محققان در حال بررسی ساخت هارد دیسک‌های 120 ترابایتی هستند !

صنعت ذخیره‌سازی HDD قرار است افزایش ظرفیت عظیمی را تجربه کند، چراکه تحقیقات جدید نشان داده سازندگان قصد دارند در سال‌های آینده به 120 ترابایت فضای ذخیره‌سازی برسند.

اکنون به نقطه‌ای از تاریخ رسیده‌ایم که راه‌حل‌های ذخیره‌سازی مدرن به نوآوری نیاز دارند. محققان Seagate Technology و تیم‌های مختلف دیگر روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که شامل انباشتن چندین لایه از لایه‌های ضبط داده است که نه تنها ظرفیت بزرگ‌تری را در هر قسمت فراهم می‌کند، بلکه سریع‌تر از روش‌های معمولی هم به آن دسترسی پیدا می‌کند. این شبیه به دسته‌بندی سه‌بعدی است، البته پیچیدگی‌هایی هم در آن وجود دارد.

ضبط چند سطحی در فناوری HAMR (ضبط مغناطیسی به کمک گرما) روش جدیدی است که در آن محققان قصد دارند ظرفیت ذخیره‌سازی را به شدت افزایش دهند. آنها برای دستیابی به این هدف از لایه‌های نانوذره‌ای دوگانه جداشده توسط یک لایه استفاده می‌کنند که امکان ضبط مغناطیسی جداگانه بر روی لایه‌های مختلف، بسته به میدان مغناطیسی و دمای مربوطه را فراهم می‌کند. با تقسیم پلتفرم HAMR به چند لایه، نه تنها ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌ها افزایش می‌یابد، بلکه هر دو لایه به طور مستقل عمل می‌کنند و به فرآیندهایی مانند دسترسی و دستکاری داده‌ها کمک می‌کنند.

هر لایه گرانولی محدودیت‌های دمای کوری (Curie temperature) مختص به خود را خواهد داشت، جایی که لایه از خواص فرومغناطیسی جابجا می‌شود تا با پارامغناطیس جایگزین شود، و به همین دلیل، محققان معتقدند که به طور بالقوه می‌توانند تا 120 ترابایت ظرفیت را از 10 پلاتر به دست آورند. در حال حاضر ما در عصر «داده‌های بزرگ» هستیم و نیاز به حافظه‌های ذخیره‌سازی وسیع با سرعت بیشتر در حال افزایش است که این به‌ویژه در بخش هوش مصنوعی، جایی که آموزش LLM حول داده‌ها می‌چرخد بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر، این فقط یک پیشنهاد است و ما مطمئن نیستیم که بتوانیم در بازه‌های زمانی مشخص شده به معیارهای ذخیره‌سازی مورد اشاره برسیم. در هر حال، این نشان می‌دهد که سرعت نوآوری در حال افزایش است و دستگاه‌های ذخیره‌سازی چند لایه راهی برای پیشرفت در این میان هستند، اما در حال حاضر، به دلیل کمبود تحقیق و توسعه در این بخش، پذیرش فوری را شاهد نخواهیم بود.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟