مقایسه طول عمر SSD و HDD : عمر کدام یک بیشتر است؟

درایو‌های حالت جامد (SSD) و درایو‌های دیسک سخت (HDD) دو گونه از رایج‌ترین دستگاه‌های ذخیره‌سازی در کامپیوترها هستند. هر دو درایو هدف مشابهی دارند که ذخیره‌سازی داده است، اما در مورد ساختار، عملکرد و عمر مفید آن‌ها تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین این دو، عمر مفید آن‌هاست. همراه ما باشید تا با هم مقایسه طول عمر SSD و HDD بپردازیم.

وقتی به مقایسه میانگین عمر مفید​​ SSD و HDD می‌پردازیم، چندین عامل را باید در نظر بگیریم. برخلاف تصور عده زیادی از مردم،SSD  ها بیشتر از HDD ها دوام می‌آورند و میانگین عمر آنها تا 10 سال یا بیشتر است، در حالی که HDD ها حدود 3 تا 5 سال دوام می‌آورند. دلیل این امر این است که SSD ها قطعاتی متحرک ندارند، در حالی که HDD ها دیسک های چرخشی دارند که ممکن است با گذر زمان خراب شوند. با این حال به یاد داشته باشید که پیش بینی عمر هر دو نوع درایو بسیار سخت است و عوامل تاثیرگذار زیادی وجود دارد.

.. آموزش رفع ارور is not accessible درایورها و هارد اکسترنال  ..

در مورد درایوهای استفاده نشده، هم SSD و هم HDD می‌توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند. با این حال، در این حالت HDD ها بیشتر از SSD ها دوام می‌آورند زیرا SSD ها به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی، تعداد محدودی چرخه‌ی خواندن و نوشتن دارند. در مورد درایو های استفاده شده، SSD ها به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، قابلیت اطمینان بیشتری دارند. با این حال، به یاد داشته باشید که عمر هر درایو می تواند تحت تأثیر عواملی مانند الگوهای استفاده، شرایط محیطی و ایرادات چرخه تولید در کارخانه قرار گیرد.

چگونه عمر مفید SSD و HDD را افزایش دهیم؟

نکاتی برای افزایش عمر درایو SSD | عمر مفید هارد ssd

  • غیرفعال کردن hibernation: این حالت یک فایل بزرگ را در درایو SSD می‌نویسد که می‌تواند عمر آن را کاهش دهد. غیرفعال کردن آن می‌تواند به افزایش طول عمر هارد ssd شما کمک کند.
  • فعال کردن TRIM: قابلیت TRIM یک دستور است که به درایو SSD کمک می‌کند بلوک‌های داده‌ی بی‌استفاده را پاک کند و عملکرد آن را بهبود بخشد. فعال کردن TRIM می‌تواند به افزایش عمر درایو SSD شما کمک کند.
  • به‌روزرسانی firmware: تولیدکنندگان درایو SSD به‌روزرسانی firmware را ارائه می‌دهند. این به‌روزرسانی‌ها می‌توانند به حل مشکلات فنی، رفع باگ‌ها و بهبود عملکرد درایو کمک کنند.

نکاتی برای افزایش عمر درایو HDD:

  • دیفرگمنت منظم: دیفرگ کردن درایو HDD شما می‌تواند به کاهش سایش دیسک و بهبود عملکرد آن کمک کند.
  • جدا کردن کابل HDD: زمانی که برای مدت طولانی (به طور مثال زمانی که به سفر می‌روید) به HDD نیاز ندارید کابل‌های متصل به آن را جدا کنید این به این دلیل است که HDD ها بیشتر از اکثر اجزا تحت تاثیر آسیب الکتریسیته قرار می‌گیرند.
  • استفاده از سیم ارت (سیم اتصال به زمین): با استفاده از یک سیم، بدنه کیس را به لوله فلزی متصل به زمین وصل کنید تا الکتریسیته اضافی از کیس به لوله منتقل شود.

در استفاده از هر دو درایو باید توجه داشت که دمای بالا می‌تواند باعث سایش سریع‌تر قطعات کامپیوتر شما، از جمله HDD و SSD شود. حفظ خنکی کامپیوتر شما می‌تواند به افزایش عمر آن‌ها کمک کند.

.. محققان در حال بررسی ساخت هارد دیسک‌های 120 ترابایتی هستند ! ..

کلام نهایی بنچیمو

در کلام نهایی بنچیمو باید بگوییم که پیروی از این نکات می‌تواند به افزایش عمر SSD و HDD کمک کند و اطمینان حاصل کند که داده‌های شما ایمن و محفوظ هستند. در هر صورت به یاد داشته باشید که به طور مرتب از داده‌های مهم خود پشتیبان‌گیری کنید.

پست های مرتبط

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

ACEMAGIC از مینی رایانه شبیه به جنگنده M2A Starship رونمایی کرد