برای خرید بهترین سرور چه نکاتی را رعایت کنیم

حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، حتماً می‌دانید که سرورها، این کامپیوترهای قدرتمند و همیشه روشن، چه نقش پررنگی را در دنیای امروزی ما بازی می‌کنند. اما ممکن است با نکاتی که برای خرید سرور باید رعایت کنید آشنا نباشید. این مقاله می‌کوشد تا اولاً انواع سرور و نکات هر یک را برای شما تشریح کند و در گام بعد نیز نکاتی را که برای انتخاب سرور مناسب به آن نیاز دارید، به شما ارائه نماید.

خرید سرور در چه مواردی کاربرد دارد؟

اجازه دهید موضوع را از یک مفهوم پایه شروع کنیم. همان‌طور که در مقدمه‌ی این مقاله نیز عنوان گردید، سرورها کامپیوترهایی همیشه روشن هستند که همیشه به اینترنت بسیار پرسرعت دسترسی دارند. اگر چه احتمالاً بیشتر افرادی که با اینترنت سروکار دارند سرورها را برای استفاده در وب‌سایت‌ها می‌شناسند، اما واقعیت این است که کاربرد سرورها بسیار بیشتر از این‌ها است.

به‌عنوان مثال اگر شما یک گیمر حرفه‌ای باشید و بخواهید با دوستان خود به‌صورت آنلاین بازی کنید، به سرور نیاز خواهید داشت. همچنین اگر شغل شما ترید و فعالیت در بازارهای مالی باشد، خرید سرور یکی از اولین کارهایی است که باید برای ارتباط با صرافی‌های خارج از کشور انجام دهید.

آیا شما یک محقق یا دانشجو هستید که برای انجام کارهای تحقیقاتی خود نیاز به مطالعه‌ی نتایج تحقیقات قبلی انجام شده در زمینه‌ی موردنظر خود هستید؟ احتمالاً در این موارد نیز به موضوع محدودیت کاربران ایرانی برای دسترسی به این منابع برخورد کرده‌اید. در این موارد نیز خرید سرور می‌تواند این مشکل را برای شما حل کند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، خرید سرور در بسیاری از موارد کاربرد فراوان دارد. اما برای اینکه بتوانید یک سرور مناسب برای اهداف خود انتخاب کنید، باید هم انواع سرور و موارد کاربرد آنها را بشناسید و هم با نکاتی آشنا شوید. در ادامه‌ی این مقاله با این موارد آشنا خواهید شد.

انواع سرور

سرورها از جنبه‌های مختلف قابل دسته‌بندی هستند. یکی از روش‌های متداول در دسته‌بندی سرورها، نحوه‌ی تخصیص منابع در آنها است. از این نظر انواع سرور شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. سرور اختصاصی

    در این سرورها تمامی منابع شامل منابع سخت‌افزاری و همچنین پهنای باند سرور منحصراً در اختیار یک فرد قرار می‌گیرد. خرید سرور اختصاصی برای افرادی مناسب است که به منابع سخت‌افزاری قدرتمند نیاز دارند و البته باید در نظر داشت که هزینه‌ی این سرورها نیز از مابقی انواع سرور بیشتر است.

    سرور اختصاصی همان‌طور که از نامش پیداست، برخلاف سرور اشتراکی، علاوه بر سخت‌افزار اختصاصی به دلیل اینکه در دیتاسنتر به‌صورت اختصاصی نگهداری و محافظت می‌شود، دارای امنیت بسیار بالا نیز می‌باشد. خرید سرور اختصاصی تنها مختص، وب‌سایت پربازدید نیست؛ و توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با دسترسی بالا از آن استفاده کنند.

  2. سرور مجازی (VPS)

    سرورهای مجازی به سرورهایی گفته می‌شوند که با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های ویژه‌ی مجازی‌سازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده‌اند و هر یک از این قسمت‌ها به یک فرد اختصاص داده شده است. از نظر قدرت سخت‌افزاری، این سرورها به پایِ سرورهای اختصاصی نمی‌رسند اما اینطور هم نیست که سخت‌افزار سرورهای مجازی ضعیف باشد! خرید سرور مجازی معمولاً برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و یا افرادی که نیاز به منابع خیلی بالا برای سرور خود ندارند، بهینه است.

    سرور مجازی یک ابزار مدیریتی بسیار کاربردی، با دسترسی‌های بیشتر از یک‌هاست اشتراکی می‌باشد. خرید VPS یک گزینه مناسب است چراکه می‌توانید یک سرور با سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز را در موقعیت ایران و خارج تهیه فرمایید.

  3. سرور ابری

    تکنولوژی ابری (Cloud) امروزه در بسیاری از موارد باعث پیشرفت‌های شگرف شده است و حوزه‌ی سرورها نیز از جمله‌ی همین موارد است. سرورهای ابری با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های Cloud هم آپ‌تایم بسیار بالایی دارند و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. خرید سرور ابری نیز برای افرادی که به‌دنبال یک گزینه‌ی اقتصادی و مطمئن برای سرور هستند، بسیار مناسب است.

    برای خرید بهترین سرور کلود باید ابتدا کشور مورد نظر :ایران یا آلمان را انتخاب کرده و سپس میزان رم، هارد و پردازنده را مشخص کرده تا قیمت سرویس را مشاهده نمایید.

راهنمای خرید سرور + 4 نکته‌ی طلایی برای انتخاب سرور

برای خرید بهترین سرور باید به وب‌سایت شرکت‌های معتبری که خدمات سرور و هاستینگ ارائه می‌کنند مراجعه کنید. اما کدام سرور برای نیاز شما مناسب‌تر است؟ اصطلاحات فنی سرورها چه مفهومی دارد؟ در ادامه با نکاتی آشنا خواهید شد که به شما در انتخاب سرور مناسب کمک خواهد کرد:

  1. سیستم عامل سرور

    همانند هر کامپیوتر دیگری، سرورها نیز به سیستم عامل نیاز دارند. به‌‌طور معمول روی سرورها از دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس استفاده می‌شود. اینکه کدام سیستم عامل برای شما مناسب‌تر است، کاملاً به نوع کارتان بر می‌گردد. اما به‌طور کلی برای خرید سرور و انتخاب سیستم عامل مناسب باید در نظر داشته باشید که امنیت سیستم عامل لینوکس معمولاً از ویندوز بالاتر است. اما در مقابل، اگر بخواهید نرم‌افزارهای شرکت Microsoft مانند Office را روی سرور خود نصب کنید، باید از سیستم عامل ویندوز روی سرور خود استفاده کنید.

  2. دیتاسنتر سرور

    دیتاسنتر به محل‌هایی گفته می‌شود که سرورها در آن قرار دارند. محل قرارگیری دیتاسنتر یکی دیگر از مواردی است که در خرید سرور باید به آن توجه داشته باشید. به‌عنوان نمونه اگر بخواهید از آی‌پی ثابت یک کشور خاص، مثلاً سوییس، استفاده کنید، باید از سرور سوئیس استفاده کنید.

  3. کنترل پنل مدیریت سرور

    پس از خرید سرور، برای مدیریت آن می‌توانید هم از طریق ترمینال سیستم عامل خود استفاده کنید و هم می‌توانید از کنترل پنل‌ها با رابط گرافیکی برای این منظور استفاده کنید. سه نوع سیستم مدیریت سرور سی پنل (cPanel)، دایرکت ادمین (DirectAdmin) و همچنین پلسک (Plesk) برای مدیریت سرورها وجود دارند که در صورتی‌که نمی‌خواهید از خط فرمان و ترمینال استفاده کنید، می‌توانید آنها را روی سرور خود نصب کنید.

  4. پشتیبانی

    از جمله نکات بسیار مهم دیگری که در خرید سرور وجود دارد، پشتیبانی از سرور توسط شرکت ارائه دهنده‌ی آن است. اهمیت خدمات پشتیبانی وقتی بسیار بیشتر نمود پیدا می‌کند که سرور شما به مشکلی برخورد کرده باشد یا برای استفاده از آن نیاز به راهنمایی داشته باشید.

جمع‌بندی

امروزه استفاده از سرورها فقط محدود به افرادی که کارِ برنامه‌نویسی وب می‌کنند نیست. بسیاری از کارهای روزمره‌ی ما مانند وقتی که می‌خواهیم بازی آنلاین انجام دهیم، به سرورها وابسته است. به همین دلیل است که تا چند سال آینده، احتمالاً همه‌ی ما به یک سرور نیازمند باشیم. اما اینکه برای انتخاب و خرید سرور به چه نکاتی باید توجه کنیم، چه سروری برای چه کاری مناسب‌تر است و نکاتی که برای انتخاب سرور باید به آنها توجه کنیم، از جمله مسائلی است که همه‌ی ما با آنها روبرو هستیم. در این مقاله در مورد همه‌ی این نکات توضیح داده شده است. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا برای نیاز خود یک سرور بهینه تهیه کنید.

سؤالات متداول

  1. بهترین سرور برای گیم چه سروری است؟

    اگر بازی‌ موردنظر شما نیاز به منابع سخت‌افزاری زیادی داشته باشد، بهتر است از سرور اختصاصی ایران استفاده کنید. در غیر این‌صورت احتمالاً یک سرور مجازی هم برای شما گزینه‌ی مطلوبی باشد.

  2. دیتاسنتر چیست؟

    دیتاسنتر را می‌توانید مانند یک اتاق مجهز تصور کنید که کامپیوترهای قدرتمند یا همان سرورها در آن قرار داده شده است.

  3. هنگام خرید سرور باید به چه نکاتی توجه کرد؟

    از جمله نکاتی که در هنگام خرید سرور باید به آن توجه کنید می‌توان به سخت‌افزار مناسب، نوعِ سرور، آپ‌تایم آن و همچنین خدمات پشتیبانی اشاره نمود.

  4. آیا برای استفاده از سرور به دانش کُدنویسی نیاز داریم؟

    هم بله و هم خیر. افرادی که دانش کُدنویسی دارند می‌توانند از طریق ترمینال با سرور خود در ارتباط باشند. اما افرادی هم که این دانش را نداشته باشند، با استفاده از رابط‌های مدیریت سرور مانند سی پنل، دایرکت ادمین و همچنین پلسک می‌توانند سرور خود را مدیریت کنند.

پست های مرتبط

احتمالاً سامسونگ استارت تولید گره 2 نانومتری را زده باشد !

سامسونگ حداقل دو سال از اپل در بخش فناوری تراشه عقب‌تر است

معرفی MSI Companion در پلتفرم ام اس آی سنتر