سگا از زمانی که سونیک در سال 1991 شروع به کار کرد، تلاش کرده است تا از بازی نمادین نینتندو یعنی ماریو، پیشی بگیرد. با این حال، دستیابی به این رویا یک نبرد دشوار بوده است.
جدیدترین پلتفرمر Sonic یعنی Sonic Superstars، تنها چند روز قبل از بازی Super Mario Bros. Wonder نینتندو عرضه شد. علیرغم انتشار رودررو، جدیدترین ماریو عملکرد قابل توجهی نسبت به سونیک داشته است و امتیاز 92 را در متاکریتیک در مقایسه با سونیکِ 73 امتیازی کسب کرده است. جاهطلبی سگا برای Sonic فراتر از بازیهای کنسولی است. آنها به شدت از اهمیت بازیهای موبایلی در بازار امروز آگاه هستند. اگر سگا بتواند بازیهای موبایلی با کیفیت بالا را بدون استفاده از زرقوبرق بازیهای موبایلی مدرن بسازد، به طور بالقوه میتواند مخاطبان بسیار بیشتری جذب کند. هدف سگا این است که Sonic the Hedgehog به ماریو برسد و در نهایت از این بازی نینتندو پیشی بگیرد. خود سونیک به همان شکلی که ماریو نماینده نینتندو است، به طلسم سگا تبدیل شد و این دو شخصیت در مرکز رقابت شدید بین برندهای بزرگ بازی در دهه 90 قرار داشتند.
سرعت سونیک یکی از ویژگیهای تعیینکننده اوست و سگا از آن به عنوان راهی برای بازیکنان باتجربه استفاده کرده است تا هر بار که بازی را اجرا میکنند، از سطوح قبلی عبور کنند. سرعت سونیک از ابتدا بخش مهمی از هویت او بوده است و این چیزی است که سگا همیشه سعی کرده است بر آن تاکید کند. در واقع سرعت سونیک پاسخی بود به ماهیت تکراری شروع بازیای مانند Super Mario Bros. سرعت سونیک سالهاست که موضوع بحث طرفداران بوده است. طبق منابع رسمی، سرعت سونیک در طول سالها متفاوت بوده است. در دوران کلاسیک، سونیک میتوانست سه برابر سرعت صوت در اوج خود بدود. در دوران ماجراجویی، سونیک میتوانست با سرعت مافوق صوت و گاهی با سرعت نور اجرا شود. در عصر مدرن، حداکثر سرعت سونیک کمی بیش از نه برابر سرعت نور است.
هدف سگا این است که سونیک را مانند ماریو نمادین کند. آنها میخواهند که سونیک مانند ماریو در سراسر جهان از جمله ژاپن پخش شود و فیلم تولیدی هم موفقتر از ماریو باشد. این هدف آنها نشان از عشق زیاد به سونیک دارد. تمایل سگا به بازنگری در گیمپلی اصلی سونیک به حفظ تازگی و جذابیت این فرنچایز کمک میکند، حتی اگر برداشتی کاملاً متفاوت از استاندارد باشد. سونیک تاریخ پرفراز و نشیبی در صنعت بازیهای ویدیویی داشته است، به طوری که بسیاری از بازیهای او با استقبال متفاوت یا منفی مواجه شدند. هدف سگا برای پیشی گرفتن از ماریو برای سونیک بعید به نظر میرسد، اما آنها همچنان برای رسیدن به آن تلاش میکنند. سگا میخواهد سونیک را مانند ماریو نمادین کند، و آنها حاضرند در بازی اصلی سونیک تجدید نظر کنند تا فرنچایز را تازه و جذاب نگه دارند.