دیگر مطمئن شدیم که AMD در مورد فرکانس بوست پردازنده‌های Ryzen 3000 دروغ گفته است!

چندی پیش، فرکانس پردازنده های Ryzen 3000 خبرساز شده بود؛ بسیاری از کاربران مدعی بودند که تحت هیچ شرایطی فرکانس بوست (Boost) در پردازنده های آنها به مقادیر اعلامی توسط AMD نرسیده و این مسئله را یک فریب تبلیغاتی خواندند. سپس شرکت هایی که به صورت مجزا به فروش پردازنده هایی با قابلیت اورکلاک بالا می پردازند، تایید کردند که تنها بخش محدودی از تراشه های تولید شده توسط AMD به فرکانس افزایشی کامل دست پیدا خواهند کرد.

شرکت AMD که در برابر تمام این موارد سکوت اختیار کرده است، احتمالا باید به اخبار جدیدی که به تازگی منتشر شده است، پاسخ دهد. اورکلاک مشهور آلمانی با نام De8auer دست به کار شده و با یک فراخوان گسترده، این مسئله را به صورت تخصصی مورد تحلیل قرار داده است. چیزی در حدود 27 هزار کاربری که به تازگی تراشه های Ryzen 3000 را خریداری کرده بودند، با شرکت در این نظر سنجی، پاسخ هایی نگران کننده را ارائه کرده اند.

آیا AMD در مورد فرکانس Boost در پردازنده‌های Ryzen 3000 دروغ گفته است؟

آیا AMD به عمد فرکانس بوست پردازنده‌های Ryzen 3000 را کاهش داده است؟!

کاربران می بایست نوع پردازنده، مادربرد و حتی نسخه بایوس خود را اعلام کرده و سپس پردازنده های خویش را در وضعیت تک رشته، با برنامه Cinebench R15 مورد بررسی قرار می داند. سپس بالاترین فرکانس بدست آمده را در برنامه مورد اعتماد AMD، یعنی HWInfo ثبت می کردند. حال جالب است بدانید که بیشتر کاربران موفق به دسترسی به چنین فرکانسی نشده و حالا وضعیت برای AMD شکل جدیدی به خود گرفته است.

پس از سه روز جمع بندی و تحلیل، De8auer نتایج خود را منتشر کرده است؛ به گفته این اورکلاکر، عدم رسیدن به فرکانس بوست ربط چندانی به نوع مادربرد و نسخه بایوس نداشته و این یک نقطه ضعف در پردازنده های ZEN2 است. هرچند که در برخی موارد تنها 25 مگاهرتز با فرکانس اعلامی فاصله بوده است، اما در اکثریت نتایج، فرکانس کاربران حتی 100 مگاهرتز و بیشتر، کمتر از چیزی بوده است که باید باشد!

در بهترین حالت این بررسی، خریداران Ryzen 5 3600 اعلام کرده اند که به نهایت فرکانس دست پیدا کرده و در بدترین وضعیت هم تنها 5.6 درصد از تمام پردازنده های Ryzen 9 3900X به فرکانس بوست یا همان افزایشی ذکر شده توسط AMD دست یافته اند. هرچند که در این آزمایش مواردی بسیار کلی لحاظ شده و باید با دقت بیشتری به بررسی پرداخت، اما De8auer معتقد است که این یک فاجعه از سوی AMD بوده و باید به سرعت فکری برای آن بکند.

با توجه به تمامی اخبار و داده ها تا به امروز، مطمئنیم که بیشتر سیلیکون های تولید شده توسط AMD در پلتفرم Ryzen 3000 قادر به دستیابی به فرکانس Boost اعلامی نخواهند بود؛ از این رو AMD می تواند تحت فشار تبلیغاتی قرار گرفته و یا به دادگاه کشیده شود.

پست های مرتبط

عملکرد باتری سونی Xperia 1 VI رقبا را شرمنده کرد !

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !