VRAM چیست؟ چرا در بازی ها به VRAM بالا نیاز داریم؟

امروزه یکی از مهمترین مسائلی که گیمرها و کاربران مختلف از یک کارت گرافیک پرس و جو می کنند مقدار حافظه تصویری یا VRAM است. در زمان خرید یک کارت گرافیک باید به مسائل مختلفی توجه کرد که البته همه آن‌ها بسیار مهم هستند اما VRAM یکی از مهمترین آن‌ها است. با پیشرفت صنعت بازی سازی و بازی های AAA روز، نیاز به VRAM بالا یکی از مواردی است که نباید از آن چشم پوشی کرد. در این مطلب بنچیمو / ویدیو نگاهی ساده داریم به VRAM کارت گرافیک‌ها.

با عرضه کارت گرافیک‌هایی مانند RTX 4060 Ti و RTX 4060 با حافظه تصویری 8 گیگابایت دوباره بحث VRAM داغ شده و به همین دلیل در تلاش هستم تا توضیحی کامل تر از VRAM منتشر کنم. اگر از کاربرانی هستید که اخبار سخت افزاری و حوزه کامپیوتر را دنبال می‌کنید، قطعاً می‌دانید VRAM و حتی دیگر واژه‌ها چه معنی دارند اما اگر شناختی نسبت به این موضوع ندارید، نگران نباشید، من اینجا هستم تا با یک نگارش ساده این موضوع را روشن کنم.

vram چیست؟

VRAM (حافظه تصویری) هم یک نوع RAM است که به طور اختصاصی برای تصویر بهینه شده است. البته تفاوت RAM و VRAM به همینجا ختم نمی‌شود، مهمترین تفاوت این دو در سرعت و عملکرد اختصاصی آن‌ها است. واژه RAM یا Random Access Memory که به حافظه دسترسی تصادفی معروف است برای ذخیره داده‌های مهم و لحظه‌ای استفاده می‌شود به همین دلیل VRAM هم می‌تواند همان کار RAM را با سرعت بیشتری انجام دهد با این تفاوت که VRAM یا Video Random Access Memory به طور خاص برای ذخیره داده های تصویر به منظور ارسال به نمایشگر استفاده می‌شود. حافظه تصویری که به نام فریم بافر هم شناخته می‌شود در واقع چیزی شبیه به حافظه نهان یا کش عمل می‌کند. هدف VRAM اطمینان از اجرای یکنواخت و روان داده های گرافیکی است. این حافظه تصویری تلاش می کند تا برای نمایش روی نمایشگر، داده های تصویر را با سرعت بالا ذخیره کند. پس هم ظرفیت آن و هم سرعت آن می تواند در خروجی نهایی تاثیر گذار باشد.

واژه VRAM که اکنون در کارت گرافیک ها بسیار شناخته شده است، در کارت‌های محبوب کاربران و گیمرها با مدل هایی مثل GDDR4 / GDDR5 / GDDR6 شناخته می‌شود که البته در بعضی مواقع نسخه بهبود یافته ای از آنها مثل GDDR6X هم در کارت گرافیک های رده بالا استفاده می شود. بر اساس اخبار به دست آمده، نسل آینده VRAM با نام GDDR7 در سال آینده یا از ابتدای سال 2024 آماده عرضه و استفاده است. به طور مثال GDDR6 مخفف Graphics Double Data Rate 6 است که اختلاف عملکرد نسل های مختلف آن به عواملی مانند سرعت، پهنای باند و انرژی مربوط می شود.

راه حل ارور We couldn’t find any drives در لپ تاپ لنوو

مقدار یا ظرفیت VRAM می تواند تا حد زیادی بر قابلیت های رایانه شخصی  شما (دسکتاپ، لپ تاپ و هر وسیله با تراشه گرافیکی مجزا) تأثیر بگذارد. ظرفیت VRAM به ویژه برای کارهای گرافیکی فشرده مانند بازی های ویدیویی و کارهای خلاقانه مثل ویرایش و ادیت ویدیو بسیار مهم است.

به عنوان مثال، کارت گرافیک RTX 4060 انویدیا دارای 8 گیگابایت VRAM از نوع GDDR6 است. داشتن 8 گیگابایت VRAM به این معنی است که RTX 4060 می تواند به طور موقت 8 گیگابایت داده تصویری ذخیره کند تا از آن برای ارائه تصویر به نمایشگر استفاده کند. به زبان ساده، هر چه ظرفیت VRAM بیشتر باشد، توانایی در نمایش تصاویر پیچیده بالاتر است. ظرفیت‌های VRAM بالاتر می‌تواند نرخ فریم، رندر و شبیه‌سازی کلی فیزیک را افزایش دهد. البته به این معنی نیست که تمام کارت گرافیک ها با 8 گیگابایت VRAM عملکردی مشابه دارند. به عنوان مثال کارت های GTX 1070 از پاسکال ها، RTX 3060 Ti و RTX 3070 Ti از آمپرها و RTX 4060 و RTX 4060 Ti از آدالاولیس ها همه دارای 8 گیگابایت VRAM هستند اما عملکرد نهایی آنها هیچ تشابهی با هم ندارد.

این موضوع را هم نباید نادیده گرفت که بسیاری از مشخصات دیگر در کارت گرافیک در نتیجه نهایی تاثیر گذار هستند، مانند: رابط حافظه که با بیت مشخص می شود (مثلا 128 بیت)، پهنای باند که بر اساس گیگابایت در ثانیه مشخص می شود و حافظه نهان یا کش در سطح L2 و L3 (متغییر بر اساس نوع کارت گرافیک). این نکته را هم فراموش نکنید که تنها کارت گرافیک نتیجه نهایی را مشخص نمی کند. شما اگر مقدار کافی RAM نداشته باشید یا پردازنده (CPU) قدرتمندی در اختیار نداشته باشید، نمی توانید خروجی تصویر ایده آلی در بازی ها دریافت کنید.

مقایسه طول عمر SSD و HDD : عمر کدام یک بیشتر است؟

به طور پیش فرض شما برای رندر بازی ها در رزولوشن 720 پیکسل نیاز به 2 گیگابایت VRAM، در رزولوشن 1080 پیکسل به 4 گیگابایت VRAM، در 1440 پیکسل یا 2K نیاز به 6 گیگابایت VRAM و در رزولوشن 4K نیاز به 8 گیگابایت VRAM دارید. اما بازی های امروزی، این قوانین را پشت سر گذاشته اند به طوری که بازی مانند The Last Of Us با خیال راحت می تواند حتی در رزولوشن 1080 پیکسل 12 گیگابایت VRAM و حتی بیشتر را استفاده کند. این موضوع نشان می دهد که بازی های جدید، به دلیل استفاده از بافت ها متفاوت و سنگین، پیچیدگی ارائه تصویر، قابلیت های مختلف تصویری و نیاز به حجم بالای انتقال داده، حتی در رزولوشن های میانه هم نیاز به VRAM بسیار بالایی دارند. دقیقاً مانند دو دوربین 12 مگاپیکسل که یکی به دلیل سنسور بهتر و ثبت جزئیات بیشتر، حجم عکس ها و ویدیوهای آن بالاتر است.

همچنین باید عنوان کنم که در نرم افزارهای ویرایش ویدیو و کارهای خلاقانه، نیاز شما به VRAM در رزولوشن های مختلف بسیار بیشتر از بازی ها است، پس اگر ادیتور هستید، VRAM و قدرت تراشه گرافیکی از مهمترین عوامل انتخاب یک کارت مناسب برای شما است.

پست های مرتبط

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

ACEMAGIC از مینی رایانه شبیه به جنگنده M2A Starship رونمایی کرد