تصویر یکی از پردازنده های لغو شده سری Meteor Lake اینتل

اینتل قرار بود پردازنده های نسل بعدی معروف به Meteor Lake را بر اساس سوکت LGA 1851 معرفی کند اما بعد از مدتی خبر رسید که این سری از پردازنده ها لغو شده اند. با این حال به نظر می رسد که نمونه های مهندسی که قبلاً تولید شده بودند در بازار سیاه ظاهر شده اند. اولین عکس از این سری از پردازنده ها اخیراً فاش شده که در این مطلب نگاهی به آن داریم.

با این تصویر می توان یک نگاه اولیه به سوکت LGA 1851 داشت. این سوکت خاص توسط اینتل برای سری بعدی پردازنده های دسکتاپ در نظر گرفته شده است. پردازنده نشان داده شده در تصویر بخشی از خانواده Meteor Lake-S است، یکی از آن پردازنده های لغو شده که قرار بود به عنوان نسل بعدی ظاهر شود.

پردازنده که با کد QDF4 تعیین شده، یک نمونه بسیار اولیه است که قبل از مرحله نمونه مهندسی (ES) در دست بررسی قرار می گیرد. حتی ممکن است پردازنده در این مرحله غیر عملیاتی باشد. این نمونه با پیکربندی 6 هسته عملکرد و 8 هسته تولید شده که همچنان نشان از ساختار هیبریدی دارد. با این وجود این پردازنده 14 هسته ای در صورت تولید می توانست با IPC بهتر، عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

تأیید اینکه پردازنده از سوکت LGA-1851 استفاده می کند، از اندازه بسته بندی یکسان آن با سوکت LGA-1700 مشخص می شود که البته با بریدگی های کمتر همراه است. بر اساس داده های Igor’sLAB از نوع ساختار سوکت LGA 1851 می شود این موضوع را دریافت که سوکت آینده با سوکت فعلی تفاوت های ساختاری کمی دارند به طوری که احتمالا بشود تا تغییرات بسیار کم از خنک کننده های نسل فعلی بروی آن استفاده کرد.

شاید پردازنده های لغو شده Meteor Lake دیگر به بازار نرسند اما سوکت LGA 1851 برنامه اصلی اینتل برای آینده دسکتاپ های تیم آبی است. خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که سوکت جدید با پردازنده های سری Arrow Lake در سال 2024 استفاده خواهد شد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟