وحشت گوگل از مهاجرت توسعه‌دهندگان بازی از فروشگاه Google Play به فروشگاه‌های دیگر : 147 میلیون دلار برای حق‌السکوت Epic Games ؟

گوگل تایید کرده است که به اپیک مبلغ 147 میلیون دلار برای عرضه بازی موفق خود یعنی Fortnite در فروشگاه گوگل‌پلی اندروید پیشنهاد شده است. این قرارداد همانطور که پورنیما کوچیکار، معاون شرکت گوگل، اظهار کرده است، تایید شده و به Epic ارائه شده است، اما پذیرفته نشده است. این معامله در طول سه سال به Epic کمک مالی می‌کرد و به منظور جلوگیری از دور زدن برنامه‌های محبوب از فروشگاه رسمی اندروید و هزینه‌های خرید درون برنامه‌ای گوگل بود.

اپیک فورتنایت را در سال 2018 مستقیماً از طریق وبسایت خود و از فروشگاه Play در اندروید راه‌اندازی کرد. این به اپیک اجازه داد تا ارز درون بازی Fortnite V-Bucks را بدون پرداخت کمیسیون مورد نیاز برنامه‌های Play Store بفروشد ولی در سال 2020 تسلیم شد و گفت که «پاپ‌آپ‌های امنیتی ترسناک و تکراری» و سایر عوامل آن را در یک نقطه ضعف شدید قرار داده است. اما در یک شکایت ضد انحصاری که در اواخر همان سال تنظیم شد – و در حال حاضر در مقابل هیئت منصفه بحث می شود – ادعا کرد که این خود گوگل است که به وحشت افتاده است. این شرکت به اسناد داخلی اشاره کرد که نشان می‌دهد گوگل از این موضوع می‌ترسید که دیگر توسعه‌دهندگان بازی هم از جمله بلیزارد، Valve، سونی و نینتندو از Epic پیروی کنند و به همین خاطر سعی در ارائه مزایای ویژه یا حتی خرید Epic برای جلوگیری از آن داشته بود.

اسناد روز سه‌شنبه زمانی در دادگاه مطرح شد که لارنس کوه، رئیس سابق توسعه تجارت بازی‌های Google Play، در دادگاه شهادت داد. از این شهادت نتیجه گرفته می‌شود که آن‌ها آینده گوگل را پیش‌بینی کردند که تقریباً همه توسعه‌دهندگان برتر بازی می‌توانند ظرف چند سال پس از تصمیم Epic از Play خارج شوند و در مجموع میلیاردها دلار ضرر درآمدی برای گوگل به همراه داشته باشد. اسناد نشان داده‌شده در دادگاه حاکی از آن است که غیبت فورتنایت می‌تواند منجر به از دست دادن درآمد مستقیم بین 130 تا 250 میلیون دلار شود و سپس در صورت وقوع این فرار گسترده، ضرر گسترده‌تری تا 3.6 میلیارد دلار به دنبال داشته باشد.

موضع گوگل این است که نگران از دست دادن بازی‌ها در Play است، اما به نظر هیچ چیز غیر اخلاقی در این مورد وجود ندارد. کوچیکار طی شهادت در دادگاه گفت که آن‌ها فقط از توسعه‌دهندگان می‌خواستند که Play را انتخاب کنند. لارنس کوه هم شهادت داد که دریافت بازی‌ها در این سرویس، سرمایه‌گذاری بود که فکر می‌کردند ارزش زیادی به همراه دارد. مخصوصاً زمانی که آن توسعه‌دهندگان ممکن است تصمیم بگیرند بازی‌هایشان را ابتدا روی iOS اپل راه‌اندازی کنند. در سمت مخالف هم، Epic از این اسناد استفاده می‌کند تا استدلال کند که گوگل از رقابت برای توزیع برنامه‌های اندرویدی می‌ترسد و فروشگاه Play خود را به عنوان یک انحصار غیرقانونی حفظ کرده است. وجود این قرارداد این موضوع را ثابت نمی‌کند، اما حداقل، نگاهی جالب به اینکه گوگل چگونه تجارت بازی‌های خود را می‌بیند، دارد.

پست های مرتبط

محتوای SDR نمایشگر آیفون 16 پرو 20 درصد ارتقا خواهد داشت

اولین آیفون تاشوی اپل با استفاده از صفحه‌نمایش‌های سامسونگ ساخته می‌شود !

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد