مادربرد سری Aorus Master گیگابایت این بار در قالب چیپست X299 معرفی شد

گیگابایت امروز مادربرد جدید و پرچمدار خود را از سری Aorus Master با چیپست X299 از سوکت LGA2066 معرفی کرده است. مادربردX299 Aorus Master با فاصله اندکی پایین‌تر از سری X299 Aorus Xtreme قرار خواهد گرفت که در آینده معرفی خواهد‌شد و در واقع جایگزین مدل قدیمی‌تر Aorus X299 Gaming 7 گردیده‌است. مادربرد‌های X299 Gaming 9 و X299 Designare-EX تا زمان معرفی  پرچمدار  جدید یعنی X299 Aorus Xtreme همچنان در رده خود پرچمدار مادربردهای سوکت LGA2066 باقی خواهند ماند.
طراحی مادربرد جدید X299 Aorus Master نسبت به سایر مادربرد های این خانواده کاملاً متحول شده و در واقع طراحی آن الگو گرفته از مدل هم‌خانواده خود در چیپست Z390، یعنی Z390Aorus Master می‌باشد که اولین بار در چیپست‌های گروه Mainstream اینتل معرفی شده است.
X299 Aorus Master به طور پیش فرض و بدون نیاز به آپدیت از پردازنده‌های جدید و به روز رسانی شده Core-X سری 9000 اینتل پشتیبانی می‌کند.
این مادربرد در قالب فاکتور فرم CEB طراحی شده که  ابعاد نزدیکی به فاکتور فرم E-ATX دارد. در واقع CEB، فاکتورفرمی مابین ATX و E-ATX می‌باشد که از ATX مقداری عریض‌تر است اما به ابعاد E-ATX نمی‌رسد.

تغذیه این مادربرد از طریق  یک کانکتور 24 پین برای تامین برق کلی سیستم ، دو عدد کانکتور 8 پین EPS  برای تامین برق پردازنده و یک کانکتور  6 پین اضافی برای تغذیه کارت‌های گرافیک در شرایط خاصی مانند اورکلاکینگ یا پردازش های سنگین GPGPU متشکل از چندین کارت گرافیک، صورت می گیرد.
مدار تغذیه 12فاز این مادربرد که وظیفه تغذیه و کنترل ولتاژ پردازنده را برعهده دارد، توسط یک هیت‌سینک دو قسمتی که دو قسمت آن توسط یک هیت پایپ به هم متصل هستند، خنک می‌شود. همین موضوع باعث شده است تا دو سوکت 8 پین برق پردازنده به گوشه سمت راست مادربرد منتقل شود. اتفاقی که پیش از این، بیشتر در مادربردهای X399 شاهد آن بودیم . این موضوع اگرچه اسمبل را برای کاربران مبتدی، به ویژه زمانی که قصد دارند رادیاتور واترکولینگ را در سقف کیس نصب کنند، راحت‌تر می‌کند و درگیر چالش عبور کابل‌های 8 پین از یک فضای بسیار محدود نمی‌شوند، اما احتمالاً کاربران حرفه ای‌تر از نظر مدیریت کابل‌کشی و مخفی ماندن کابل‌های برق پردازنده، وجود سوکت‌ها را در سمت چپ مادربرد ترجیح بدهند و کمی زحمت در عبور کابل ها رابه جان بخرند.

این مادربرد دارای 4 اسلات PCI-E نسل سوم برای نصب کارت گرافیک است که در حالت‌های مختلف X16/NC/X16/NC یا X16/NC/X8/X8  یا X8/X8/X8/X8 فعالیت می‌کند. اسلات‌های کارت گرافیک و نیز حافظه رم مطابق استاندارد متداول مادربردهای امروزی با استیل ضد زنگ مقاوم سازی شده اند .
در بخش اتصالات و پشتیبانی از تجهیزات ذخیره سازی، مادربرد X299 Aorus Master از 3 درگاه M.2 که از رابط قدرتمند PCI-e Gen3.0 X4 و پروتوکول NVMe پشتیبانی می‌کنند، امکان نصب حافظه‌های پرسرعت SSD از نوع NVMe را  با طول حداکثر 110 میلی‌متر فراهم کرده است.  این اسلات‌ها مجهز به هیت‌سینک جهت دفع حرارت درایو‌های SSD بوده تا به عملکرد خنک‌تر  درایوها در هنگام فعالیت‌های سنگین کمک کرده و  از Throttling و کاهش پرفورمنس آنها در زمان افزایش دما جلوگیری کند. همچنین 8 عدد درگاه متداول SATA 6Gbps جهت نصب هارد دیسک یا SSD‌های SATA در لبه پایین و سمت راست مادربرد قرار دارند.

در بخش شبکه، این مادربرد شامل یک درگاه شبکه 2.5 گیگابیتی و یک درگاه 1 گیگابیتی بوده که به ترتیب توسط کنترلرهای Realtek Dragon 8125AG و Intel i219-V مدیریت می‌شوند . همچنین این مادربرد شامل شبکه بی سیم Wi-Fi  از نوع 802.11ac دو بانده اینتل شامل کانال‌های 2.4 و 5 گیگاهرتزی با پهنای باند اسمی 867Mbps و بلوتوث نسخه 4.2 می‌شود.  اتصالات  USB این مادربرد شامل 4  پورت USB3.1Gen2 می‌باشد  که دو پورت آن در پنل پشتی( یک پورت USB Type-C و یک پورت USB Type-A) و 2 هدر برای پنل جلویی کیس است که از  چیپست اینتل و کنترلر  ASMedia ASM1142  منشعب شده اند .

این مادربرد همانند سایر پرچمدارن گیگابایت، از نظر صوتی بسیار پیشرفته بوده و مثل همیشه برای بخش صوتی مادربردهای خود سنگ تمام گذاشته است. گیگابایت در این مادربرد از مبدل دیجیتال به آنالوگ بسیار حرفه‌ای ESS Sabre 9218 با SNR بسیار بالای 130دسی‌بلی و تقویت کننده  حرفه‌ای Burr Brown OPA2111KP ساخت شرکت آمریکایی Texas Instruments و خازن‌های فوق حرفه ای آلمانی WIMA که در تجهیزات صوتی Hi-Fi به کار می‌روند، برای بخش جلویی کیس و پشتیبانی از هدفون‌های حرفه‌ای استفاده کرده‌است. همچنین چیپست  Realtek ALC1220VB با 120 دسی بل SNR و استفاده از خازن‌های طلایی با کیفیت ژاپنی Nichicon و استفاده از پوشش طلا در سوکت‌های خروجی پنل پشتی مادربرد، بخش دوم بهینه سازی‌های گیگابایت را در بخش صوتی این مادربرد تشکیل می‌دهند.

استفاده از بایوس دوگانه با قابلیت سوئیچ دستی توسط کاربر، یک عدد دیباگر برای نمایش کدهای خطا در مادربرد و قابلیت BIOS Flash Back، دیگر امکانات این مادربرد را تشکیل می‌دهند.
گیگابایت در  X299 Aorus Master برخلاف  سری Aorus Gaming 7 و Aorus Gaming 9 که نورپردازیRGB را در نقطه نقطه مادربرد استفاده کرده بود و حتی در زیر اسلات‌های رم و گرافیک نیز LED‌های نورانی به کاربرده بود،  و شاهد یک نورپردازی شلوغ و افراطی بودیم، در این مادربرد، استفاده از نورپردازی را بسیار مدیریت کرده و صرفاً در لوگوی Aorus حک شده برروی هیت‌سینک چیپست مادربرد و  یک قسمت شفاف واقع  برروی هیت‌سینک پنل پشتی و نهایتاً هیت‌سینک نوار صوتی از نورپردازی RGB استفاده کرده‌است که بسیار مادربرد را باوقارتر و زیباتر جلوه می‌دهد.

گیگابایت در این مادربرد مانند اکثر مادربردهای امروزی،  از محافظ پنل پشتی یکپارچه استفاده کرده و شاهد Sheild  جداگانه در متعلقات این محصول نخواهیم بود.

همچنین  دو هدر مشترک برای اتصال نوار و یا دستگاه های مجهز به نورپردازی دیجیتالی و  یا دستگاه‌ها یا نوار RGB معمولی و دو  جامپر سوئیچ کننده تعیین ولتاژ برای هریک از هدرها در این مادربرد تعبیه شده‌است.
این مادربرد با قیمت  399 دلار به فروش می‌رسد.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود