خانواده قربانیان تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی از شرکت‌های اکتیویژن و متا شکایت کردند

خانواده قربانیانی که طی تیراندازی در مدرسه راب تگزاس کشته شدند، از متا و اکتیویژن به اتهام ترویج استفاده از سلاح گرم برای پسران زیر سن قانونی شکایت کردند. در این دادخواست ادعا شده که هر دو شرکت آگاهانه تیرانداز را در معرض سلاح قرار داده‌اند، او را شرطی کرده‌اند که آن را راه حل مشکلات خود ببیند و به او آموزش داده‌اند تا از آن استفاده کند. این همان ادعایی است که در گذشته هم بارها بر سر آن شاهد شکایت ناموفق به شرکت‌های بازی‌ساز بوده‌ایم.

این شکایت روز جمعه به نمایندگی از حدود 45 عضو خانواده در دادگاه عالی لس آنجلس ثبت شد. همانطور که در دادخواست ذکر شده، خانواده‌ها Activision و Meta را متهم می‌کنند که پسران را مجهز کرده و آنها را در مسیر اعمال خشونت آمیز قرار می‌دهند. در 24 می 2022، سالوادور راموس 18 ساله در مدرسه ابتدایی راب در تگزاس تیراندازی کرد و 21 نفر را کشت. در این دادخواست آمده که فرد مسلح Call of Duty را با وسواس بازی می‌کرد، مهارت‌های تیراندازی را توسعه می‌داد و جوایزی را به دست می‌آورد که تنها پس از صرف زمان قابل توجهی در دسترس قرار می‌گرفت. همچنین ادعا شده که بازی دارای اسلحه AR-15 مورد استفاده در همان تیراندازی است. در همین میان، این شکایت ادعا می‌کند که تیرانداز از طریق محتوای صریح و تهاجمی در اینستاگرام که هیجان جنگ را به تصویر می‌کشد مورد محاکمه قرار گرفته است.

علاوه بر اکتیویژن و متا، خانواده‌های قربانیان از دانیل دیفنس، شرکت اسلحه‌سازی که AR-15 را ساخته هم شکایت کرده‌اند. در این شکایت ادعا شده که دانیل دیفنس سلاح‌های خود را از طریق پست‌های اینستاگرامی در تمجید از جنگ به کودکان زیر سن قانونی تبلیغ می‌کند. البته قوانین متا از نظر تئوری شرکت‌ها را از فروش اسلحه بر روی پلتفرم‌های آن منع می‌کند و فرد مسلح AR-15 را از وب‌سایت دانیل دیفنس خریداری کرد نه از طریق اینستاگرام و ماده 230 قانون اساسی آمریکا، پلتفرم‌ها را از دعاوی مدنی مانند این مصونیت می‌دهد.

جاش کاسکاف، وکیل خانواده‌ها، می‌نویسد: «شرکت‌هایی مانند اینستاگرام و اکتیویژن کاری بیش از اجازه دادن به شرکت‌های اسلحه‌سازی برای دستیابی به مصرف‌کنندگان انجام می‌دهند. آنها خشونت را بین نوجوانان درگیر ترویج می‌دهند. اینستاگرام باید بازاریابی AR-15 توسط شرکت‌های اسلحه‌سازی را برای بچه‌ها متوقف کند و اکتیویژن باید آموزش و عادت دادن کودکان به کشتن را متوقف کند. به همین سادگی.»

سیاستمداران اغلب پس از تیراندازی‌های دسته‌جمعی بازی‌های ویدیویی را مقصر می‌دانند، اما شرکت‌های بازی‌ساز مدت‌هاست ایده‌ای را که بازی‌های ویدیویی بتوانند باعث خشونت در دنیای واقعی شوند، انکار کرده‌اند. تحقیقات هم نشان داده که بازی‌های ویدیویی باعث اقدامات خشونت‌آمیز نمی‌شوند و شکایاتی از این قبیل شکست خورده‌اند. در بیانیه‌ای که به The Verge داده شده، دلانی سیمونز، رئیس ارتباطات شرکتی Activision می‌نویسد: «میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بازی‌های ویدیویی بدون روی آوردن به اعمال خشونت‌آمیز لذت می‌برند.»

پست های مرتبط

تصویری از کیس شارژ حلقه گلکسی منتشر شد

احتمال دارد شرکت OpenAI به سمت استراتژی سودآوری تغییر جهت بدهد

دلایلی که نباید فعلاً به نسخه بتای iOS 18 به‌روزرسانی کرد