لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

لینوکس پچ جدیدی از AMD دریافت کرده که نسل بعدی پردازنده‌های مجهز به معماری Zen 5 را هدف قرار می‌دهد.

با نزدیک شدن به راه‌اندازی سری پردازنده‌های Zen 5 آینده AMD، مهندسان این شرکت کار خود را در لینوکس شروع کرده‌اند تا از پشتیبانی کامل و پایدار در هنگام راه‌اندازی اطمینان حاصل کنند. فورونیکس گزارش داد که پچ کرنل AMD در کرنل لینوکس 6.9 ظاهر شده که هدف آن ارائه پردازنده‌های Zen 5 بوده است. این پچ با تگ Zen 5 ظاهر شده و هیچ ابهامی در موردش باقی نمی‌گذارد.

سری پردازنده‌های Zen 5 شرکت AMD با عنوان “Family 26” یا “Family 1Ah” در کرنل قرار گرفته‌اند. تاکنون شاهد پشتیبانی از چندین پردازنده Zen 5، از جمله شناسه مدل‌هایی مانند 0 تا 15، 32 تا 47، و 64 تا 79 بوده‌ایم. اکنون با پچ جدید، لینوکس از مدلی با شناسه 112 تا 127 پشتیبانی به دست آورده و این نشان می‌دهد AMD پردازنده جدیدی را به کرنل لینوکس اضافه کرده است.

با این حال، به طور دقیق نمی‌توان در مورد نام این شناسه‌ها اظهار نظر کرد، چراکه اطلاعات کافی در مورد آن وجود ندارد. از طرف دیگر شرکت نیازی به اختصاص همه این شناسه‌ها به SKUهای Zen 5 ندارد و برخی کنار گذاشته خواهند شد. این معماری توسط چندین خانواده CPU مانند EPYC Turin ،Granite Ridge ،Fire Range ،Strix Point ،Kraken Point و غیره اتخاذ خواهد شد.

در مورد دیگر پیشرفت‌های Zen 5 باید گفت که گیگابایت هم اخیراً وجود سری Ryzen 9000 را از طریق یک بیانیه مطبوعاتی که نام این خط تولید را ذکر کرده تأیید کرد. فاش شده که گیگابایت از پردازنده‌های دسکتاپی AMD Ryzen 9000 Zen 5 در مادربردهای AM5 خود از جمله محصولات سری X670 ،B650 و A620 پشتیبانی می‌کند. رونمایی از پردازنده‌های Zen 5 AMD احتمالاً در رویداد کامپیوتکس 2024 صورت بگیرد. از این رو، می‌توان انتظار در دسترس بودن آن‌ها را بین ماه‌های جولای تا آگوست داشته باشیم.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟