با دنا پلاس توربو اتوماتیک بیشتر آشنا شوید + مشخصات دقیق

چندی قبل ایران خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک را معرفی کرد اما به زودی این خودرو به سطح خیابان های کشور می آید. اعلام مشخصات رسمی در سایت ایران خودرو باعث شد تا مطلبی را در مورد این خودرو در وب سایت بنچیمو درج کنیم.

موتور دنا پلاس توربو اتوماتیک

مشخصات رسمی دنا پلاس توربو اتوماتیک با کد 70702 در وب سایت ایران خودرو درج شده است. به گزارش بنچیمو این خودرو همچنان با موتور EF7 روانه بازار می شود. موتوری که دارای حجم دقیق 1645 سی سی است و با 4 سیلندر و 16 سوپاپ نسبت تراکم 9.5:1 را ارائه می کند (در مدل توربو). کمترین دور موتور EF7 توربو همچون مدل دستی برابر با 850 دور در دقیقه است که 100 دور در دقیقه بیشتر از مدل غیر توربو است. قدرت موتور دنا پلاس توربو اتوماتیک برابر با 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است و گشتاور آن 215 نیوتن متر در محدوده 2200 تا 4800 دور در دقیقه آزاد می شود. این در حالی است که موتور غیر توربو 115 اسب بخار و 157 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. روغن موتور توصیه شده برای این موتور همچون مدل غیر توربو از نوع 10W40 است.

جعبه دنده اتوماتیک

بر خلاف تبلیغات صورت گرفته، این جعبه دنده محصول شرکت DAE چین است. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیکی که مانند بسیاری از محصولات چینی به دکمه جانبی برای آزاد سازی جابجایی مجهز شده است. جعبه دنده یاد شده بجز حالت های مختلف P (پارک کردن یا توقف کامل)، R (دنده عقب)، N (خلاص) و D (شروع به حرکت)، به تعویض دستی یا حالت M، حالت اسپرت یا S و حالت برفی هم مجهز است.

یکی از مزیت های این جعبه دنده نسبت به نمونه های دیگر استفاده شده در محصولات ایران خودرو، مدیریت بهتر ضریب دنده ها است. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک در عمل کشش بهتر و مصرف سوخت کمتر را نسبت به جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک به همراه دارد. اما تا زمانی که این خودرو به خیابان ها نیاید نمی توان به صورت قطعی در مورد آن نظر داد.

مصرف سوخت و وزن

وزن تقریبی دنا پلاس توربو 1258 کیلوگرم اعلام شده بود اما جعبه دنده شش سرعته دنا پلاس توربو اتوماتیک، وزن این خودرو را به نزدیک 1.5 تن رسانده است. وزن این خودرو 1400 کیلوگرم اعلام شده است اما با بررسی های دقیق تر بنچیمو متوجه وزن 1475 کیلوگرمی آن شدیم. وزنی که برای یک سدان با امکانات نچندان بروز نسبتاً زیاد است.

در وب سایت ایران خودرو مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 8.1 لیتر در 100 کیلومتر مشخص شده است. اما آمار دیگری در دفترچه راهنمای دنا پلاس نشان از آن دارد که میانگین مصرف سوخت درون شهری این خودرو برابر با 11.22 لیتر، میانگین مصرف برون شهری برابر با 6.41 لیتر و میانگین مصرف سوخت ترکیبی برابر با 8.17 لیتر در صد کیلومتر است. اما نکته جالب دیگر این است که ایران خودرو مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک را در هر 20 هزار کیلومتر 1634 لیتر عنوان کرده است. به عبارتی مصرف سوخت این خودرو عددی نزدیک به 12.23 لیتر در صد کیلومتر است.

همچنین این خودرو در رده خودروهای یورو 5 قرار می گیرد. این در حالی است که تمام مدل های دنا از نوع یورو 4 هستند. اما انتشار 191 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر دنا پلاس توربو اتوماتیک بیشتر از دیگر مدل های دنا است.

تجهیزات داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک

بر اساس مشخصات درج شده در وب سایت ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک با کد 70702 دارای ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، ترمز ضد قفل ABS و EBD، دو عدد کیسه هوا، فرمان برقی با کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل، سیستم تهویه اتوماتیک با کانال تهویه برای سرنشینان عقب، مانیتور لمسی به همراه رهیاب ماهواره ای، آینه های جانبی تاشو برقی، تریم مشکی و طرح چوب داخلی به همراه موکت هایی با نوار قرمز رنگ، ایموبلایزر و مالتی پلکس، رینگ آلومینیومی 16 اینچ، صندلی های جلو برقی، سان روف، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی و سیستم کنترل بخار بنزین است.

بر اساس اخبار شنیده شده، این خودرو در آینده قرار است در تیپ های مختلف روانه بازار شود. تیپ هایی که باعث می شود تا خریداران بین مدل های معمولی و فول آپشن یکی را انتخاب کنند. هرچند امیدواریم موارد حذف شده مانند ایربگ های جانبی هم به این خودرو اضافه شود.

پست های مرتبط

بررسی ماشین اصلاح VGR V-001 / خفن، جذاب و کابردی

جعبه گشایی و نصب یک صندلی گیمینگ جذاب، راحت و خفن / RAIDMAX DK729

سریعترین پردازنده با بیشترین دردسر i9-14900KS