AMD احتمالاً از گره‌های 4 نانومتری سامسونگ برای APU های Ryzen و پردازنده‌های گرافیکی Radeon استفاده کند

طبق گزارش‌ها، AMD قصد دارد از گره پردازش 4 نانومتری سامسونگ برای توسعه APU های Ryzen و پردازنده‌های گرافیکی Radeon استفاده کند.

این شایعه توسط کاربر توییتر Tech_Reve منتشر شد. این کاربر می‌گوید که انتظار می‌رود AMD از گره 4 نانومتری سامسونگ برای برخی از محصولات خود از جمله APU های Ryzen و پردازنده‌های گرافیکی Radeon استفاده کند. با استناد به منابع موثق، پیش‌بینی می‌شود که AMD در آینده بیشتر به سامسونگ متکی باشد چرا که احتمالاً به دلیل تقاضای زیاد بخش‌های دیگر مانند هوش مصنوعی، تمام کارخانه‌های TSMC رزرو شده باشد.

در گزارش‌ها به هیچ محصول خاصی اشاره نشده اما گفته شده که این گره 4 نانومتری سامسونگ برای APU های پایین رده Ryzen استفاده خواهد شد. AMD طیف وسیعی از گزینه‌های APU را امسال و سال آینده ارائه می‌کند، مانند تراشه‌های Strix Point ،Kracken Point و Fire Range. این تراشه‌های 4 نانومتری احتمالاً برای بخش کنسول‌های دستی ساخته شوند. این بخش اکنون به یک بازار محبوب در صنعت گیم تبدیل شده و همچنان شاهد نوآوری‌ها در آن هستیم. با ورود تراشه‌های Core Ultra اینتل به این بخش، می‌توان انتظار داشت که AMD این بازار را با APU های پیش رو رقابتی‌تر کند. اطلاعات قبلی حاکی از آن بود که گره پردازش 4 نانومتری سامسونگ توسط AMD برای APU های Sonoma Valley که برای نسخه‌های Steam Deck نسل بعدی طراحی شده‌اند، استفاده خواهد شد.

همچنین صحبت‌هایی در مورد نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Radeon وجود دارد که از گره 4 نانومتری سامسونگ بهره می‌برند. در حال حاضر، AMD تنها تایید کرده که معماری بهینه‌سازی شده +RDNA 3 آن برای خانواده‌ APU های Strix Point عرضه خواهد شد. احتمال دارد شاهد برخی از کارت گرافیک‌های مجزا بر اساس معماری +RDNA 3 با گره 4 نانومتری سامسونگ باشیم در حالی که خط تولید RDNA 4 از گره فرآیند 4 نانومتری شرکت TSMC استفاده می‌کند. سری AMD RDNA 4 بخش اصلی را هدف قرار داده، بنابراین طبق شایعات، بعید به نظر می‌رسد که در خط تولید آینده شاهد ارائه پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته باشیم.

Tech_Reve همچنین قبلاً اشاره کرده بود که AMD در ابتدا قصد داشت APU ها را برای کنسول سونی PS5 Pro تولید کند اما این کار لغو شد. آخرین خط تولید اصلی که از یک گره سامسونگ برای اهداف بازی استفاده کرد، خانواده Ampere GeForce RTX 30 انویدیا بود که روی گره 8 نانومتری ساخته شد و جدا از خط تولید سری Ampere HPC بود که روی گره 7 نانومتری TSMC ساخته شده بود.

پست های مرتبط

شرکت Palit از یک خنک‌کننده هیبریدی برای پردازنده گرافیکی جدید Game Rock رونمایی کرد

Manli شریک انویدیا درخواست مرجوعی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 را نمی‌پذیرد

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !