تاریخچه اتصال بیش از 21 هزار دستگاه روتر لینکسیس فاش شد

لینکسیس یکی از شناخته ترین برندها در زمینه تجهیزات شبکه و اینترنت است که اکنون با یک چالش جدی مواجه شده است. تعداد قابل توجهی از روترهای این برند، اطلاعاتی را اشتراک گذاشته اند که شاید چندان برای کاربران رضایت بخش نباشد.

 Troy Mursch، محقق امنیتی در این رابطه گزارش داده است که 33 مدل از روترهای لینکسیس از جمله تعدادی از مدل های Max-Stream و Velop اطلاعات اتصال دستگاه از جمله مک آدرس، اسم دستگاه ها نسخه و سیستم عامل آنها را در فضای وب منتشر میکنند. همچنین این دستگاه رمز عبور پیشفرض خود را چه در صورتی که تغییر داده شده باشند یا نداده باشند، منتشر میکنند. جستجوها حاکی از این دارد که بین 21.401 تا 25.617 روتر در معرض این مشکل به اینترنت متصل هستند که 4 هزار مورد از این دستگاه ها، همچنان از رمز عبور پیشفرض کارخانه استفاده میکنند.

حمله صورت گرفته بیش از یک نظارت ساده بر روی آدرس اینترنت روتر به نظر میرسد و مشکل با خاموش و روشن بودن فایروال روتر نیز همچنان به قوت خود باقیست و همچنین این مشکل شامل پج امنیتی که لینکسیس در سال 2014 منتشر کرد نمیشود. این مشکلات طبیعتا میتواند عواقبی جدی به دنبال داشته باشد. هکرها به واسطه وجود این نقص امنیتی میتوانند حتی مکان کاربر مورد حمله قرار گرفته را نیز پیدا کنند و با به سرقت بردن رمز عبور، این افراد میتوانند دست به جرایم آنلاین دیگری علیه کاربر بزنند.

لینکسیس در واکنش به این موضوع گفته است که فقط دستگاه هایی که فایروال آنها خاموش است یا فریمور آنها قدیمی می باشد در معرض خطر هستند هر چند به عقیده محقق امنیتی تحقیق کرده در این مورد، این چنین نیست و روترهای لینکسیس آلوده شده، از امنیت کافی برخوردار نیستند. در حال حاضر پیشنهاد میشود کاربران روترهای لینکسیس فریمور دستگاه خود را به آخرین نسخه بروزرسانی کنند و همچنین از روشن بودن فایروال دستگاه اطمینان حاصل پیدا کنند.

منبع: Engadget

پست های مرتبط

سرور اختصاصی چیست؛ کاربردهای آن را بشناسید

دی‌لینک الماسی شد: محصولات دی‌لینک به سبد الماس‌رایان‌ایرانیان اضافه شد

برای خرید بهترین سرور چه نکاتی را رعایت کنیم