میکرون از رم‌های 256 گیگابایتی MCRDIMM رونمایی کرد

شرکت Micron ماژول‌های حافظه 256 گیگابایتی MCRDIMM خود را این هفته در رویداد GTC به میزبانی انویدیا به نمایش گذاشت. این ماژول‌ها برای سرورهای نسل بعدی، از جمله سرورهایی که از مجهز به پردازنده‌های Xeon Scalable Granite Rapids اینتل هستند، طراحی شده‌اند. شرکت Micron در اوایل این هفته اعلام کرد که MCRDIMM های 256 گیگابایتی جدید در حال حاضر به صورت نمونه توسط مشتری‌ها خریداری می‌شوند.

درست است که Micron یک MCRDIMM عریض 256 گیگابایتی DDR5-8800 را در GTC نشان داد، اما قصد دارد MCRDIMM هایی با ارتفاع استاندارد هم برای برنامه‌هایی مانند سرورهای 1U ارائه دهد. هر دو MCRDIMM های 256 گیگابایتی مبتنی بر آی‌سی‌های یکپارچه 32 گیگابایتی DDR5 هستند. مدل عریض، 80 تراشه DRAM را در دو طرف ماژول قرار می‌دهد، در حالی که نمونه استاندارد از بسته‌های انباشته 2Hi استفاده می‌کند، به این معنی که به دلیل فضای کمتر، کمی داغ‌تر می‌شوند. ماژول عریض حدود 20 وات مصرف می‌کند که از RDIMM های 128 گیگابایتی DDR5-8000 میکرون بهتر است، چرا که این رم در حالت DDR5-4800 ده وات مصرف می‌کند.

DIMM های ترکیبی چند پلکسر (MCR) نوعی ماژول حافظه با رنک دوگانه هستند که هر دو رنک را قادر می‌سازند تا با استفاده از یک بافر تخصصی به طور همزمان کار کنند. بافر به دو رنک فیزیکی اجازه می‌دهد تا به گونه‌ای عمل کنند که گویی دو ماژول مجزا هستند و به صورت موازی کار می‌کنند، در نتیجه با امکان بازیابی همزمان 128 بایت داده از هر دو رنک در هر کلاک، عملکرد را دو برابر می‌کند یعنی عملکرد یک ماژول واحد دو برابر می‌شود. در همین حال، بافر با کنترل‌کننده حافظه میزبان خود با استفاده از پروتکل DDR5 در سرعت 8800 MT/s کار می‌کند.

به طور معمول، ماژول‌هایی با دو رنک فیزیکی به عنوان یک ماژول واحد عمل می‌کنند، به این معنی که وقتی پردازنده میزبان (یا کنترل‌کننده حافظه) داده‌ها را از چنین ماژولی بازیابی می‌کند، به واکشی (fetching) 64 بایت داده در یک زمان محدود می‌شود. این در صورتی است که MCRDIMM آن را دو برابر می‌کند، بنابراین ظرفیت و عملکرد هر ماژول به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه Micron رم‌های MCRDIMM مدل 256 گیگابایتی خود را در رویداد GTC به میزبانی انویدیا به نمایش گذاشت، احتمالاً شرکت این محصولات را برای سرورهای هوش مصنوعی مبتنی بر پردازنده‌های Xeon Scalable Granite Rapid اینتل اختصاص می‌دهد. از آنجایی که چنین سیستم‌هایی به مقدار زیادی حافظه برای آموزش نیاز دارند، در نتیجه این ماژول‌های جدید با ظرفیت بالا مفید خواهند بود. پردازنده‌های Xeon Scalable Granite Rapid اینتل دارای یک زیر سیستم با حافظه 12 کانالی هستند که از دو ماژول در هر کانال پشتیبانی می‌کند. با استفاده از MCRDIMM های 256 گیگابایتی Micron، یک دستگاه مبتنی بر Granite Rapid می‌تواند 3 ترابایت حافظه DDR5 را با استفاده از 12 اسلات و 6 ترابایت حافظه DRAM با استفاده از 24 اسلات در خود جای دهد.

پست های مرتبط

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟