اختصاصی بنچیمو : بررسی کارت گرافیک RTX 2060 GAMING OC PRO 6G گیگابایت

گیگابایت به عنوان یکی از برترین شرکت های تولید کننده قطعات سخت افزاری و تجهیزات جانبی، در ساخت کارت گرافیک های تورینگ تمام تلاش خود را کرد تا دل کاربران مختلف را با مدل های متنوع برباید. شرکای انویدیا از جمله گیگابایت، کارت گرافیک هایی با معماری تورینگ در سری RTX 20 با مدل های RTX 2080 Ti / RTX 2080 / RTX 2070 / RTX 2060 و سری GTX 16 با مدل های GTX 1660 Ti / GTX 1660 / GTX 1650 را سفارشی سازی کرده و با ویژگی های اختصاصی روانه بازار می کنند.

گیگابایت برای سری RTX 2060 هشت مدل مختلف را در نظر گرفته است تا هر کاربر بر اساس نیاز خود کارت مورد نظر را انتخاب کند. سری RTX 2060 گیگابایت در مدل های AORUS XTREME، GAMING OC PRO WHITE، GAMING OC PRO 6G، GAMING OC 6G، WINDFORCE OC 6G، WINDFORCE 6G، 2060 OC و MINI ITX OC 6G روانه بازار شده است. مدل مورد بررسی وب سایت بنچیمو کارت گرافیک GAMING OC PRO 6G است که در رده دوم  خانوداه RTX 2060 گیگابایت قرار می گیرد.

جعبه

بروی جعبه نشان گیمینگ گیگابایت به همراه بعضی از ویژگی ها از جمله نوپردازی RGB، خنک کننده WINDFORCE و اورکلاک کارخانه ای دیده می شود. در بخش زیرین جعبه ویژگی های معماری تورینگ از جمله RAY TRACING، حافظه ای از نوع GDRR6، پشتیبانی از DIRECTX 12 و ANSEL خود نمایی می کند. طراحی جعبه هم با توجه به ترکیب رنگ مشکی، نارنجی و سبز (مخصوص کارت های انویدیا) کاملا چشم نوازی می کند و ماهیت محصول را تا حدی نمایان می کند.

اما در پشت جعبه همچون بسیاری از محصولات، ویژگی های ممتاز کارت با توضیحات بیشتری تصویرسازی شده اند. به ترتیب از چپ به راست جعبه، سیستم خنک کننده با 3 فن با چرخش نامتقارن، نورپردازی RGB، بلاک خنک کننده با سطح تماس بالا برای پردازنده گرافیکی و VRAM، بک پلیت فلزی کارت و پورت های موجود در پنل I/O را می توانید مشاهده کنید.

ظاهر کارت

کارت گرافیک های گیگابایت را از نظر ظاهری می توان به دو مدل اکستریم و غیر اکستریم تقسیم کرد. کارت گرافیک های غیر اکستریم گیگابایت بجز در بحث استفاده از رنگ، در بسیاری از جهات مشابه هم هستند. مهم نیست که کارت گرافیک ها به خنک کننده ای 3 فن مجهز هستند یا 2 فن، استفاده از خطوط اریب و حجم های سه بعدی در طراحی پنل و فن هایی با طراحی اختصاصی باعث شده تا بیشتر کارت های گیگابایت مشابه هم باشند.

در بخش ظاهری کارت گرافیک GAMING OC PRO 6G با ترکیب رنگ مشکی و نقره ای سعی شده تا در بحث زیبایی شناسی تا حدی نظر کاربران و خریداران به سمت این کارت جذب شود. با توجه به این که این کارت از خنک کننده ای با ترکیب 3 فن مجهز شده است، اما ابعاد کلی آن خیلی بزرگ و حجیم به نظر نمی رسد. ابعادی برابر با 40.24×16.45×280.35 میلی متر مناسب برای اسمبل در کیس های استاندارد است و طول 28 سانتی متری آن نگرانی در مورد قرار نگرفتن کارت در کیس را نسبتاً بی مورد می کند.

در لبه ی پایین و بالای کارت، پنل نقره ای رنگ ادامه پیدا کرده تا ادامه زبان طراحی در نمای روبروی کارت، در این بخش هم مشاهده شود. در لبه ی پایین کارت بجز هیت سینک و پنل نقره ای رنگ، موردی جلب توجه نمی کند. اما در لبه ی بالایی کارت نوشته GEFORCE RTX، نشان گیگابایت که در دل پنل نقره ای رنگ قرار گرفته است و کانکتور 8 پین برق دیده می شود. نشان گیگابایت در این بخش با نورپردازی RGB تنها بخشی در این کارت است که تا حدی ساختاری جدید را به شما گوشزد می کند. این نورپردازی با استفاده از نرم افزاری اختصاصی گیگابایت مدیریت می شود.

در نمای پشت کارت مهمترین ویژگی GAMING OC PRO 6G بک پلیت آن است که با حجم های برجسته و نشان گیگابایت در مرکز آن سعی بر محافظت و زیبایی در این بخش شده است. با باز کردن بک پلیت نکته ای که جلب توجه می کند استفاده از فلزی نسبتا نازک در این قطعه است. به نظر می رسد گیگابایت برای ارزان سازی این کارت از ورق فلزی نازکی استفاده کرده است. اما بک پلیت GAMING OC PRO 6G با این نوع ساختار به هیچ عنوان بروی عملکرد آن که محافظت و دفع گرما از دیگر قطعات PCB است تاثیر نگذاشته و نقش خود را به خوبی بازی می کند.

پنل ارتباطی یا پنل I/O در این کارت با ترکیبی از پورت های HDMI 2.0b و سه DisplayPort 1.4 توانایی پشتیبانی از 4 مانیتور و نمایش نهایت رزولوشن 4320×7680 پیکسل و نرخ بروزرسانی 60 هرتز سود می برد.

مشخصات فنی

کارت RTX 2060 از ریز معماری ۱۲ نانومتری استفاده می کند که با پردازنده گرافیکی TU106، از 10.8 میلیارد ترانزیستور شکل گرفته است. این تراشه از 1920 هسته CUDA یا واحد سایه زنی، 240 هسته Tensor، مقدار 7.3 ترافلاپ، 30 هسته RT و 48 واحد ROPs بهره می برد. حافظه کش در پردازنده گرافیکی TU106 برابر با 3 مگابایت است که در مقابل RTX 2070 با همین سیلیکون، یک مگابایت کمتر است.

کارت های سفارشی جدا از ظاهر جذاب تر و خنک کننده بهتر، از فرکانس کاری بالاتر هم سود می برند. معمولاً برای این که شرکای انویدیا از فرکانس بیشتر برخوردار شوند، کارت خود را تا جای ممکن بهینه سازی می کنند تا در دراز مدت، این افزایش فرکانس تاثیر منفی در کارکرد کارت نداشته باشد.

فرکانس کاری کارت RTX 2060 مرجع برابر با 1680 مگاهرتز است، در حالی که گیگابایت برای این کارت فرکانس کاری 1830 مگاهرتز را در نظر گرفته است. البته به لطف بهینه سازی های موثر بروی این کارت، به راحتی می توانید به فرکانس بالاتر هم دست یابید.

مقدار 6 گیگابایت رم از نوع GDDR6 که نسبت به نسل قبل خود یعنی حافظه GDDR5 معماری پاسکال از سرعت بیشتر، مصرف انرژی کمتر و البته اورکلاک بهتر بهره می برند. کارت RTX 2060 از 6 گیگابایت رم با رابط حافظه 192 بیتی استفاده می کند و با فرکانس کاری ۱۴ گیگاهرتز می تواند عملکردی به مراتب سریعتر از حافظه های GDDR5 ایجاد کند.

خنک کننده

گیگابایت مدتها است که از سیستم چرخش مخالف فن ها در کارت گرافیک هایش استفاده می کند اما نتیجه این سیستم خنک کننده در این کارت چگونه است؟ در نمای کلی با سیستم خنک کننده ای با نام WINDFORCE 3X روبرو هستیم که از 3 فن 80 میلی متری استفاده می کند.

گیگابایت با چرخش مخالف فن وسط، توانسته هوای بیشتر و متمرکز تری را به سمت هیت سینک هدایت کند. اگر به طراحی فن ها دقت کنید متوجه می شوید که دو فن سمت راست و سمت چپ با پره هایی که چرخشی به سمت چپ دارند طراحی شده اند اما فن وسط با چرخش به سمت راست، جریان بهتری را برای دفع حرارت ایجاد می کند.

با باز کردن تعداد زیادی پیچ و جدا کردن کانکتورهای برق فن ها و نورپردازی، به محیط داخلی این کارت گرافیک دست یافتیم. پس از جداکردن قطعات مختلف بدنه و سیستم خنک کننده، با هیت سینک سه گانه این مجموعه روبرو می شوید. سیستم خنک کننده غیر فعالی که از سه هیت سینک جدا تشکیل شده است و با پره های آلومینومی، توسط 4 هیت پایپ به هم متصل شده اند.

هیت پایپ های مسی در بخشی از هیت سینک به هم رسیده تا با سطح تماس بالا، حرارت پردازنده گرافیکی را دفع کنند. این خنک کننده غیر فعال نه تنها می توان حرارت پردازنده گرافیکی را دفع کنند، بلکه می تواند از طریق پدهای حرارتی سیلیکونی، حرارت قطعات مختلف مدارتغذیه و ماسفت ها را هم دفع کنند.

در تست دمای این کارت، با استفاده از نرم افزار GPU-Z در مدت ۳۰ دقیقه بی باری پردازنده گرافیکی دما را اندازه گیری کرده و ۱۵ دقیقه بار کامل پردازنده گرافیکی در نرم افزار FurMark را هم مد نظر قرار داده ایم و در نهایت به نتایج زیر دست یافتیم :

  • فن ها برای حذف نویز در زمانی بیکاری پردازنده گرافیکی خاموش هستند و به محض رسیدن حرارت پردازنده گرافیکی به مرز 60 درجه سانتی گراد شروع به چرخش می کنند.
  • دمای پردازنده گرافیکی در زمان بیکاری 32 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم خودکار سرعت فن، برابر با 2089 دور در دقیقه است که 65 درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم خودکار سرعت فن برابر با 70 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم دستی سرعت فن، برابر با 3400 دور در دقیقه است که 100 درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم دستی سرعت فن برابر با 51 درجه سانتی گراد است.

در تصویر برداری حرارتی به نتایج زیر دست یافتیم :

  • دمای هیت سینک در زمان بیکاری برابر با 36.1 درجه سانتی گراد است.
  • در بخش خروجی جریان هوای تشکیل شده با دمای 46.4 درجه سانتی گراد مواجه شدیم.
  • بک پلیت با پخش عالی حرارت توانست دمای 47.4 درجه سانتی گراد را نشان دهد.
  • در بار کامل پردازنده گرافیکی دمای هیت سینک برابر با 44.5 درجه سانتی گراد بود.
  • در بار کامل، PCB با دمای 49.2 درجه سانتی گراد گرم ترین بخش بیرونی کارت بود.

*در مجموع خنک کننده عملکرد خوبی از خود بجای گذاشت. هیت سینک سه گانه در زمان بیکاری فن هم توانست به خوبی حرارت پردازنده و مدار تغذیه را دفع کند و بک پلیت هم با توجه به باریک بودن دفع حرارت مناسبی را از خود نشان داد. 

نمای داخلی

اما یکی دیگر از ویژگی های این کارت، PCB شخصی سازی شده و مدار تغذیه بهبود یافته است. گیگابایت برای افزایش کارایی کارت و طول عمر بیشتر قطعات از ماسفت ها و خازن هایی با گواهی Ultra Durable استفاده کرده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، PCB کارت RTX 2060 GAMING OC PRO 6G نسبت به PCB کارت مرجع از شخصی سازی های بسیاری سود می برد.

تصویر بالا PCB کارت مرجع RTX 2060

گیگابایت برای کارت گرافیک RTX 2060 GAMING OC PRO 6G مدار تغذیه بهبود یافته 6+2 استفاده کرده است تا در کنار اورکلاک کارخانه ای، با عملکردی برتر از کارت مرجع روبرو باشیم.

در مرکز PCB، پردازنده گرافیکی TU106 که از ساخته های شرکت تایوانی TSMC است، به همراه 6 بانک حافظه رم از ساخته های MICRON قرار گرفته است که با فرکانس کاری 14000 مگاهرتز فعالیت می کنند.

نرم افزار AORUS ENGINE

برای کنترل و مدیریت کارت گرافیک RTX 2060 GAMING OC PRO 6G باید به وب سایت گیگابایت مراجعه کرده و نرم افزار AORUS ENGINE را دانلود کنید. این نرم افزار با رابط کاربری ساده و بدور از هر زیبایی، کار خود را به خوبی انجام می دهد. برای افزایش کارایی کارت گرافیک به دو بخش GPU BOOST و MEMORY CLOCK دسترسی دارید. برای اورکلاک کارت می توانید این دو بخش را با تغییراتی روبرو سازید اما بهتر است از بخش دیگری به نام AUTO SCAN استفاده کنید که با توجه به مشخصات سخت افزاری بهترین افزایش فرکانس را نصیب کاربر می کند.

در این نرم افزار بخش های مختلفی برای مانیتورینگ دقیق کارت و مدیریت دقیق نورپردازی قرار دارد.

سیستم تست

بنچمارک ها

یکی از محبوب ترین بنچمارک ها در زمینه تست پردازنده و پردازنده گرافیکی نرم افزار ۳DMARK است. این نرم افزار به صورت دقیق به عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی امتیاز داده و مشخص می کند که قطعه مورد نظر در چه سطحی قرار دارد. اما در نسخه های جدید این نرم افزار، تست Time Spy با ویژگی DirectX 12 به طور دقیق تر و البته سخت تر پردازنده گرافیکی را مورد سنجش قرار می دهد.

نرم افزار Blender سرعت رندر محتوای سه بعدی را در پردازنده های گرافیکی و پردازنده ها به صورت مجزا مشخص می کند. این نرم افزار مشخص می کند که کدام کارت گرافیک یا پردازنده برای رندرینگ محتوا مناسب است. در Blender زمان کمتر رندرینگ دلیل بر برتری پردازنده یا پردازنده گرافیکی است.

بازی ها

در هر بازی، تنظیمات بروی حداکثر قرار گرفته و هر بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل، ۱۴۴۰ پیکسل و ۲۱۶۰ پیکسل تست می شود.

*در بازی مترو به دلیل حداکثر تنظیمات و رزولوشن 4K، بار کاری بروی حافظه تصویری کارت بالاتر از 6000 مگابایت بود به همین دلیل بهتر است در این شرایط از کارت هایی با حافظه تصویری 8 گیگابایت یا بالاتر استفاده شود.

تست های ۸K

نرم افزار Unigine Superposition و بازی Middle earth : Shadow of Mordor می توانند شبیه سازی از رزولوشن های مختلف را برای کاربر به وجود آورند. در این بنچمارک ها نیازی به نمایشگرهای ۴K و ۸K ندارید، تنها با تغییر رزولوشن می توانید این نمایشگرها و رزولوشن ها را با تراکم بیشتر پیکسل ها شبیه سازی کنید.

*البته در کارت RTX 2060 به دلیل استفاده از 6 گیگابایت حافظه تصویری امکان رندر گرفتن بنچمارک ها میسر نشد. برای رندرینگ در رزولوشن 8K احتیاج به حداقل 6245 مگابایت حافظه تصویری است. این مورد ربطی به محصول گیگابایت ندارد و می توان مشکل را از ساختار کارت RTX 2060 انویدیا دانست.

نتیجه

کارت گرافیک RTX 2060 GAMING OC PRO 6G گیگابایت محصولی است با ساختار مناسب اما ظاهری تکراری. کارتی که برای گیمرها و کاربران چه از نظر اقتصادی و چه از نظر عملکرد، گزینه ای مناسب تر از کارت هایی همچون RTX 2070 و RTX 2080 است. با این که از نظر عملکرد از دو کارت گفته شده ضعیف تر است اما اگر به فکر استفاده از مانیتورهایی با رزولوشن 1080 پیکسل یا 1440 پیکسل هستید، این کارت گزینه ای مناسب تر است.

گیگابایت این کارت را از نظر فرکانس کاری تا دندان مسلح کرده است به طوری که برای اورکلاک کردن آن با مشکل مواجه می شوید زیرا کارت نهایت فرکانس کاری را به شما هدیه می دهد. در کنار مدار تغذیه مناسب و پردازنده گرافیکی که به اورکلاک کارخانه ای مجهز شده است، خنک کننده به خوبی می تواند از پس حرارت ایجاد شده بر آید. نویز کم و ساختار اختصاصی خنک کننده گیگابایت باعث شده تا جریان هوا به صورت متمرکز به سمت هیت سینک هدایت شود.

 

پست های مرتبط

انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 را به شرکت OpenAI تحویل داد

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729