رم های DDR5 به واقعیت نزدیک تر می شوند

مدت ها است که منتظر رونمایی از تکنولوژی رم های DDR5 هستیم. چیپ ست های مختلف رونمایی شدند اما همچنان رم ها با همان فناوری ساخت DDR4 با بازار عرضه می شوند.

اما به نظر می رسد جزئیات بیشتری از اولین تراشه های DDR5 در دست است. رم هایی که قرار بود سال گذشته پا به میدان بگذارند اما استاندارد Jedec همچنان در حال توسعه بروی این رم ها است. با این وجود می داینم که توسعه استاندارد Jedec بروی رم های DDR5 یا Double Data Rate 5 به آخر راه رسیده است و می توانیم در آینده ای نزدیک شاهد مازول های پر سرعت DDR5 باشیم.

خبرها حاکی از آن است که ماژول های DDR5 تا دو برابر پهنای باند بیشتر و تراکم بیشتری از ماژول های DDR4 دارند و در ارائه کارایی کانال با بهبودهای بسیاری روبرو هستند. در حال حاضر انتشار می رود که این محصولات تا پایان سال وارد بازار شوند.

تا کنون بیشترین جزئیات از رم های Hynix بوده. رم هایی که با ظرفیت 16 گیگابایت، می توانند پهنای باندی تا 6.4 گیگابیت در ثانیه را در 1.1 ولت میسر سازند. البته سامسونگ در حال کار بروی ماژول های LPDDR5 است که توانایی ارائه پهنای باندی تا 7.5 گیگابیت در ثانیه را داراست و با ولتاژ کمتر یعنی 1.05 ولت می تواند فعالیت خود را انجام دهد.

احتمالاً بزودی نسخه استاندارد LPDDR5 که تا 50 درصد سریعتر از LPDDR4 است به بازار عرصه می شود. این ماژول ها برای موبایل، تبلت و لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرند.

پست های مرتبط

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟

میکرون از رم‌های 256 گیگابایتی MCRDIMM رونمایی کرد

بررسی کیت رم کورسیر DOMINATOR PLATINUM D5 64GB 6000 MT/s CL30