اورکلاک پردازنده Ryzen Threadripper Pro 7000 فیوزی مخفی را می‌سوزاند که باعث تشخیص سابقه اورکلاک می‌شود

اخیراً مشخص شده است که اورکلاک جدیدترین تراشه‌های AMD، فیوزی را برای نشان دادن تراشه اورکلاک‌شده می‌سوزاند. این مسئله به ادعاهای گمراه کننده‌ای منجر شده است و در مورد این موضوع است که وجود این فیوز به طور خودکار گارانتی تراشه‌ها را برای هر نوع خرابی باطل می‌کند. با این حال، AMD گزارش داده است که اورکلاک AMD Ryzen Threadripper Pro 7000 (Storm Peak) و غیرپرو، در میان بهترین CPUهای ایستگاه کاری، به طور خودکار گارانتی پردازنده را باطل نمی‌کند.

پردازنده‌های سری 7000 Threadripper حاوی فیوزی هستند که با اجرای اورکلاک می‌سوزد. نماینده AMD اظهار کرده است که این فیوز سوخته گارانتی شما را به صورت خودکار باطل نمی‌کند. اظهاراتی مبنی بر اینکه فعال کردن ویژگی اورکلاک/اورولتینگ ضمانت پردازنده را باطل می‌کند صحیح نیست. طبق شرایط استاندارد فروش AMD، گارانتی هرگونه آسیب ناشی از اورکلاک/ اورولتینگ بیش از حد پردازنده را شامل نمی‌شود. با این حال، سایر مسائل نامرتبط هنوز هم می‌توانند واجد شرایط تعمیر/تعویض گارانتی باشند. در مجموع، اورکلاک کردن پردازنده Ryzen Threadripper Pro 7000 یا غیرپرو، گارانتی را باطل نمی‌کند – فقط آسیب‌هایی که مستقیماً از اورکلاک ایجاد می‌شود، باعث این مسئله می‌شوند، یعنی اگر شما بیش از حد این کار را انجام دهید. مثل همیشه، AMD مخالف اورکلاک نیست. اگر اینطور بود، سازنده تراشه پشتیبانی از اورکلاک را به عنوان یکی از ویژگی‌های پلتفرم‌های WRX90 و TRX50 تبلیغ نمی‌کرد. فقط سیستم‌های OEM فاقد پشتیبانی اورکلاک هستند.

این مشکل با یک اسکرین شات از کاربر توییتر، David Huang، با سلب مسئولیت (disclaimer) بایوس از ODM (تولیدکننده طرح اصلی) در کانون توجه قرار گرفت. در این disclaimer نوشته شده بود: «حالت اورکلاک اکنون برای این پردازنده به‌طور دائم فعال می‌شود و عملاً ضمانت‌نامه همانطور که قبلاً گفته شد لغو می‌شود.» با این حال، برخی نکات ظریف در این هشدار وجود دارد. برخی از مادربردهای Threadripper دو پیام هشدار دارند: اولی هشدار PBO استاندارد AMD (Precision Boost Overdrive) است و دومی یک هشدار تک‌جمله‌ای از ODM است. فقط هشدار PBO از سمت AMD است. بنابراین، این شرکت با شرکای خود کار می‌کند تا پیام‌های هشدار ODM BIOS نادرست را پاک کند، زیرا این پیام‌ها موضع رسمی AMD در مورد اورکلاک Ryzen Threadripper Pro 7000 و تراشه‌های غیرپرو را نشان نمی‌دهند.

وجود فیوزهای مخفی در پردازنده‌های AMD، به ویژه تراشه‌های ایستگاه کاری HEDT و Pro چیز جدیدی نیست. این فیوزها قبلاً در برخی از پردازنده‌های Ryzen Threadripper Pro 5000 WX (Chagall) وجود داشتند. فعال کردن اورکلاک فیوز را برای همیشه می‌سوزاند، به این معنی که AMD می‌فهمد کاربر پردازنده را اورکلاک کرده است. طبق معمول، گارانتی AMD فقط آسیب‌های ناشی از اورکلاک را شامل نمی‌شود. اگر تراشه شما به دلیل اورکلاک آسیب نبیند، AMD آن را پوشش می‌دهد. AMD جزئیاتی را ارائه نمی‌دهد که سازنده تراشه چگونه تعیین می‌کند که آیا خراب شدن پردازنده ناشی از یک اورکلاک بیش از حد است یا خیر. هیچ گزارشی مبنی بر لغو ضمانت‌های AMD برای Chagall به دلیل فعال کردن اورکلاک وجود ندارد. خریداران می‌توانند پردازنده Ryzen Threadripper Pro 7000 و پردازنده‌های غیر Pro را اورکلاک کنند، اما باید مسئولانه این کار را انجام دهند، مگر اینکه هدفشان این باشد که عملکرد تراشه‌های Zen 4 را به حداکثر برسانند تا رکوردهای جهانی را بشکنند! هیچ گزارشی وجود ندارد که آیا AMD این فیوز را به پردازنده‌های مصرف کننده Ryzen آینده اضافه خواهد کرد یا خیر.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟