اینتل تولید پردازنده و چیپ ست های 14 نانومتری را به TSMC واگذار می کند

اینتل در پی بروز مشکلات متعدد برای تولید پردازنده های 10 نانومتری و عدم وجود خط تولید آزاد، وادار به اتخاذ تصمیم جدید در خصوص پردازنده و چیپ ست های 14 نانومتری شده است. اینتل از پروسه تیک تاک خود غافل شده و هر سال بنا بر دلایلی متعدد، این پروسه را به تعویق انداخته و محصولات جدید را با تاخیر روانه بازار کرده است.

این اتفاق برای تولید پردازنده و چیپ ست های 14 نانومتری اینتل نیز رخ داده و اکنون با فرا رسیدن زمان کوچ به فناوری ساخت 10 نانومتری، خط تولید آزاد در کارخانه اینتل وجود ندارد و از سوی دیگر اینتل هنوز دست بردار محصولات قدیمی و فعلی خود نیست. محصولات 14 نانومتری اینتل از سال 2015 روی خط تولید قرار دارند و با توجه به شرایط ملتهب عرضه و تقاضا، روند تولید آنها همچنان ادامه خواهد یافت. هر چند مدیران اینتل قصد دارند فناوری فعلی را تا پایان سال جاری میلادی روی خط تولید حفظ کنند، اما طبق اطلاعات جدید، میزان تقاضا دو برابر میزان تولید اینتل است.

پردازنده ها و چیپ ست های 14 نانومتری Intel همچنان مورد پسند کاربران قرار دارد و با وجود درگیر بودن خطوط تولید برای تولید آنها، همچنان میزان عرضه و تقاضا، فاصله بسیاری با یکدیگر دارند. اینتل برای جبران عقب ماندگی از نسل جدید فناوری ساخت و همچنین تولید محصولات جدید ، وادار به واگذاری بخشی از تولیدات فعلی به کمپانی TSMC شده است. اینتل شراکت بسیار خوبی با TSMC به عنوان تولید کننده تراشه دارد و از این رو تجهیزات 14 نانومتری اینتل به زودی در این کارخانه تولید خواهند شد.

با این تفاسیر به نظر می رسد که از اواسط سال 2019 و در خلال نمایشگاه کامپیوتکس، نسل جدید پردازنده های اینتل با فناوری ساخت 10 نانومتری رونمایی خواهند شد. با وجود نتایج نا امید کننده محصولات اینتل در نسل های اخیر و بهینه سازی چند درصدی آنها نسبت به نسل های پیشین خود و قدرت نمایی پردازنده های جدید AMD، عجیب است که کاربران همچنان به محصولات اینتل نگاه ویژه ای دارند.

پست های مرتبط

پردازنده‌های Arrow Lake اینتل مانند Core Ultra 9 285K دارای سرعت کلاک حداکثر 5.5 گیگاهرتز هستند

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

شرکت AMD دو APU جدید Ryzen 5 را با نام‌های 7235H و 7235HS در وبسایت خود فهرست کرد