مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد

مایکروسافت شروع به ایجاد تغییری در نحوه گزارش‌دهی سرعت RAM در Task Manager کرده به طوری که واحد آن را از مگاهرتز به MT/s (مگا انتقال در ثانیه) تبدیل می‌کند. این مطابق با دور شدن صنعت از استفاده واحد مگاهرتز برای اندازه‌گیری سرعت DDR است، چراکه فرکانس‌های کلاک واقعی بسیار کمتر از سرعت‌های موثر هستند.

طبق وبلاگ Windows Insider، مایکروسافت این تغییر را به تدریج برای کاربران بتا خود با بیلد 22635.3570 آغاز می‌کند. اعضای Windows Insiders که زودتر این ارتقا را می‌خواهند، می‌توانند با انتخاب گزینه «دریافت آخرین به‌روزرسانی‌ها به محض موجود بودن» در تنظیمات > Windows Update، آخرین به‌روزرسانی را دریافت کنند.

دور شدن مایکروسافت از استفاده واحد مگاهرتز برای توصیف سرعت RAM به دنبال تغییر رویه صنعت از چیزی است که به روشی نادرست برای تبلیغات سرعت حافظه از اوایل دهه 2000 تبدیل شده بود. در دهه 1990، تمام رم‌های مصرفی SDRAM بودند و عملکرد آن‌ها با سرعت کلاک ماژول همگام می‌شد. در آن زمان، RAM یک انتقال در هر سیکل حافظه انجام می‌داد و به عنوان مثال سرعت 100 مگاهرتز برابر با 100 MT/s بود. اما زمانی که SDRAM DDR (Double Data Rate) در اوایل دهه 2000 معرفی شد، ماژول‌های RAM می‌توانستند دو انتقال را در هر چرخه انجام دهند. اکنون سرعت کلاک 100 مگاهرتز در واقع معادل عملکرد 200 MT/s است.

سازندگان رم به سمت استفاده از اعداد بزرگتر برای برندسازی رفتند اما واحد مگاهرتز را حفظ کردند تا از سردرگمی مصرف‌کننده جلوگیری کنند. این بدان معناست که RAM که امروزه با سرعت‌های DDR5 6000 مگاهرتز کار می‌کند، در واقع روی 3000 مگاهرتز کار می‌کند اما 6000 MT/s را اجرا می‌کند. از طرف دیگر GDDR5X و انواع حافظه بعدی از جمله GDDR6 که در پردازنده‌های گرافیکی یافت می‌شوند اکنون می‌توانند از QDR یا Quad Data Rate استفاده کنند. بنابراین استفاده از مگاهرتز یا گیگاهرتز برای توصیف سرعت حافظه کارت گرافیک حتی نادرست‌تر هم می‌شود. امروزه سازندگان رم برای تبلیغات به سمت DDR5-6000 ساده‌تر (بدون واحد) یا DDR5 6000 MT/s می‌روند. به نظر می‌رسد مایکروسافت با به‌روزرسانی Task Manager خود برای اولین بار پذیرش این مفهوم را به صورت حداکثری دنبال کند.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد