انحصار طلبی سامسونگ و اپل صدای iFixit را هم در آورد !

بنیانگذار و مدیر عامل iFixit از شرکت های اپل ، سامسونگ و مایکروسافت به دلیل داشتن موانع گسترده برای مصرف کنندگانی که مایل به تعمیر محصولاتشان هستند، انتقاد کرد. در سالهای اخیر شرکت هایی مانند اپل، بارها از سوی افراد سرشناس مورد انتقاد قرار گرفته اما همچنان راه خود را با هدف انحصار طلبی ادامه می دهد.

مدیر عامل iFixit با انتقاد از اپل و سامسونگ در جلوگیری از تعمیر دستگاه های خود توسط مصرف کنندگان و تعمیرگاه های شخص ثالث، عنوان می کند که اپل، سامسونگ و مایکروسافت همچنان به طراحی محصولاتی که از قطعات غیراستاندارد استفاده می کنند، ادامه می دهند که در نهایت باعث می شود مصرف کنندگان و مراکز تعمیرات ثالث از خدمات این محصولات بی بهره بمانند.

به گفته iFixit : قابلیت تعمیر و دوام دو عامل مهم در تصمیم گیری خریدار است. کایل وینز با نارضایتی از سامسونگ اظهار داشت که این غول کره ای توافق نامه ای را منعقد کرده است که مانع از این می شود، نهادهای تعمیراتی شخص ثالث مانند iFixit بتوانند اقدام به خرید قطعات برای سرویس دهی به این دستگاه ها کنند.

همچنین iFixit افزود: بارها مشاهده کرده ایم که تولید کنندگان توانایی ما در خرید قطعات را محدود می کنند. یک تولید کننده باتری آلمانی به نام Varta وجود دارد که محصولات خود را به طیف گسترده ای از شرکت ها می فروشد. سامسونگ از این باتری ها در محصولات گلکسی خود استفاده می کند اما وقتی به Varta می گوییم آیا می توانیم باتری ها را به عنوان قطعه تعمیری خریداری کنیم؟، آنها می گویند ” نه، قرارداد ما با سامسونگ اجازه فروش آن را نمی دهد”.

اپل هم وضعیت مناسبی در این زمینه ندارد و تنها تلاش می کند با محدود کردن تعمیرات شخص ثالث، سود شرکت های خدماتی خود را دو چندان کند. اپل با تغییر در طراحی استاندارد قطعات و شخصی سازی آن، سعی می کند دسترسی به قطعات را محدود سازد.

مایکروسافت و لپ تاپ سرفیس هم از انتقاد وینز دور نماند. در واقع iFixit به قابلیت تعمیر پذیری لپ تاپ سرفیس، نمره 0 از 10 را داد تا نشان دهد این محصول تعمیر پذیر نیست. چنانچه کسی بخواهد به باتری این لپ تاپ دسترسی داشته باشد، در نهایت با یک لپ تاپ قطعه قطعه شده و غیر قابل تعمیر روبرو می شود.

وینز که از طرفداران سرسخت تعمیرات است، اینطور عنوان می کند که مشتری براساس دوام و قابل تعمیر بودن، محصولی را خریداری می کنند. در حالی که شرکت هایی مانند اپل با ارائه محصولات با کیفیت اما فاقد خدمات، بیشتر به فکر فروش و سود هستند تا مشتری.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد