راهنمای خرید لپ تاپ های سبک وزن

امروزه برای خرید هر وسیله ای، فاکتورهایی همچون سلیقه، تجربه کاربر، پیشنهاد اطرافیان، تبلیغات و البته قیمت می تواند تاثیر گذار باشد. اما تنها تجربه خود کاربر و پیشنهاد افراد متخصص است که مهمترین و دقیق ترین بهانه برای خرید وسیله مورد نیاز را مهیا می سازد. اما یکی از فاکتورهای چالشی که ممکن از کاربر را از محصول برتر دور کند، سلیقه یا تعصب بروی یک برند است. بارها اتفاق افتاده است که محصولی خوب را به افراد پیشنهاد داده ایم اما تعصب بروی برند، فرد را از خرید محصول پیشنهاد شده دور کرده است. پیشنهاد تیم بنچیمو به شما در مرحله اول که بسیار هم مهم است، مشخص کردن نیاز خود از خرید محصول و تعیین انتظاراتی است که از یک وسیله دارید. اگر با این ذهنیت برای خرید یک محصول پیش قدم شدید، می توانید نسبت به بودجه خود انتخابی بسیار بهتر را داشته باشید و سرمایه خود را برای خرید برندهایی که نیاز شما را بر آورده نمی کنند و محصولاتی که از سطح انتظارات شما بالاتر است، هدر ندهید.

اما امروز می خواهیم از بین لپ تاپ های سبک وزن یا اولترابوک های موجود در بازار، چند مورد را انتخاب کرده و تنها بر اساس کارایی به نسبت پول پرداخت شده و البته بدون محدودیت قیمت به شما معرفی کنیم.

1-  MacBook Pro 13-inch 2017

محصولی بسیار با کیفیت و خوش ساخت از اپل که حتی مخالفان هم نمی توانند کیفیت و دقت در ساخت این محصول را منکر شوند. لپ تاپی با ابعاد 15×213×305 میلی متر که با وجود وزن 1.37 کیلوگرم در لیست پیشنهادی ما قرار گرفته است. مک بوک پرویی که در این لیست قرار گرفته است با مشخصاتی همچون نمایشگر 13.3 اینچ، پردازنده Core i5، 8 گیگابایت رم و حافظه داخلی 256 گیگابایت از نوع اس اس دی است.

پردازنده دو هسته ای این دستگاه با کد Intel Core i5-7267U شناخته می شود که از خانواده Kaby Lake است. از مشخصات کاری این پردازنده می توان به فرکانس 3.1 گیگاهرتز در حالت استاندارد و 3.5 گیگاهرتز در حداکثر فرکانس کاری، مقدار 4 مگابایت کش، تعداد 4 رشته موازی، حداکثر توان مصرفی 28 وات، تکنولوژی ساخت 10 نانومتری و پشتیبانی از دو کانال رم DDR4 اشاره کرد. با وجود این که این پردازنده از حافظه DDR4 پشتیبانی می کند، اما رم استفاده شده در این محصولات از نوع DDR3L-2133 است. گرافیک مجتمع این لپ تاپ از نوع Intel Iris Plus Graphics 650 است که دارای فرکانس کاری 300 تا 1050 مگاهرتز می باشد.

اما یکی از ویژگی های بارز لپ تاپ های اپل نسبت به دیگر برند ها، نمایشگر بسیار با کیفیت این محصولات است. لپ تاپ های مولتی مدیا بر خلاف لپ تاپ های گیمینگ، از نمایشگرهایی با کنتراست بالا، حداکثر روشنایی بسیار بهتر و دقت بهتر در رنگ ها استفاده می کنند. البته تمام این برتری ها در لپ تاپ های مولتی مدیا به دلیل اهمیت کمتر زمان پاسخگویی و بازسازی تصاویر برای سرعت بخشیدن به نمایش است. حال اگر بیشتر وقت خود را با نرم افزارهای ادوبی و ادیت عکس و فیلم می گذرانید، هیچ شکی نکنید که این لپ تاپ برای شما ساخته شده است.

نمایشگر 13.3 اینچ مک بوک پرو دارای رزولوشن 1600×2560 پیکسل است که می تواند در هر اینچ تعداد 227 پیکسل را به نمایش در آورد. حداکثر روشنایی این نمایشگر 13.3 اینچ برابر با 551 شمع در متر مربع است که عدد بسیار بالایی در بین لپ تاپ ها است. کنتراست 1148 به 1 و دقت بالای نمایش رنگ ها مانند پشتیبانی 100 درصد از sRGB از دیگر دلایل انتخاب این لپ تاپ از سوی کاربران حساس به نمایشگر است.

یکی دیگر از ویژگی های این لپ تاپ، وجود تاچ بار در بالای صفحه کلید است. این نمایشگر لمسی که حکم نوار ابزار را هم بازی می کند، کاربر را در استفاده از نرم افزارهای تخصصی یاری کرده و در صورت عادت در استفاده از این تاچ بار، می توانید به کارکرد های خود سرعت ببخشید. تغییر محتوای این نوار لمسی در نرم افزارهای مختلف بسیار جذاب و کاربردی است و مطمئناً کاربر را در روزهای اول به خود مجذوب می کند.

نکات منفی

و اما در آخر باید عنوان کنیم که هیچ محصولی بی عیب نیست و ما هم مانند بسیاری از وب سایت ها که نکات منفی این محصول را خالی می گذارند عمل نمی کنیم.

– با وجود قیمت 13 میلیون 500 هزار تومان در تیر ماه 97، شما می توانید لپ تاپ های دیگری را انتخاب کنید که از نظر کارایی و عملکرد سخت افزاری بسیار بسیار عملکرد بالاتر از مک بوک پرو دارند. در ادامه جمله قبلی باید بگوییم بسیار سخت است که لپ تاپی با کارت گرافیک GTX 1070، پردازنده قوی تر، مقدار 32 گیگابایت رم DDR4 و بسیاری از امکانات دیگر را کنار گذاشته و به سراغ مک بوک ها برویم.

– عملکرد باتری در بار کاری متفاوت بسیار متغیر است به طوری که باتری در حالت عادی بین 8 تا 10 ساعت دوام می آورد اما با وجود سخت افزار کم مصرف و البته نچندان قدرتمند، در بار کاری بالا این مقدار به 1 ساعت کاهش می یابد.

– پورت های ورودی بسیار ناامید کننده.

– وب کم بی کیفیت.

– عملکرد بعضی از بخش ها مانند Networking در نسخه 2016 بهتر از نسخه 2017 است.

2- ASUS Zenbook UX430UA

طراحی آشنا و البته زیبا در سری محصولات زن بوک ایسوس مانند همیشه کاربر را جذب می کند. لپ تاپ UX430 بسیار مشابه UX490 است با این تفاوت که در UX430 از نوار براق و آلومینیومی خبری نیست. با این وجود همچنان خطوط مخروطی و نشان نام آشنای ایسوس به خوبی بروی بدنه نشسته است.

بدنه UX430 مانند دیگر لپ تاپ های پیشنهادی از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است اما کمی باید در حمل و نقل آن دقت کنید زیرا ممکن است بدنه با برخورد اجسام نوک تیز دچار خط و خش شود. زن بوک مورد نظر ما با بدنه آلومینیوم برس خورده، در ابعاد 13 و 14 اینچ ساخته شده است اما مهم نیست که کدام ابعاد را انتخاب می کنید، زیرا این محصول در هر دو ابعاد، از وزن بسیار کمی بهره برده است. ایسوس UX430 در مدل 14 اینچ دارای وزن 1.25 کیلوگرم است که با وجود نمایشگر بزرگتر نسبت به دیگر رقبای موجود در این لیست، دارای وزن بسیار مناسبی است.

این نماینده از ایسوس از پردازنده Intel Core i5-8250U استفاده می کند که پردازنده ای است 4 هسته ای با 8 رشته موازی که از تکنولوژی ساخت 14 نانومتری سود می برد. این پردازنده دارای فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز در حالت استاندارد و 3.4 گیگاهرتز در حالت توربو است. همچنین می توان مقدار 6 مگابایت کش، توان مصرفی 15 وات و پشتیبانی از دو اسلات حافظه از نوع DDR4 را به این پردازنده نسبت داد. گرافیک مجتمع پردازنده با کد Intel UHD Graphics 620 شناخت می شود که فرکانسی بین 300 تا 1150 مگاهرتز را فراهم می کند. مقدار 8 گیگابایت رم DDR4 و حافظه داخلی از نوع اس اس دی با ظرفیت 256 گیگابایت، از دیگر مشخصات سخت افزاری UX430 است.

نمایشگر مات 14.1 اینچ این لپ تاپ با رزولوشن 1080×1920 پیکسل است که می تواند در حداکثر روشنایی میزان 320 شمع در متر مربع را ایجاد کند. اما همانطور که می دانید   این روشنایی در تمام نقاط نمایشگر یکسان نیست و این موضوع هم در این نمایشگر صدق می کند. نمایشگر مورد نظر در بیشتر نقاط روشنایی کمتر از 300 نیت دارد که برای این رده از محصولات که اکثراً با نمایشگرهایی روشن تر و البته رزولوشن بالاتر ارائه می شوند، خیلی جذاب نیست. با وجود این نقص اما باید به کنتراست خوب این نمایشگر اشاره کرد که برابر با عدد 1001 به 1 است. نکته دیگری که در مورد نمایشگر این محصول جالب است بدانید این است که در تبلیغات ایسوس، میزان پشتیبانی از sRGB در این نمایشگر 100 درصد عنوان شده است در حالی که با تست های انجام شده توسط وب سایت معتبر notebookcheck این میزان برای sRGB عدد 84.6 درصد اندازه گیری شده است.

پورت های ورودی و خروجی این لپ تاپ با وجود کامل نبودن، از دیگر نمایندگان این لیست کامل تر است. پس می توان پورت های تقریبا کاربردی، عمر مناسب باتری  و قیمت 5 میلیون و 400 هزار تومانی را از مزیت های این محصول دانست.

نکات منفی

– نور نمایشگر به نسبت بسیاری از رقبا کمتر است.

– دقت رنگ نسبت به نوع کاربرد لپ تاپ کمی ضعیف است که همین موضوع کاربرانی همچون گرافیست ها را از خرید این محصول کمی دور می کند.

– صفحه کلید دارای عمق کم و بازخورد ضعیف است.

3- Lenovo YOGA 910

محصولی سبک وزن از لنوو که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. ساختار یوگا 910 بسیار ظریف و با دقت است و در نگاه اول کاربر را به خود جذب می کند. متریال استفاده شده و نوع ساختار، یاعث شده است تا اثر انگشت بروی بدنه باقی نماند که همین امر می تواند به ظاهری همیشه مرتب لپ تاپ منجر شود.  در نمای اصلی لپ تاپ حاشیه های کم نمایشگر بجز در قسمت پایین، قرارگیری مناسب صفحه کلید، و تاچ پد بزرگ را می توان از نکات مثبت این بخش دانست.

اما یکی از نکات مثبت ساختار یوگا 910، نوع ایستادن این لپ تاپ در شرایط مختلف است. لولاهای کاربردی یوگا 910 باعث شده است تا کاربر بر اساس نیاز خود، نوع ایستادن لپ تاپ را تغییر دهد و انعطاف پذیری بالایی را به این محصول ببخشد. اما در بخش ساختاری می توان به وزن کم این محصول اشاره کرد که با وجود وزن 1.38کیلوگرم، یوگا 910 را به این جمع وارد کرده است.

یوگا 910 مورد نظر با پردازنده Intel Core i7-7500U از خانواده Kaby Lake توانسته در کنار کیفیت ساخت بالا، عملکرد قابل قبولی را به کاربران هدیه دهد. این پردازنده دو هسته ای دارای فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز در حالت استاندارد و فرکانس 3.5 گیگاهرتز در حالت توربو است. از دیگر مشخصات این پردازنده می توان به 4 رشته موازی، مقدار 4 مگابایت کش، حداکثر مصرف انرژی 15 وات که بسیار عالی است، تکنولوژی ساخت 14 نانومتری و پشتیبانی از دو اسلات حافظه از نوع DDR4 اشاره کرد. بر خلاف نماینده اپل در این لیست، یوگا 910 از 8 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس 2133 مگاهرتز استفاده می کند. پردازنده گرافیکی مجتمع با کد Intel HD Graphics 620 شناخته می شود که دارای فرکانس کاری 300 تا 1050 مگاهرتز است.

یوگا 910 از نمایشگر 13.9 اینچ IPS استفاده می کند که با رزولوشن 2160×3840 پیکسل و تراکم پیکسلی 317 پیکسل در هر اینچ نوید نمایشی خیره کننده را می دهد. کنتراست این نمایشگر برابر با 1392 به 1 است و حداکثر روشنایی آن برابر با 348 شمع در متر مربع است. همچنین پشتیبانی از sRGB نمایشگر 90 درصد که نسبت به نماینده اپل کمتر می تواند رنگ ها را با دقت نشان دهد.

لنوو یوگا 910 از حافظه خشک 256 گیگابایت بهره برده است که سرعتی بسیار عالی را برای کاربر محیا می سازد. همچنین عملکرد باتری این محصول بسیار خوب است و شاهد عملکردی بهتر از مک بوک پرو است.

نکات منفی

– سرعت فن کمی گیج کننده است و معلوم نیست بعضی از مواقع چرا با تمام سرعت کار می کند در صورتی که بار پردازنده کم است.

– تعمیر یوگا 910 نیازمند صرف وقت بسیار است و برای دستیابی به برخی قطعات باید باتری را از سر راه برداشت.

– مانند بسیاری از لپ تاپ های سبک وزن، پورت های ورودی و خروجی بسیار محدود هستند.

– کمیاب بودن. در حال نگارش این مطلب قیمت نهایی این محصول مشخص نبود اما باید مبلغی بین 8 تا 10 میلیون تومان را با وجود نرخ ارز پیش بینی کرد.

پست های مرتبط

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

1 دیدگاه

با ۲ میلیون تومان کدام گوشی هوشمند از برند های سامسونگ، هواوی و نوکیا را بخریم؟ .بنچیمو شهریور 9, 1397 - 10:32 ق.ظ
[…] برای خرید پرچمداران به شدت کاهش پیدا کند. پس از انتشار راهنمای خرید لپ تاپ های سبک وزن و راهنمای خرید با بودجه کمتر از ۳ میلیون تومان به شرایط […]
دیدگاه بگذارید