انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 را به شرکت OpenAI تحویل داد

انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 را به شرکت OpenAI تحویل داد و این کار مستقیماً توسط خود جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا به انجام رسید. به نظر می‌رسد که رقابت آینده بین شرکت‌ها بر سر درآمد هوش مصنوعی نیست، بلکه بر سر قدرت محاسباتی آنها است. یک مسئله دیگر این است که انویدیا واقعاً غول بزرگی در صنعت هوش مصنوعی شده و بسیاری از شرکت‌ها با انویدیا همکاری خود را توسعه خواهند داد.

در یک پست توییتری توسط گرگ براکمن، رئیس و یکی از بنیانگذاران OpenAI، مشخص شد که انویدیا سرانجام قدرتمندترین محصول شرکتش را به OpenAI تحویل داده است. جنسن هوانگ، سم آلتمن، و گرگ براکمن مستقیماً این تحویل را صورت دادند که نشان از این دارد DGX H200 واقعاً فناوری پیشرفته‌ای است و به حضور نقش‌آفرینان برجسته در صنعت نیاز دارد.

جالب اینجاست که OpenAI به قوی‌ترین سیستم هوش مصنوعی جهان یعنی DGX H100 دسترسی انحصاری داشت، اما اکنون شاهد آنیم که این شرکت پایش را فراتر گذاشته و به سمت DGX H200 رفته است. این فقط OpenAI نیست که با وجود برتری باز هم فراتر فکر می‌کند؛ مثلاً Meta هم پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید Blackwell را در زمان قبل از عرضه سفارش داده است. قابل توجه است که OpenAI حتی بر ساخت مراکز داده غول پیکر با ارزش پیشنهادی 7 تریلیون دلار تمرکز دارد.

در مورد DGX H200 باید گفت که این سیستم با حافظه HBM3E تغذیه می‌شود. ظرفیت حافظه تا 141 گیگابایت است و تا 4.8 ترابایت بر ثانیه پهنای باند دارد که 2.4 برابر پهنای باند بیشتر و دو برابر ظرفیت بیشتر از محصول قبلی به حساب می‌آید. یک پوشش خبری اخیر نشان داد که H200 در بازار برتری دارد و توانسته عملکردی تقریباً دو برابری را در برنامه‌های هوش مصنوعی مانند MLPerf v4.0 ارائه دهد.

جالب اینجاست که DGX H200 مبتنی بر معماری Hopper است و قرار است توسط پردازنده‌های گرافیکی جدید Blackwell B100/B200 جایگزین شود. این تراشه‌های هوش مصنوعی نسل بعدی عملکرد و قابلیت‌های هوش مصنوعی را افزایش می‌دهند و احتمالاً در اواخر سال جاری شاهد حضور آنها خواهیم بود.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد