تماشا کنید : بوگاتی شیرون به کالیبر ترمز ساخته شده با پرینتر سه بعدی مجهز می شود

در اوایل ماه جاری، فولوکس واگن یک مرکز تولیدی جدید در کنار محل تولید اصلی خود راه اندازی کرده که در آن از پیشرفته ترین پرینترهای سه بعدی برای ساخت قطعاتی با کیفیت استفاده می کند. در این مرکز تولیدی که در ولفسبورگ واقع شده، تولید قطعات مهم خودرو بر مبنای پرینتر سه بعدی پیشرفته که با همکاری HP ساخته شده اند در دستور کار فولوکس واگن قرار گرفته است.

اما در این مجموعه قطعات محصولات یکی از زیرمجموعه های فولوکس واگن یعنی بوگاتی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این واحد تولیدی قرار است کالیبر ترمز بوگاتی شیرون که یکی از معتبرترین هایپرکار های دنیا است، با روش ساخت پرینترهای سه بعدی ساخته و در آینده روانه بازار شود.

شاید کالیبر ترمز در تمام خودروها به قطعه ای حساس و مهم تبدیل شده باشد اما در هایپرکار ها و سوپر اسپرت ها به دلیل سرعت بالایی که دارند، حساسیت در ساخت این قطعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بوگاتی شیرون از یک موتور 16 سیلندر W شکل با 4 توربوشارژر استفاده می کند. این هایپرکار نیروی 1500 اسب بخار خود را توسط جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه به هر چهار چرخ منتقل می کند که نتیجه آن زمان 2.3 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت، 13.1 ثانیه از حالت سکون تا 300 کیلومتر در ساعت و نهایت سرعت محدود شده 467 کیلومتر در ساعت است.

این خودروی 2.6 میلیون دلاری برای طی کردن 60 کیلومتر تنها به 9 دقیقه زمان نیاز دارد اما پس از 9 دقیقه بنزین آن تمام شده و باید مجدد سوخت گیری کند. تمام این ویژگی ها در خودرویی اتفاق می افتد که وزنی نزدیک به 2 تن دارد. شیرون را باید تنها هایپرکار دنیا دانست که وزنی نزدیک به یک SUV فول سایز دارد.

حال سوال اینجاست که این هایپرکار با مشخصات خیره کننده و البته وزن بالا، با چه نیرویی باید توقف کند؟. در کنار اسپویلر اکتیو یا باله پشت فعال، شیرون از کالیبرهای ترمز و دیسک های پیشرفته ای استفاده می کند که می تواند به خوبی از پس سرعت بالا و وزن بالای این خودرو بر آیند.

اما به نظر می رسد فولوکس واگن خواب دیگری برای شیرون دیده و می خواهد از کالیبرهای بهبود یافته در این هایپر کار استفاده کند. کالیبرهای ترمزی که به روش پرینترهای سه بعدی ساخته شده و چند ویژگی خاص را به همراه دارد.

  • اولین کالیبرترمز یا اولین مونو بلوک ترمز در جهان که با پرینترهای سه بعدی ساخته شده است.
  • بزرگترین کالیبر ترمز در صنعت خودرو.
  • بزرگترین کالیبر ترمز تیتانیومی در جهان.
  • هر کالیبر در کمتر از 45 ساعت تولید می شود که زمان بسیار کمتری از ساخت نمونه های قبلی است.
  • چاپگر سه بعدی برای ساخت این کالیبر از 2313 لایه چاپ استفاده می کند.
  • کالیبر ترمز ساخته شده به روش پرینتر سه بعدی نصف وزن کالیبرهای سنتی شیرون را دارند.

پس از ساخت این کالیبرهای ترمز، باید آن را تست و بررسی کنند تا از عملکرد آن اطمینان کامل حاصل شود. در ویدئو می بینید که این کالیبر در شبیه سازی که می تواند سرعت بالای شیرون را شبیه سازی کند قرار می گیرد. در این تست سرعت شبیه ساز نزدیک به 400 کیلومتر در ساعت می رسد و بعد از ترمز گیری دمای کالیبرترمز از 1000 درجه سانتی گراد هم عبور می کند.  نکته جالی اینجاست که در ترمزگیری ها دیسک ترمز کاملا گداخته می شود اما کالیبرها همچنان از عملکرد خوبی برخوردار هستند.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟