تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس شرکت کوالکام به طور رسمی معرفی شد

تراشه مشهور اسنپدراگون ایکس الیت در نوت‌بوک‌های گران قیمت حضور خواهد داشت، اما کوالکام قصد دارد تراشه ارزان‌تر اسنپدراگون ایکس پلاس را هم وارد بازی کند.

طبیعتاً تفاوت‌های متعددی بین این دو تراشه وجود خواهد داشت، اما خوشبختانه، یکی از زمینه‌هایی که کوالکام در آن یکپارچگی را حفظ کرده این است که هر دو دارای هسته‌های CPU سفارشی Oryon هستند که بهبود عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای را تضمین می‌کند. انتظار می‌رود موج اول نوت‌بوک‌های ویندوزی مجهز به تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس در نیمه دوم سال 2024 راه‌اندازی شود. کوالکام هنوز جزئیات قیمتی را به اشتراک نگذاشته است.

تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس دارای یک پیکربندی سی‌پی‌یو 10 هسته‌ای است که متشکل از شش هسته عملکردی و چهار هسته کم مصرف است. متأسفانه، کوالکام هیچ فناوری کلاک تقویتی را پیاده‌سازی نکرده، اما هر هسته می‌تواند تا 3.40 گیگاهرتز کار کند، مشروط بر اینکه دما کنترل شود. این تراشه همچنین دارای 42 مگابایت حافظه کش و معماری 4 نانومتری TSMC است. از نظر پردازنده گرافیکی، کوالکام ادعا می‌کند که اسنپدراگون ایکس پلاس دارای یک پردازنده Adreno با حداکثر سرعت 3.8TFLOPS و یک واحد پردازش عصبی (NPU) با سرعت 45TOPS است.

حداکثر حافظه پشتیبانی شده 64 گیگابایت است که با سرعت LPDDR5X 8448MT/s اجرا می‌شود. نوت‌بوک‌های دارای اسنپدراگون ایکس پلاس هنگام استفاده از وب‌کم، کیفیت تصویر را افزایش می‌دهند، چراکه این تراشه از موتور Spectra ISP بهره می‌برد و می‌تواند یک دوربین 64 مگاپیکسلی یا پیکربندی سنسور دوگانه (هر کدام 36 مگاپیکسل) را داشته باشد. جالب اینجاست که این تراشه می‌تواند فیلمبرداری 4K HDR را از یک واحد انجام دهد. مزیت دیگر این تراشه اتصال 5G است.

اسنپدراگون ایکس پلاس با مودم 5G اسنپدراگون X65 کوالکام ادغام شده است. از آنجایی که تراشه بیس‌باند از تعداد زیادی باند پشتیبانی می‌کند، می‌تواند به راحتی به اکثر شبکه‌های دنیا بدون مشکل سازگاری متصل شود. سایر استانداردهای بی‌سیم پشتیبانی‌شده عبارتند از Qualcomm FastConnect 7800 ،Wi-Fi 7 و Bluetooth 5.4. با نگاهی به ویژگی‌های مختلف این تراشه، متوجه می‌شویم که اسنپدراگون ایکس پلاس می‌تواند تا حدود 10 درصد از تراشه M3 اپل پیشی بگیرد.

این تراشه در اوج عملکرد خود تقریباً 54 درصد انرژی کمتری نسبت به Intel Core Ultra 7 155H و AMD Ryzen 9 7940HS مصرف می‌کند. جالب اینجاست که کوالکام در اسلایدهای عملکردی خود معیارهای گیمینگ را به اشتراک نمی‌گذارد. آزمایشات اولیه نشان داد که اسنپدراگون ایکس الیت می‌تواند 30 فریم بر ثانیه را در بازی Baldur’s Gate 3 در رزولوشن 1080p با تنظیمات low به دست آورد. این تراشه همچنین می‌تواند 40 فریم در ثانیه را در بازی Remedy’s Control در تنظیمات low اما در مناطق غیرجنگی حفظ کند. از آنجایی که احتمالاً اسنپدراگون ایکس پلاس پردازنده گرافیکی ضعیف‌تری دارد نتواند از مرز 30 فریم بر ثانیه عبور کند، شاید به همین دلیل است که کوالکام این اعداد را کنار گذاشته است.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود