انویدیا و ژاپن در ساخت یک ابررایانه کوانتومی همکاری می‌کنند

انویدیا قرار است طی یک همکاری با کشور ژاپن ابررایانه کوانتومی با قدرتی بی‌نظیر در پردازش گرافیکی HPC و AI را بسازد.

Nikkei Asia گزارش داد که موسسه ملی صنایع و فناوری پیشرفته AIST ژاپن در حال ساخت یک ابررایانه کوانتومی برای برتری یافتن در این بخش خاص برای مشتریان است. این پروژه جدید ABCI-Q نام دارد و به طور کامل توسط پلتفرم‌های محاسباتی شتاب‌دهی و کوانتومی انویدیا پشتیبانی می‌شود و به کارایی بالا در سیستم می‌انجامد. فوجیتسو هم در ساخت این ابررایانه ژاپنی شریک خواهد شد.

انویدیا در یکی از پست‌های وبلاگی قبلی خود با اشاره به آنچه که می‌توانیم از ABCI-Q ژاپن انتظار داشته باشیم اظهار کرد که این شرکت قصد دارد پلتفرم CUDA-Q خود را در این سیستم بیاورد. این یک پلتفرم منبع باز است که به کاربران اجازه می‌دهد از برنامه‌های کوانتومی کلاسیک استفاده کنند. CUDA-Q به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر ابرکامپیوتر عمل می‌کند و امکان ادغام پردازنده‌های مربوطه را فراهم می‌کند. علاوه بر این، انویدیا قصد دارد 2000 پردازنده گرافیکی H100 AI را همراه با فناوری Quantum-2 InfiniBand در این سیستم جای دهد.

تیم کاستا، مدیر بخش محاسبات HPC و کوانتومی شرکت انویدیا اظهار کرد که محققان برای مقابله با سخت‌ترین مشکلات محاسبات کوانتومی به شبیه‌سازی با کارایی بالا نیاز دارند. CUDA-Q و H100 انویدیا ابررایانه‌های پیشگامی مانند ABCI را برای دستیابی به پیشرفت‌های حیاتی و سرعت بخشیدن به توسعه ابر محاسبات یکپارچه کوانتومی مجهز می‌کنند.

ابررایانه ABCI-Q ژاپن بخشی از مرحله نوآوری در بخش فناوری این کشور است. ژاپن قصد دارد از مزایای فناوری‌های نسل فعلی مانند محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی برای برتری یافتن در صنایع مصرف‌کننده اصلی استفاده کند. چند ماه پیش، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با فومیو کیشیدا، رئیس‌جمهور ژاپن ملاقات کرد و هر دوی آن‌ها در مورد افزایش همکاری در بخش‌های مختلف و ارائه یک منبع ثابت از تجهیزات هوش مصنوعی برای نیازهای ژاپن صحبت کردند. رونمایی از ابررایانه ABCI-Q تنها یک قدم اولیه به سوی ایجاد رابطه‌ای گسترده‌تر بین ژاپن و انویدیا است.

پست های مرتبط

احتمالاً سامسونگ استارت تولید گره 2 نانومتری را زده باشد !

سامسونگ حداقل دو سال از اپل در بخش فناوری تراشه عقب‌تر است

معرفی MSI Companion در پلتفرم ام اس آی سنتر