیکی TU106 که از ساخته های شرکت تایوانی TSMC است به همراه 8 حافظه رم 8RA77 از ساخته های MICRON قرار گرفته است که هر کدام از آنها با فرکانس کاری 1750 مگاهرتز در کل می توانند سرعت 14 گیگابیت در ثانیه را برای حافظه ها به دست آورند. در بالای بانک های حافظه هم کانکتور 4 پین نورپردازی RGB دیده می شود.

ام اس آی PCB شخصی سازی شده خود را با مدار تغذیه ای متشکل از 6 فاز قدرتمند برای پردازنده گرافیکی و 2 فاز برای حافظه ها در نظر گرفته است. شخصی سازی PCB تا حدی برای MSI اهمیت داشته است که بروی چوک ها می توان به وضوح نشان گیمینگ این شرکت را مشاهده کرد. البته مدار تغذیه 2 فاز حافظه تغییری نسبت به مدل مرجع نداشته ولی در کل می توان گفت که MSI این مدار تغذیه را برای قدرت بخشیدن به پردازنده گرافیکی بهینه کرده است.

با کمی دقت می توان دریافت که PCB استفاده شده در این کارت، بروی دیگر کارت های قدرتمند RTX 2070 ام اس آی هم استفاده می شود. در بالای مدار تغذیه 6 فاز این کارت، محل قرارگیری 2 چوک و 3 خازن و کنترل کننده ها خالی است که احتمالا در دیگر کارت ها برای قدرت بخشیدن به مدار تغذیه به تعداد فازها افزوده می شود.

نورپردازی

همانطور که گفته شد پنل نورپردازی کارت گرافیک RTX 2070 ARMOR در بالای کارت قرار گرفته است و با چرخه رنگ بیش از 16 میلیون رنگ، نشان MSI و اژدهای گیمینگ این شرکت را به نورپردازی RGB مجهز کرده است.

کاربران می توانند به راحتی با استفاده از نرم افزار MYSTIC LIGHT نورپردازی کارت را مدیریت کنند و افکت های مختلف را بریا آن در نظر بگیرند. احتمال می رود این نورپردازی با دیگر قطعات هم هنگام سازی شود. همچنینی در این نرم افزار بجز افکت های مختلف، می توان سرعت چرخه رنگ و شدت روشنایی این نورپردازی را مدیریت کرد.

سیستم تست

بنچمارک ها

یکی از محبوب ترین بنچمارک ها در زمینه تست پردازنده و پردازنده گرافیکی نرم افزار 3DMARK است. این نرم افزار به صورت دقیق به عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی امتیاز داده و مشخص می کند که قطعه مورد نظر در چه سطحی قرار دارد. اما در نسخه های جدید این نرم افزار، تست Time Spy با ویژگی DirectX 12 به طور دقیق تر و البته سخت تر پردازنده گرافیکی را مورد سنجش قرار می دهد.

نرم افزار Blender سرعت رندر محتوای سه بعدی را در پردازنده های گرافیکی و پردازنده ها به صورت مجزا مشخص می کند. این نرم افزار مشخص می کند که کدام کارت گرافیک یا پردازنده برای رندرینگ محتوا مناسب است. در Blender زمان کمتر رندرینگ دلیل بر برتری پردازنده یا پردازنده گرافیکی است.

بازی ها

در هر بازی، تنظیمات بروی حداکثر قرار گرفته و هر بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل، ۱۴۴۰ پیکسل و ۲۱۶۰ پیکسل تست می شود.

تست های 8K

نرم افزار Unigine Superposition و بازی Middle earth : Shadow of Mordor می توانند شبیه سازی از رزولوشن های مختلف را برای کاربر به وجود آورند. در این بنچمارک ها نیازی به نمایشگرهای 4K و 8K ندارید، تنها با تغییر رزولوشن می توانید این نمایشگرها و رزولوشن ها را با تراکم بیشتر پیکسل ها شبیه سازی کنید.

نرم افزار MSI Afterburner و اورکلاک دستی

تولید کننده های کارت گرافیک، در کنار محصولاتشان از نرم افزار اختصاصی برای مدیریت کارت و مانیتورینگ دقیق استفاده می کنند. با وجود نرم افزارهای اختصاصی بسیار، نرم افزار MSI Afterburner را باید یکی از کامل ترین نرم افزارهای مدیریت و مانیتورینگ کارت گرافیک دانست.

این نرم افزار نه تنها از رابط کاربری جذاب و کاربر پسند استفاده می کند، بلکه ویژگی های استفاده شده در آن می تواند مدیریت آسان تر و حرفه ای تری را برای کارت گرافیک ها ارائه کند. البته در بروزرسانی های جدید پشتیبانی کامل از کارت های تورینگ صورت گرفته است که کاربران می توانند با خیال راحت کارت خود را به این نرم افزار بسپارند.

دارندگان کارت گرافیک های تورینگ از این پس می توانند با دانلود این نرم افزار به راحتی کارت خود را اورکلاک کنند. با کلیک کردن بروی گزینه کنار Core Clock به بخش OC Scanner وارد می شوید. پس از کلیک کردن بروی Scan، نرم افزار به صورت خودکار فرکانس های مختلفی را بروی کارت گرافیک تست می کند تا در نهایت به بهترین فرکانس کاری و البته بالاترین فرکانس کاری دست یابد (البته ما با اورکلاک دستی به بالاترین سطح فرکانس این کارت دست یافتیم).

با این نرم افزار فرکانسی بالا و البته پایدار نصیبتان می شود که می توان با آن به بالاترین امتیازها و فریم ریت در بازی ها، نرم افزارهای تولید محتوا و حتی رندریگ دست یافت. با استفاده از نرم افزار MSI Afterburner می توان به صورت کامل مدیریتی بروی ولتاژ کارت، فرکانس کاری پردازنده گرافیکی، فرکانس کاری حافظه رم، سرعت فن و دما داشته باشید. البته در بروزرسانی اخیر، نمودار منحنی این نرم افزار با بهبود خوبی روبرو شده تا کارکردن با ویژگی های خاص MSI Afterburner را راحت تر از گذشته کند.

با وجود این نرم افزار و در کنار داشتن علم اورکلاک می توانید به صورت دستی اقدام به افزایش فرکانس کاری کنید. نهایت فرکانس به دست آمده توسط گزینه OC Scanner نرم افزار MSI Afterburner برابر با 2055 مگاهرتز بود. البته اورکلاک خودکار این نرم افزار تنها در بخش فرکانس پردازنده گرافیکی بود و در بخش فرکانس حافظه همچنان با عدد 1750 مگاهرتز روبرو بودیم.

در آتلیه بنچیمو فرکانس کاری پردازنده گرافیکی با بیش از 200 واحد افزایش به 2100 مگاهرتز رسید و فرکانس حافظه هم با 1000 واحد افزایش به 2000.2 مگاهرتز رسید. برای رسیدن به چنین فرکانسی سرعت فن را به صورت دستی بروی 100 درصد قرار دادیم تا با نهایت چرخش، با کارتی اورکلاک شده اما پایدار روبرو باشیم.

نکته جالب این بود که پس از اورکلاک سنگین کارت یعنی رساندن فرکانس کاری پردازنده گرافیکی از 1620 مگاهرتز به 2100 مگاهرتز، کارت همچنان پایدار بود و عملکردی نزدیک به کارت RTX 2080 را به نمایش گذاشت. در جدول زیر امتیازات به دست آمده از فرکانس استاندارد کارت گرافیک RTX 2070 ARMOR به رنگ مشکی نمایش داده می شود و امتیازات به دست آمده پس از اورکلاک پردازنده گرافیکی و حافظه گرافیکی به رنگ قرمز نشان داده می شود.

 

نتیجه

کارت گرافیک  RTX 2070 ARMOR یک محصول با کیفیت ساخت بالا است که سعی شده در کنار ظاهری بی آلایش، به عملکرد آن توجه بسیار شود. ام اس آی مدتی است که با دقت بیشتری بروی کارت گرافیک هایش کار می کند تا در نهایت محصولی قابل اعتماد را روانه بازار کند. سری آرمور هم با همین ویژگی ها نشان داد کارتی است که می تواند برای بسیاری از رقیبان شاخ و شانه بکشد.

مدار تغذیه خوب در کنار PCB شخصی سازی شده که از شاسی فلزی سود می برد، دلیلی است بر برتری این کارت نسبت به کارت مرجع انویدیا. شاید در نگاه اول و بروی برگه فرکانس کاری پردازنده گرافیکی شما را مجذوب خود نکند اما مطمئن باشید که حتی با کمترین میزان اورکلاک هم می توانید صاحب کارتی قدرتمند باشید. پایداری بالا در زمان اورکلاک و ثبت امتیازات بالا در این شرایط می تواند این کارت را به گزینه ای ایده آل برای هر کاربری با هر نوع سلیقه تبدیل کند.

خنک کننده هم در نوع خود بی نظیر است و می تواند به خوبی حرارت این کارت را حتی با وجود اورکلاک های سنگین، زیر 68 درجه سانتی گراد نگه دارد. بک پلیت کارت همانطور که در ترموگراف ها مشخص بود، کار خودش را به خوبی انجام می داد و تمام حرارت جذب شده را به طور شگفت انگیزی در تمام سطح پلیت منتشر می کرد.

وب سایت بنچیمو به این کارت گرافیک نشان بهترین عملکرد و منتخب گیمرها را اهدا می کند.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729

1 دیدگاه

محمد خرداد 20, 1398 - 5:54 ب.ظ
خسته نباشید نقد خوبی بود
دیدگاه بگذارید