تست سیستم ABS در دهه 70 میلادی ; سیستمی که در ایران همچنان آپشن است

بعضی از تکنولوژی و سامانه های الکترونیکی هستند که به وجود آنها عادت کرده ایم و دیگر کمتر پیش می آید کسی در مورد آن صحبت کند. معمولاً وقتی درد دندان شروع می شود تازه یادمان می آید که دندانی هم داریم که به وضع سلامتی آن رسیدگی کنیم. ABS یکی از این تکنولوژی ها است که سال ها در کنار مردم بوده (البته بجز خودروسازان داخلی که همچنان به عنوان یک آپشن به آن نگاه می کنند) و دیگر کمتر کسی می گوید “الان اگر ABS نبود معلوم نیست چه اتفاقی می افتاد”. این سامانه الکترونیکی که در تمام دنیا اجباری و استفاده از آن دیگر آپشن به حساب نمی آید، تا کنون جان میلیون ها انسان را در سراسر دنیا نجات داده است.

همانند بسیاری از سیستم هایی که امروزه در خودروها استفاده می شود، مانند سیستم کنترل پایداری ESP و سیستعم ضد قفل ترمز یا همان ABS، در ابتدا بروی اتوبوس ها و کامیون ها در دهه 80 میلادی به کار گرفته شد. اولین شرکتی که این سیستم را به طور جدی بروی محصولات خود استفاده کرد، مرسدس بنز بود. این شرکت در دهه 70 میلادی تمام آزمون های جاده ای را در جاده های مرطوب، مسیر برفی و مسیرهای پر پیچ و خم بروی اتوبوس ها و کامیون های خود انجام داد.

این سیستم از ایده قفل کردن کالیبرهای ترمز و آزاد کردن آن به صورت مکرر، باعث می شود راننده با قفل شدن چرخ ها در ترمزهای شدید مواجه نشود و از همه مهمتر در پیچ ها با کنترل کامل، اقدام به ترمز گرفتن کند. البته همچنان رانندگان ماهر می توانند کار سیستم ABS را انجام دهند اما تعداد این راننده ها در این برهه از زمان بسیار اندک است.

و به عنوان جمله آخر این مطلب باید بگوییم که ABS در اروپا از سال 2004 برای تمام خودروها اجباری شد اما در ایالت متحده در سال 2013 سیستم ESP به واسط سیستم ABS برای وسایل نقلیه مورد استفاده همگانی قرار گرفت. لازم به ذکر است که استفاده از سیستم ABS اکنون در موتور سیکلت ها هم اجباری شده است.

پست های مرتبط

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729

سریعترین پردازنده با بیشترین دردسر i9-14900KS

1 دیدگاه

بصیری آبان 18, 1397 - 5:13 ب.ظ
متاسفانه روز ب روز ایران داره به عقب بر میگرده تو همه زمینه ها
دیدگاه بگذارید