خداحافظی با کانکتور 12VHPWR و دردسرهای آن / 12V2x6 جایگزین یک اشتباه

از زمان معرفی اولین کارت از سری Ada RTX 40 تا کنون چندین کارت گرافیک با سوختن کانکتور 12VHPWR یا نابود شده اند یا به مرز نابودی کشانده شده اند اما از همان روزهای نخست، انویدیا کاربر و نحوه اتصال کانکتور را مقصر اصلی این اشتباه عنوان کرد. این موضوع کاملاً روشن است که اگر انویدیا یا PCI SIG به درستی بر روی قابلیت ها و نحوه عملکرد کانکتور 12VHPWR کار می کردند، کاربران با نگرانی و ترس به این سری نگاه نمی کردند. حال به نظر می رسد کانکتور 12V2x6 جایگزینی برای این اشتباه است.

انویدیا از همان روزهای نخست آغاز این مشکل بر روی یک کانکتور اصلاح شده کار می کرد تا در نهایت این پاورها بودند که در نمایشگاه کامپیوتکس برای اولین بار از 12V2x6 استقبال کردند. به طور مثال MSI در نسل جدید پاورهای خود با کانکتور زرد رنگ، از استاندارد جدید پشتیبانی می کند تا با افزایش مکانیسم های ایمنی، خیال کاربران را راحت کند.


نسل جدید پاورهای MSI ATX 3.0 با کانکتور 16 پین جدید معرفی شدند


طرحی که 12V2x6 نامیده می شود، دارای تست استاندارد بیشتری است تا اطمینان حاصل شود که هر نسخه از این کابل مطابق با مشخصات محصول طراحی و عرضه می شود. این طراحی جدید که بخشی از مشخصات PCIe Base 6 و CEM 5.1 است، توسط PCI SIG برای رابط ATX 3.1 پیشنهاد شده است. البته مشخص شده که این یک طرح نهایی نیست، اما صوال اصلی این است که اگر نهایی نیست چرا می توان آن را بر روی محصولات موجود در بازار پیدا کرد؟ به نظر من جواب مشخص است : ارزانترین راهکار یعنی آزمایش انسانی. احتمالاً این کاربران هستند که ناخواسته با بازخورد خود به این آزمایش صحت عملکرد کمک می کنند.

به گزارش Igor’sLAB تغییرات در هدرهای 12VHPWR و 12V2x6 بسیار محدود است، بنابراین کابل ها همچنان می توانند با هر دو نسخه سازگار باشند. هر دو کانکتور از همان 12 پین اصلی برق و چهار پین اشتراک جزئیات استفاده می کنند که البته این چهار پین بیشترین تغییرات را تجربه می کنند. تغییرات به این روش است که طول پین ها در کانکتور 12V2x6 کوتاه تر شده و عقب رفته است تا اطمینان حاصل شود فقط زمانی که کابل به طور کامل وارد شده اتصال صورت می گیرد.

کانکتور 12V2x6 شاید با برخی از کانکتورهای 12VHPWR موجود سازگار باشد، اما نسخه جدید مشخصات متفاوتی در بخش معیارهای قدرت پایدار تنظیم شده دارد که ممکن است نیاز به تغییرات در سیستم عامل پاورها و کارت گرافیک ها داشته باشد. نکته جالب این است که این کانکتور جدید اکنون در بعضی از پاورها و بعضی از کارت گرافیک ها وجود دارد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟